Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De gemeente Rotterdam vindt het belangrijk dat alle leerlingen in Rotterdam zich optimaal ontwikkelen. Daarom zijn scholen in de gelegenheid gesteld subsidie aan te vragen voor leertijduitbreiding. De Mariaschool heeft dit gedaan voor 3,75 uur in de week. Deze extra onderwijstijd is toegevoegd aan de reguliere lestijd van 25 uur per week. Vakkrachten en leerkrachten maken samen thematisch onderwijs waarin de kinderen kunnen onderzoeken en ontwerpen. Wij vinden cultuur belangrijk en werken nauw samen met Boymans van Beuningen. De kinderen krijgen wekelijks les van de kunstenaars van het museum en bezoeken regelmatig het museum. Wij zijn een gezonde school en Lekker Fit school. Dit houdt in dat kinderen ten minste 2 uur per week bewegingslessen hebben van de vakkracht en er ook tijdens het buitenspelen actief bewogen wordt. Kinderen kunnen via de school doorstromen naar de Schoolsportvereniging. De contactpersoon hiervoor is Diane de Koning.
De kleuters krijgen betekenisvol onderwijs vanuit het werken met thema's. De leerlingen worden gevolgd in hun ontwikkeling en uitgedaagd in een betekenisvolle omgeving de volgende stap in hun ontwikkeling te maken. Dit wordt vastgelegd in een observatiesysteem KIJK! De kinderen krijgen3 uur en 45 minuten meer leertijd waar zij van vakkrachten muziek, techniek,kunst en beweging krijgen aangeboden.
De extra leertijd uitbreiding bestaat uit thematische lessen verrijkt vanuit kunst,bewegingsonderwijs, muziek, techniek en ict.
Wij hebben in het ondersteuningsprofiel helder aangegeven waar onze ambities liggen en waar onze grenzen liggen op het gebied van specifieke ondersteuning.
De Mariaschool werkt samen met de Rotterdamse Peuter school. Een leerkracht van de Mariaschool staat 4 dagdelen samen met de pedagogisch medewerkster op een groep . Wij werken met een beredeneerd leerstofaanbod waarbij spelontwikkeling en de ontwikkeling van de peuter centraal staat. De opbrengsten geven richting aan ons handelen.Er is een duidelijke samenwerking op inhoud tussen de Voorschool en Vroegschoolse medewerkers Wij volgen de ontwikkeling van onze kinderen van 2 tot 4 jaar op de Rotterdamse Peuterschool en van 4 tot 7 jaar op de basisschool met het KIJK observatiesysteem en beredeneren ons aanbod op dit observatiesysteem. Wij vragen aan ouders toestemming de gegevens over te dragen zodat wij door kunnen gaan en aan kunnen sluiten op de ontwikkeling van uw kind.