Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Schooljaar 2022-2023
Dit zijn de uitstroomcijfers van groep 8
VWO: 3 leerlingen
Havo/VWO: 5 leerlingen
Havo: 1 leerling
VMBO TL/Havo: 2 leerlingen
VMBO TL: 1 leerling
VMBO BB/VMBO KB: 1 leerling
In totaal zijn 13 leerlingen uitgestroomd
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het leerlingvolgsysteem, zoals dat is ingericht op onze school, zorgt voor continuiteit in de zorg voor alle kinderen.
Dit betekent dat er van elk kind een dossier wordt bijgehouden en er een zorgkalender is waarop de momenten worden gepland wanneer er over de kinderen en hun ontwikkeling wordt gesproken.
De tussentijdse resultaten worden door de leerkracht en de Intern Begeleider geanalyseerd. De analyse is het vertrekpunt voor nieuwe acties die vervolgens worden uitgevoerd en geevalueerd. Zo is er een continu proces van Plan Do CHeck Act.
De leerkrachten presenteren de resultaten met een toelichting tijdens studiemomenten. Dit is vinden we belangrijk omdat de ontwikkeling van de kinderen op onze school ieders verantwoordelijkheid is. Het zijn "onze kinderen" en niet "mijn kinderen uit mijn groep".
In een blokplan worden actiepunten en aandachtspunten uitgewerkt.
Adviesprocedure groep 8
Waar wij als school voor staan is dat ieder kind op het juiste plekje terecht moet komen; waar hij of zij zich goed voelt en helemaal tot zijn of haar recht kan komen.Er wordt gesproken over de werkhouding en taakaanpak van de kinderen; een belangrijk onderdeel waar het advies van de leerkrachten op wordt gebaseerd. De leerkrachten brengen eerst een voorlopig advies uit, en hoe we tot dit advies gekomen zijn. In de maanden die volgen kunnen de kinderen nog extra laten zien wat ze kunnen, indien nodig. Per dag zijn er vaste uitlegmomenten waarop de kinderen kunnen inschrijven. Kinderen die verlengde instructie nodig hebben krijgen dat. Hebben de kinderen verdieping nodig, dan krijgen ze dat aangeboden. De leerkrachten geven aan wat het advies wordt en lichten dat uitgebreid toe. Dit advies is bindend.De leerling/ouder vertelt voor welke school hij/zij gekozen heeft.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We brengen de kernwaarden van de school naar de kinderen en hun ouders. Dit doen we door te denken en handelen vanuit de kernwaarden.
Naast de specifieke kernwaarden voor sociale opbrengsten: welbevinden, samen en vertrouwen, hanteren we ook nog: betrokkenheid en kwaliteit. Samen vormen deze 5 de basis uitgangspunten van onze school.
Mei 2019 bezocht de inspectie de school voor een thema onderzoek "kwaliteit extra ondersteuning basisonderwijs".
De uitkomst van het onderzoek was positief. De school kon aantonen dat de ondersteuning goed is en de organisatie goed is geregeld. Ook gaf de inspecteur aan dat de visie van de school "het kind centraal" zichtbaar is in de school.
Dit thema onderzoek telt mee in de cyclus van bezoeken van de inspectie.