Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Een openbare school, wat houdt dat in? Het betekent dat op onze school ieder kind en iedere leerkracht welkom is, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Ook uw kind is van harte welkom! Bij ons op school leren kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. We besteden actief aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. Onze school heeft aandacht voor én biedt ruimte aan ieder kind én iedere leerkracht.
In het schoolgebouw wordt cesartherapie en logopedie gefaciliteerd.
In groep 1 / 2 wordt de dag begonnen met een kringactiviteit. Deze kan gericht zijn op de rekenvoorwaarden, er kan een boek voorgelezen worden, er worden liedjes gezongen etc. Kleuters leren door spelen. Tijdens de speel/werkles komen verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod en gedurende de hele dag wordt er gewerkt aan de sociale vaardigheden van de kinderen.
Ook voor de motorische ontwikkeling is veel aandacht. Er wordt per schooldag minimaal 1uur besteed aan buitenspelen of een les in het speellokaal.
Taal
Op de Sonnevanck maken we gebruik van de methode Taal op Maat. Met Taal op Maat werken we per leerjaar aan 8 thema’s van 4 weken, verdeeld over 20 lessen. De oneven lessen zijn volledig leerkracht gestuurd en staan in het taalboek. Tijdens de even lessen werken kinderen in het werkboek zelfstandig aan hetzelfde leerdoel of is er een mogelijkheid voor verlengde instructie of extra uitleg.Lezen
We gebruiken de methode Veilig Leren Lezen in groep 3 en een gedeelte van groep 4. Het doel hiervan is dat de leerlingen een jaar later alle letters kunnen lezen en eenvoudige teksten op ‘midden groep 3 niveau’ kunnen lezen. We streven er bovendien naar dat de leerlingen er per schooljaar 2 Avi-niveaus op vooruitgaan. Dit kan natuurlijk alleen maar lukken als er voldoende tijd aan het lezen wordt besteed. Op Sonnevanck staat leesmotivatie centraal en gaat lezen voor alles. De school heeft sinds vier jaar een list (Lezen is Top) certificaat. Dit is verkregen door meerdere jaren het list project te volgen. List verbetert de leesprestaties en bevordert de leesbeleving van leerlingen in het regulier en speciaal basisonderwijs. Ook maken we sinds een aantal jaar gebruik van ‘De bibliotheek op school’. Dit sluit volledig aan op de list principes. Voor het begrijpend lezen wordt gebruik gemaakt van de methodiek denk!.
Spelling
In groep 3 wordt 'met veilig gespeld' gewerkt. Deze methode is het verlengde van veilig leren lezen. Vanaf groep 4 wordt gebruik gemaakt van de nieuwe methode: Spelling Langs de Lijn. Spelling Langs de Lijn is een nieuwe, complete spellingmethode voor groep 4 t/m 8. De methode is bedoeld voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. De lessen zijn gebaseerd op de CED-leerlijn voor spelling. Er wordt toegewerkt naar referentieniveau 1F en/of 1S.
Rekenen
In het schooljaar 2021-2022 is er op Sonnevanck gestart met de methode Getal & Ruimte junior. Om goed te leren rekenen, heb je herhaling nodig in een duidelijke structuur. Getal & Ruimte Junior gebruikt heldere gestructureerde rekenlessen met aandacht voor één onderwerp per les. Elke dag is er tijd voor automatiseren en memoriseren.Sociaal-emotionele vorming
Voor de sociaal-emotionele vorming van onze leerlingen maken we gebruik van de methode 'pad’. Werken met deze methode staat twee keer per week expliciet op het rooster, maar eigenlijk gebruiken we de pad methode de hele dag door. Buiten de pad- methode gebruikt de school ook in alle groepen het time-out systeem.
SBO Sonnevanck, school vol talenten.
Op SBO Sonnevanck zijn twee kernwaarden belangrijk: 'samen' en 'respect'. Deze kernwaarden geven vorm en inhoud aan ons les geven en hoe we met elkaar omgaan. We werken aan goed onderwijs. Dat doen we samen met onze leerlingen en hun ouders. Ons uitgangspunt is dat elk kind met plezier naar school komt en zich veilig voelt. Pas dan kan je echt tot leren komen. Een school vol talenten, ieder zijn eigen koers!
De Sonnevanck is een school voor speciaal basisonderwijs. Wij bieden een plek voor kinderen met een betrekkelijk laag of laag intelligentieniveau, kinderen die een leerachterstand hebben en/of kinderen die door gedragsproblemen dan wel een gedragsstoornis niet kunnen meekomen op een reguliere basisonderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
Doordat de school een regioschool is wordt er niet samengewerkt met een specifieke peuterspeelzaal of kinderdagverblijf.