We willen een school zijn waar door positieve benadering een veilige structuur voor onze kinderen wordt gecreëerd. De kernwaarden van onze structuur zijn respect, openheid, dynamiek, vertrouwen en betrokkenheid. Kind, school en ouders vormen een driehoek waarbinnen ze samenwerken aan de ontwikkeling van het kind. We werken zowel ontwikkelings- als opbrengstgericht zodat ieder kind naar eigen kunnen en talenten maximaal kan groeien.
Kinderen kunnen zich pas ontwikkelen wanneer ze zich veilig voelen. Wij werken met onze 'Gelukkig-regel'. Wij gaan ervan uit dat elk kind:
- gelukkig wil zijn,
- wil dat zijn klasgenoten gelukkig zijn,
- wil dat de juffen en meesters gelukkig zijn.
Daarom hebben we maar één regel op school:
We doen normaal en zijn bijzonder.
Onder het 'normaal doen verstaan we dat eenieder zich zo gedraagt dat het de anderen de kans laat gelukkig te zijn. En het woord 'bijzonder' in deze zin duidt op het unieke dat elk kind en elke volwassene volgens ons heeft. Aan de hand van deze eenvoudige, maar duidelijke regel geven we kinderen zoveel mogelijk verantwoordelijkheden en eigenaarschap voor de eigen leer- en leefomgeving.
Hoe pakken wij pestproblemen aan?
Alle direct betrokkenen dienen het pesten als een probleem te zien. Elke leerling dient zich op onze school veilig te kunnen voelen. Het aanpakken van een pestprobleem is daarom belangrijk, maar niet eenvoudig.
Preventieve aanpak om pestproblemen te voorkomen:
- Werken volgens het gedachtengoed van Stephen Covey (1989); Leader In Me (zie website).
- Als team werken vanuit de visie van de school;doel voor ogen wat we met kinderen willen bereiken en vandaaruit bewuste keuzes maken in handelen en het voorkomen van pestgedrag.
- Het creëren van een open pedagogisch klimaat; als team zijn we samen eigenaar voor het pedagogisch klimaat en daarmee ook verantwoordelijk voor het gedrag van leerlingen in de school.
- Persoonlijk mission statement van de leerkrachten, leerlingen en het groepsmission statement; het opbouwen en stimuleren van een positief zelfbeeld.
- Het leren uiten en verwoorden van eigen gevoelens en gedachten. Ook als deze negatief zijn.
- Het vergroten van inlevend vermogen; dit zorgt voor een betere omgang met zowel volwassenen als andere leerlingen.
- We hebben een Lighthouse Team (bestaande uit een aantal leerkrachten) en leerling lighthouse team (bestaande uit een aantal leerlingen) ingericht. Zij houden zich nadrukkelijk bezig met het benutten van de 7 gewoonten van Stephen Covey voor een veilige fijne leefomgeving. Daarnaast zoeken zij kansen in het aanleren van de 7 gewoonten aan de leerlingen. Ook dit draagt bij aan een veilige leefomgeving zonder pesten (zie de schoolwebsite voor meer info).
- Het voeren van kindgesprekken tussen leerkracht en leerling waarbij aandacht is voor vragen als: Vraag a) Met welke 3 leerlingen uit je groep zou je graag willen samenwerken? Vraag b) Bij welke 3 leerlingen zou je graag willen zitten? Vraag c) Met welke 3 leerlingen zou je graag leuke dingen willen doen?
-Schoolregel: ‘De gelukkig regel’
- Afspraken gebruik mobiele telefoons van kinderen. Mobiele telefoons geven soms vervelende en storende situaties tijdens de les, op het speelplein en in de gymzaal. In het protocol digitale middelen en mediagebruik staat beschreven dat we van de leerling verwachten dat de smartphone thuis wordt gelaten mits er in overleg met school toestemming is. U kunt de leerling ook bereiken via het schooltelefoonnummer.