Basisschool De Statie

Canadalaan 2 b 4551 AL Sas van Gent

  • Schoolfoto van Basisschool De Statie
  • Schoolfoto van Basisschool De Statie
  • Schoolfoto van Basisschool De Statie

Het team

Toelichting van de school

Het team

Het team bestaat uit een mix van ervaren leerkrachten en jonge, enthousiaste mensen.

Directeur: Sander
Groep 1/2A: Juf Kimberley - Juf Debbie - Juf Jessica
Groep 1/2B: Juf Marjolein - Juf Jony - Juf Jessica
Groep 3: Juf Stephanie - Juf Debbie
Groep 4: Juf Sheila - Juf Femke
Groep 5: Juf Maaike - Juf Chantal - Juf Petra
Groep 6: Juf Angela - Juf Petra
Groep 7: Juf Lisa - Meester Mikaël
Groep 8: Juf Eline - Meester Mikaël
Gymnastiek/Bewegingsonderwijs:  Meester Mikaël
Intern Begeleider + plv. dir.: Juf Judith
Extra ondersteuning: Juf Debbie (Rekenen)– Juf Stephanie (Taal) 
Conciërge: Juf Audrey

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte, studieverlof of andere vormen van afwezigheid van leerkrachten, wordt een beroep gedaan op invalleerkrachten.
Helaas komt het de laatste tijd regelmatig voor dat er geen vervangers beschikbaar zijn. 
In dat geval proberen we intern een oplossing te vinden.
We streven er naar om geen kinderen naar huis te moeten sturen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

ALGEMEEN

Welkom op basisschool De Statie.
We beschikken over  een uiterst modern gebouw, dat gedeeld wordt met diverse  maatschappelijke en pedagogische organisaties. Dit biedt kansen tot samenwerking en het bieden van meer dan onderwijs alleen.
We hopen dat iedereen die onze school bezoekt die als een prettige en veilige plek ervaart. Een plek waar je jezelf mag zijn en waar je je gewaardeerd voelt.
Een goed gebouw en gestructureerde omgeving helpen hierbij, evenals voorspelbaar leerkrachtgedrag en een structuur die gebaseerd is op gezamenlijke normen en waarden.


In het onderwijs is het zaak om samen te leren: met en van elkaar. Samenwerking wordt mogelijk in een prettige sfeer, waar ruimte is voor ontmoeting. Het onderwijs op onze school wordt vormgegeven, verzorgd en uitgedragen door mensen met een hart voor kinderen. Wij hopen dat uw kind een prettige tijd op school heeft. Een tijd waarin het vriendschappen kan sluiten, de wereld leert ontdekken en opgroeit tot een zichzelf  ontwikkelend mens. In een veilige en warme omgeving, waarin geduld, geborgenheid en aandacht, kinderen kan helpen in die ontwikkeling.
Door het onderwijs te baseren op de gemeten resultaten kan er effectiever worden gewerkt en tegemoet worden gekomen aan verschillen tussen leerlingen. Onze school wil die wereld zijn van uw kind. Een opgewekte omgeving, met zorg en veiligheid. Waar mensen tolerant en stimulerend zijn. Waar we gedisciplineerd naar een doel werken. Een omgeving waarin we kinderen kennis, vaardigheden en structuren bieden. Onze school is een zogeheten samenwerkingsschool. Dit betekent dat de school toegankelijk is voor alle kinderen, zonder onderscheid van godsdienst, levensbeschouwing of anderszins. Onze school is een ontmoetingsplaats voor alle gezindten en we verzorgen het onderwijs met respectering van ieders overtuiging. Mensen komen elkaar in het dagelijks leven tegen. In de buurt, op straat, op de club. Mensen werken samen en leven samen, met overeenkomsten en verschillen. Als onderwijs springen we daarop in. Ons onderwijs is vooral ontmoetingsonderwijs.

Onze school werkt vanuit een aantal sturende begrippen, die de bouwstenen vormen van ons onderwijs: normen en waarden, veiligheid, ontwikkeling, betrokken leerkrachten en structuur in ons onderwijs vormen het fundament waarop we willen bouwen. In onze vieringen wordt aandacht besteed aan de verschillende geloofsovertuigingen en levensbeschouwingen vanuit de kinderen. Communicatie, zorgstructuur, sociaal-emotionele ontwikkeling, doorgaande ontwikkelingslijnen, goede methoden en moderne hulpmiddelen, professionals met een brede inzetbaarheid, activiteiten (zowel onder schooltijd als daarbuiten), een multifunctioneel modern gebouw en ouders als ervaringsdeskundigen zijn belangrijke pijlers in ons werk. Deze centrale uitgangspunten kunnen beschouwd worden als onze visie. Deze visie is de leidraad voor ons onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en communicatie. Ook bij het vormgeven van ons financieel/materieel beleid en de kwaliteitszorg speelt onze visie een rol. Ons onderwijs staat in dienst van de opvoeding, die volwassenwording van het kind tot doel heeft. We trachten, in samenwerking met het gezin, de veelzijdige ontwikkeling van uw kind te bevorderen, zoveel mogelijk gericht op een plaats als volwassene in de toekomstige samenleving.

Uw kind staat bij ons centraal: ons onderwijs houdt rekening met de heterogeniteit van de kinderen ten aanzien van persoonlijkheid en begaafdheid, hetgeen tot uitdrukking wordt gebracht in optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor alle kinderen. Onze school wil een opvoedende leefgemeenschap zijn waar kinderen niet alleen leren, maar zich ook kunnen ontwikkelen in een houding van zelfvertrouwen, zelfkennis en sociaal positief gedrag. De leerkracht benadert uw kind positief en richt zich hierbij op zijn/haar sterke kanten. Door het positieve gedrag of capaciteiten te belonen krijgt een kind een positief beeld over zichzelf en zal het zich daarnaar gaan gedragen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De onderwijstijd bij de kleuters zijn richtlijnen. De ene groep heeft meer behoefte aan taal, de andere groep heeft meer behoefte aan rekenen. Dat os passend onderwijs. Daarnaast zijn er bij de kleuters ook veel zaken geïntegreerd. Tijdens de spel- werkles worden er ook taal- en rekenactiviteiten gedaan. Bij het buitenspel is er ook een moment voor eten en drinken. De tijden geven echter wel een indicatie aan. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Dit zijn de richtlijnen voor de invulling van onze onderwijstijd.

Passend onderwijs vraagt ook om aanpassen. Soms zullen de tijden iets afwijken omdat er op dat moment meer behoefte is aan tijd voor een bepaald vakgebied. Binnen de vakgebieden kan er ook nog onderscheid gemaakt worden. Zo vallen bijvoorbeeld onder het lezen o.a. technisch lezen, begrijpend lezen en studievaardigheden, boekpromotie en voorlezen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschoolse Ondersteuningsplan van Elevantio.  

Schoolondersteuningsprofiel:
Door de leerling populatie van de school in de afgelopen jaren heeft het team veel ervaring met specifieke onderwijsbehoeften op veel gebieden. Deze veelheid aan specifieke ondersteuningsbehoeften zorgt dan tevens voor de grens  van de opvangbaarheid. De opvangbaarheid hangt af van: De mate van noodzakelijke individuele ondersteuning in verhouding tot de extra hulp die de school kan krijgen. Het aantal leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften in betreffende groep. De deskundigheid en mogelijkheden van de groepsleerkrachten. De belemmering voor de ontwikkeling en het welbevinden van andere kinderen in de groep (veiligheid, concentratie e.d.) en de aandacht die je als leerkracht nog aan hen kunt bieden.

Procedure:
Ouders melden hun kind aan bij onze school. Wij doen vervolgens een zo passend mogelijk aanbod op onze eigen, een andere reguliere of een speciale school. Na aanmelding heeft de school 6 weken de tijd om te beslissen over de toelating van de leerling. Deze periode kan eenmaal met 4 weken worden verlengd. De school onderzoekt eerst of ze de leerling zelf de extra onderwijsondersteuning kan bieden, eventueel met extra ondersteuning vanuit het (voortgezet) speciaal onderwijs of van het samenwerkingsverband. Soms heeft de school meer informatie nodig om dit goed te beoordelen. Wij kunnen daarvoor om extra informatie vragen bij de ouders. Kunnen wij zelf geen passende onderwijsplek bieden, dan regelen wij een passende plek op een andere reguliere of speciale school. Dat gebeurt in overleg met de ouders.

Huiswerk:
Bij het organiseren van huiswerk wordt door alle leerkrachten overwogen wat zinvol is. We verwachten dat de opgegeven taken worden uitgevoerd en op tijd worden ingeleverd. Wellicht is de betrokkenheid van de ouders voor veel leerlingen een belangrijke stimulans. Er is een opbouw in de hoeveelheid huiswerk per leerjaar.

Chromebooks:
In onze groepen 3 tot en met 8 verwerken alle leerlingen met rekenen en taal  (spelling) de oefenstof op een chromebook. De chromebooks reageren steeds direct op de door de leerlingen ingevoerde antwoorden/oplossingen en bieden daardoor voortdurend onderwijs op maat en uitdaging.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

nader aan te vullen 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven