Mariaschool Taandersplein

Taandersplein 3 3027 CN Rotterdam

  • Op de voor en achterpleinen is er voldoende ruimte om te spelen en te leren.
  • De basis is op orde! Goed onderwijs start met een helder curriculum.
  • Thematisch onderwijs waarin alle ontwikkelingslijnen in de zone van naaste ontwikkeling worden aangeboden.
  • Wetenschap en techniek. Onderzoekend en ontdekkend leren.
  • Geïntegreerd in het thematisch werken

Het team

Toelichting van de school

Wij willen dat alle leerlingen groeien. Dit kunnen wij niet alleen. Daarom zetten wij maximaal personeel in op onze school om ieder kind die aandacht te geven waardoor het tot groei kan komen. In de school zijn daarom veel specialisten aanwezig. Onderwijsassistenten, vakkrachten beweging,  dans, muziek, kunst, studenten, logopedie, SMW, gelijke kansen coördinator, specialisten rekenen, taal en gedrag.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het verlof van leerkrachten wordt geregeld in samenspraak met het bestuur.De leerkracht vraagt het verlof aan. Indien passend binnen de organisatie wordt er gekeken naar mogelijke oplossingen.  Leerkrachten worden vervangen door een invaller bij beschikbaarheid. Als er geen invaller aanwezig is worden de leerlingen opgedeeld over andere groepen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De gemeente Rotterdam vindt het belangrijk dat alle leerlingen in Rotterdam zich optimaal ontwikkelen. Daarom zijn scholen in de gelegenheid gesteld subsidie aan te vragen voor leertijduitbreiding. De Mariaschool heeft dit gedaan voor 3,75 uur in de week. Deze extra onderwijstijd is  toegevoegd aan de reguliere lestijd van 25 uur per week. Vakkrachten en leerkrachten maken samen thematisch onderwijs waarin de kinderen kunnen onderzoeken en ontwerpen. Wij vinden cultuur belangrijk en werken nauw samen met Boymans van Beuningen. De kinderen krijgen wekelijks les van de kunstenaars van het museum en bezoeken regelmatig het museum. Wij zijn een gezonde school en Lekker Fit school. Dit houdt in dat kinderen ten minste 2 uur per week  bewegingslessen hebben van de vakkracht en er ook tijdens het buitenspelen actief bewogen wordt. Kinderen kunnen via de school doorstromen naar de Schoolsportvereniging. De contactpersoon hiervoor is Diane de Koning.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kleuters krijgen betekenisvol onderwijs vanuit het werken met thema's. De leerlingen worden gevolgd in hun ontwikkeling en uitgedaagd in een betekenisvolle omgeving de volgende stap in hun ontwikkeling te maken. Dit wordt vastgelegd in een observatiesysteem KIJK! De kinderen krijgen3 uur en 45 minuten meer leertijd waar zij van vakkrachten muziek, techniek,kunst en beweging krijgen aangeboden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De extra leertijd uitbreiding bestaat uit thematische lessen verrijkt vanuit kunst,bewegingsonderwijs, muziek, techniek en ict. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij hebben in het ondersteuningsprofiel helder aangegeven waar onze ambities liggen en waar onze grenzen liggen op het gebied van specifieke ondersteuning.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Mariaschool werkt samen met de Rotterdamse Peuter school. Een leerkracht van de Mariaschool staat 4 dagdelen samen met de pedagogisch medewerkster op een groep . Wij werken met een beredeneerd leerstofaanbod waarbij spelontwikkeling en de ontwikkeling van de peuter centraal staat. De opbrengsten geven richting aan ons handelen.Er is een duidelijke samenwerking op inhoud tussen de Voorschool en Vroegschoolse  medewerkers Wij volgen de ontwikkeling van onze kinderen van 2 tot 4 jaar op de Rotterdamse Peuterschool en van 4 tot 7 jaar  op de basisschool met het KIJK observatiesysteem en beredeneren ons aanbod op dit observatiesysteem. Wij vragen aan ouders toestemming de gegevens over te dragen zodat wij door kunnen gaan en aan kunnen sluiten op de ontwikkeling van uw kind.

Terug naar boven