Kindcentrum De Poeljeugd

Plein 15 4472 AT 's-Heer Hendrikskinderen

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Poeljeugd
  • kinderen van groep 1/2 samen met de peutergroep aan het spelen en ontdekken
  • We hebben een prachtige klimheuvel op ons schoolplein, een uitdagende plek om te spelen
  • Op een banner hebben we onze belangrijke waarden visueel gemaakt
  • We kunnen werken op het leerplein of in de ruimtes van de groepen. We hebben  veel mogelijkheden voor verschillende activiteiten

Het team

Toelichting van de school

In het Kindcentrum de Poeljeugd werken allemaal gediplomeerde leerkrachten, we hebben 6 leerkrachten, pedagogisch medewerkers en 2 onderwijsassistentes. Daarnaast is er een directeur, intern begeleider en zorgassistent aanwezig. Ook zijn er elk jaar stagiaires in school. De stagiaires zijn van de Hoge School Zeeland, Scalda, of een snuffelstage via de Middelbare School.

We werken daarnaast ook nauw samen met externen die in het kindcentrum komen, denkend aan de leesconsulent van de bibliotheek. Zij verzorgt ook de leesbevorderingsactiviteiten en beheert het leespunt, het uitleenpunt van de bibliotheekoosterschelde.

Vanwege de extra middelen die toegekend zijn aan de basisscholen kunnen we ook experts inhuren voor activiteiten/workshops/lessen. We denken aan docent bewegingsonderwijs, docenten culturele vorming. Ook willen we kijken naar mogelijkheden via de gemeente Goes, medewerkers van SMWO en het CIOS/Omnium. Daarnaast worden ook sportverenigingen uitgenodigd om activiteiten voor het kindcentrum uit te voeren. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof is het de bedoeling dat de eerste twee dagen van een verlof/ziekte, de organisatie van de groepen intern moet worden geregeld.

Dat betekent dat, waar dit mogelijk is, collega's onderling de opvang regelen.

Wanneer het verlof/ziekte langer gaat duren, kan een aanvraag voor inval worden gedaan bij de invalpool van Albero Scholengroep.

Er zijn een beperkt aantal collega's die in zouden kunnen vallen.

De druk op de bemensing in het onderwijs neemt toe door het lerarentekort. Daar zullen we ongetwijfeld mee te maken gaan krijgen.

De intentie is steeds om de groepen op school te houden, maar in uitzonderlijke gevallen zullen er wellicht groepen naar huis gestuurd moeten worden. Dit wordt tijdig gecommuniceerd met de ouders van desbetreffende groep. De school is echter verplicht om kinderen van ouders met een cruciaal beroep op te vangen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling 2023-2024

voorschoolse opvang, babygroep, peutergroep, BSO wordt verzorgd door KinderOpvang Juultje de Poeljeugd

Onderbouw:

groep 1/ 2 in combinatie met groep 3:

De leerkrachten van de onderbouw zijn:

groep 1/ 2: Juf Donja (maandag, dinsdag en eens in de 14 dagen woensdag)

groep 1/ 2: Juf Evelien (woensdag eens in de 14 dagen en donderdag, vrijdag)

groep 3 : maandag, dinsdag, woensdag: Meester Erik

groep 3 : donderdag, vrijdag: Juf Joyce

Middenbouw

De leerkrachten van de middenbouw zijn:

groep 4/ 5: maandag: Juf Elize

groep 4/ 5 : dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: Meester Len

bovenbouw

De leerkrachten van de bovenbouw zijn:

groep 6/7/8 : maandag, donderdag en vrijdag : Juf Danielle

groep 6/7/8 : dinsdag, woensdag : Juf Elize

 


Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leergebieden vloeien in elkaar over. We waarborgen de lestijd door te werken aan doelen en geven de verschillende vakgebieden aandacht.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisschool De Poeljeugd streeft ernaar het onderwijs zo in te richten, dat kinderen zich zo optimaal mogelijk (ononderbroken) kunnen ontwikkelen en hun mogelijkheden en talenten leren gebruiken. We vinden het belangrijk dat de kinderen (ouders/ verzorgers en leerkrachten) zich veilig en betrokken voelen, de sfeer op school en in de klas speelt daarbij een grote rol. Naar ons idee kan een kind zich pas ontwikkelen als het zich veilig en geborgen voelt, wanneer het zelfvertrouwen en respect krijgt/heeft en zich betrokken voelt bij wat zich in de school afspeelt.Niet iedereen maakt dezelfde ontwikkeling door. Het ene kind gaat wat sneller dan de ander. Bij sommige kinderen verloopt die ontwikkeling helemaal niet zo vlekkeloos. Als school hebben we daarom een aantal maatregelen genomen die ervoor moeten zorgen dat kinderen met een haperende ontwikkeling, opvallen en ondersteund worden. Er is als het ware een soort vangnet ontwikkeld; kinderen die (mogelijk) stagneren in de ontwikkeling worden hierdoor opgevangen. Vervolgens worden er acties ondernomen om de ontwikkeling in goede banen te leiden. Dit hele pakket aan maatregelen, dat de ondersteuning rondom de leerlingen behelst, ook wel basisondersteuning genoemd, zal in dit document uiteen worden gezet. Achtereenvolgens komen de maatregelen op schoolniveau, klassenniveau en de ondersteuningsstructuur aan de orde.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De expertise en kennis van zaken ligt nu voornamelijk bij 2 personen. Het zou fijn zijn wanneer meer collega's specialist worden in een vakgebied.

Daarmee is de organisatie minder afhankelijk van bepaalde collega's.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Doordat we nauw samenwerken in het kindcentrum is de doorgaande lijn gewaarborgd.

We zien vanaf de babygroep tot de 12 jarigen een ononderbroken ontwikkeling. De overgang van de peuters naar de kleutergroep is zo vanzelfsprekend. De kinderen die al in de peutergroep zitten maken regelmatig uitstapjes naar de kleutergroep. Ook spelen ze samen buiten als dit mogelijk is.

Het gebouw is zo ingericht dat het heel transparant en open is, met de mogelijkheid om je terug te trekken in de eigen groep.

Terug naar boven