Heeft u klachten over de organisatie van de school, de begeleiding van uw kind, over een te zware of onterechte straf, discriminatie, agressie of pesten?
Bespreek het probleem op school
1. Bespreek het probleem met de leerkracht.
2. Bespreek het probleem met de leerjaar coördinator.
3. Bespreek het probleem met de directeur van de school.
4. Bespreek het probleem met het schoolbestuur SIPOR.
Op ieder moment kan een ouder contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. U vindt de naam van de vertrouwenspersoon op onze school in het hoofdstuk Ondersteuning en veiligheid.
Wilt u officieel een klacht indienen? Dan dient u zich te houden aan de klachtenregeling van SIPOR. De volledige klachtenregeling van SIPOR leest u op https://sipor.nl/ en ligt ter inzage op elke school.
De klachtenregeling houdt o.a. in:
- Art. 5.1. Een klacht wordt pas ingediend nadat de klager in redelijkheid heeft geprobeerd de klacht of bedenking met de betrokkene en diens leiddinggevende op te lossen.
- Art. 5.2. De klager dient een klacht in bij: a. het bevoegd gezag, of b. de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.
- Art. 6.1. De klacht wordt schriftelijk ingediend in het Nederlands en wordt door de klager ondertekend. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling worden genomen.
Voorzitter College van Bestuur SIPOR
Dhr. Cihan Gerdan
G. H. Betzweg 1
3068 AZ Rotterdam
Tel: 010 4951580
Mail: [email protected]
Buiten de school
Komt u er met de school niet uit? Dan is hulp van andere organisaties mogelijk:
Ouders & Onderwijs
Gratis advies voor alle ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd
Oudersenonderwijs.nl
088 6050101
[email protected]
Externe, onafhankelijke vertrouwenspersonen
De onafhankelijke vertrouwenspersonen zijn aanspreekpunt voor klachten en meldingen voor kwesties rondom ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen op school. Dat is niet alleen van belang voor de veiligheid van leerlingen, maar ook voor die van de werknemers en ouders.
Als er iets vervelends gebeurt, zoals pesten, discriminatie, agressie of (seksuele) intimidatie, kun je met een van de vertrouwenspersonen praten. Deze zal luisteren, je steunen en samen met jou kijken hoe het probleem opgelost kan worden. Je kiest zelf welke stappen je wilt nemen, van niets doen tot een officiële klachtenprocedure starten en alles daartussenin. Daarbij blijft alles wat je met de vertrouwenspersoon bespreekt geheim.
Je kunt mailen, bellen of een WhatsApp bericht sturen naar Joost van Dijck of naar Eva Kok.
dhr. Joost van Dijck
Mail: [email protected]
Tel.: 06 – 25163309
mw. Eva Kok-van der Zanden
Mail: [email protected]
Tel.: 06-41517391
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
[email protected]
030 280 95 90
Ernstige situaties
Vertrouwensinspecteur
U kunt de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- Seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
- Seksuele intimidatie
- Psychisch of fysiek geweld (waaronder pesten)
- Discriminatie en radicalisering
Tel: 0900 111 3 111
Voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte
Samenwerkingsverband
Voor de scholen in Rotterdam is dat https://pporotterdam.nl/, 010 303 14 00.
Voor de scholen in Dordrecht is dat https://swvdordrecht.nl/, 078 890 50 17.
Geschillencommissie Passend Onderwijs
Een ouder kan een zaak bij de Geschillencommissie passend onderwijs indienen wanneer hij en geschil heeft met de school over:
- (weigering van) toelating van een leerling die extra ondersteuning nodig heeft;
- de verwijdering van een leerling;
- de vast- en bijstelling van het ontwikkelingsperspectief van een leerling die extra ondersteuning nodig heeft.
https://www.onderwijsgeschillen.nl/
030 280 95 90
[email protected]