Mariaschool Taandersplein

Taandersplein 3 3027 CN Rotterdam

  • Op de voor en achterpleinen is er voldoende ruimte om te spelen en te leren.
  • De basis is op orde! Goed onderwijs start met een helder curriculum.
  • Thematisch onderwijs waarin alle ontwikkelingslijnen in de zone van naaste ontwikkeling worden aangeboden.
  • Wetenschap en techniek. Onderzoekend en ontdekkend leren.
  • Geïntegreerd in het thematisch werken

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Van de 22 leerlingen van leerjaar 8 waren er 10 Koers VO kinderen. Deze leerlingen hebben extra ondersteuning nodig binnen het regulier VO.Van deze 10 kinderen waren er 4 met een IQ onder de 80 waarbij sprake is van een beperkte leercapaciteit.6 leerlingen halen de einddoelen leerjaar 6 niet. Deze leerlingen hebben allemaal een OPP en een specifiek aanbod gekregen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Mariaschool werkt met een groeiportfolio. Wij nemen tenminste 2x per jaar en indien nodig vaker de IEP toetsen af om de groei van leerlingen te optimaliseren. Deze resultaten zijn meteen onze tussenopbrengsten. Wij kennen daarbij vier categorieen: De leerling scoort onder de norm en heeft onvoldoende groei doorgemaakt. De leerling scoort boven de norm en heeft onvoldoende groei doorgemaakt. De leerling scoort onder de norm en heeft bovengemiddelde groei doorgemaakt en de leerling scoort boven de norm en is bovengemiddeld gegroeid.. De tussentijdse resultaten richten zich op het behalen van de referentieniveaus 1F en 2F/1S aan het einde van de basisschool. Zie hiervoor de gestelde schoolnormen. De tussenresultaten worden gebruikt om de vorderingen van de leerlingen stelselmatig te volgen en het onderwijs te evalueren en bij te stellen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De doorstroom naar het SO en SBO is laag. Wij vinden dat alle leerlingen mogen groeien en wij faciliteren maximale groei voor iedere leerling. Wij zijn momenteel samen met het Design en Experience college bezig om te kijken of wij kunnen groeien naar een unit 5 om het moment van advisering uit te kunnen stellen. Wij merken dat onze leerlingen meer tijd nodig hebben om nog beter te kunnen groeien. Wij zetten daar eerst heel goed onderwijs voor in, wijk samenwerking, huiswerkbegeleiding, zomerscholen en nu dan het onderzoek naar het opstarten van een unit 5. Wij houden u via de nieuwsbrief op de hoogte van deze ontwikkelingen en de MR is nauw betrokken bij het proces. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Mariaschool streeft erna aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van alle leerlingen. Wij kunnen daarin differentiëren tot maximaal 3 niveaus per leerjaar en 2 eigen leerlijnen. Op het gebied van gedrag hanteren wij duidelijke schoolregels en hebben wij een gedragsprotocol. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te dragen. De sfeer is warm en open waarin kinderen ruimte krijgen om eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden
  • betrokkenheid
  • zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie heeft recent voor het bestuurlijk onderzoek een verificatieonderzoek gedaan op de Mariaschool. Daarop scoort de school op alle onderdelen een goed. Zie hiervoor het bestuursverslag pagina 22.

Terug naar boven