OBS Nelson Mandela

Jacominastraat 64 3072 SC Rotterdam

  • OBS Nelson Mandela 
"De andere school!"
  • Schoolfoto van OBS Nelson Mandela
  • Schoolfoto van OBS Nelson Mandela
  • Schoolfoto van OBS Nelson Mandela

Het team

Toelichting van de school

Wij hebben een divers team wat een afspiegeling is van onze missie en visie. We werken veel samen en werken naar een cultuur van "elke dag een beetje beter"(LeerKRACHT methodiek). Wij zijn trots op ons team!

Stichting BOOR stelt alles in het werk om dagelijks gekwalificeerd, betrokken en enthousiaste leerkrachten voor de klas te hebben. Er wordt volop geïnvesteerd in ontwikkeling van nieuwe leerkrachten door middel van de inzet van diverse opleiding – en ontwikkelingsmogelijkheden.
Wil je hier meer over lezen kijk dan op www.boorbestuur.nl.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms hebben leerkrachten recht op verlof. Zij worden vervangen door collega’s. De verlofdagen worden zoveel mogelijk collectief voor een jaar vastgesteld. We proberen te voorkomen dat er teveel verschillende leerkrachten voor een groep staan. Bij ziekte van leraren wordt zo goed mogelijk vervangen, maar invalleerkrachten zijn schaars, dus moeten we soms improviseren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een openbare school, wat houdt dat in? Het betekent dat op onze school ieder kind en iedere leerkracht welkom is, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond.
Ook uw kind is van harte welkom!
Bij ons op school leren kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. We besteden actief aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. Onze school heeft aandacht voor én biedt ruimte aan ieder kind én iedere leerkracht.

HVO/GVO
Het onderwijsprogramma Wereldwijzer waarbij vakleerkrachten uit diverse levensbeschouwingen gezamenlijke lessenseries verzorgen. De eigen groepsleerkracht is betrokken bij de lessen. Wekelijks volgen alle leerlingen uit de groepen 7 en 8 deze lessen, wisselend in blokken bij verschillende vakleerkrachten. Elk blok wordt afgesloten met een gezamenlijke dialoog les, waarin leren van elkaar centraal staat. De school werkt in dit programma samen met de organisaties van HVO en GVO.

Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie
Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is. In onze openbare school heeft burgerschaps- vorming een vaste basis in ons dagelijks onderwijs. We besteden elk moment van de dag aandacht aan onze sociale omgang; met elkaar spelen en werken, elkaar helpen en respect hebben voor anderen en onze omgeving. 

We leren onze kinderen over de wereld, onze maatschappij en de natuur en hoe een positieve bijdrage hieraan te leveren. Onze leraren zijn hierin een rolmodel. In onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school. Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen, zoals in onze leerlingenraad.
In onze school gebruiken we het middel van de dialoog om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. In een open en veilig klasklimaat. Zo helpen we verschillen te overbruggen en ontstaat er begrip. Niet naast elkaar, maar met elkaar. Burgerschap komt op onze school terug in taal- en rekenlessen, ons Wereldoriëntatie en lessen in Kunst, Cultuur en sport.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ook de kleuters hebben bij ons op school extra onderwijstijd. Deze uren vallen onder de dagprogrammering. De kleuters hebben dit jaar 7 extra studiedagen ingepland. Dit om de uren te compenseren die zij teveel draaien. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze school valt binnen de dagprogrammering. Wij maken met de kinderen gemiddeld 10 uur per week extra ten opzichte van andere scholen. Mocht u vragen hebben over de onderwijstijd en dagprogrammering kunt u altijd contact met ons opnemen. 

Focus tijd is bij ons op school het extra verwerken van onderdelen waar kinderen moeite mee hebben. 

Extra toevoeging:
Groep 5 zal meedoen aan de Rekenfaculteit: 3 uur en 45 minuten per week. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft welke onderwijsondersteuning de school wel kan bieden.
ledere school is wettelijk verplicht om een schoolondersteuningsprofiel te maken. In Rotterdam heeft PPO Rotterdam, net als ieder samenwerkingsverband passend onderwijs, de basisondersteuning vastgesteld. In deze basisondersteuning staat beschreven wat er tenminste van elke Rotterdamse basisschool verwacht mag worden op het gebied van onderwijs en onderwijsondersteuning. Ook de Nelson Mandela voldoet aan de basisondersteuning. Hierbinnen vallen o.a. leerlingen met dyslexie, dyscalculie, spraak-taal problemen of een ontwikkelingsvoorsprong of achterstand.
Voor beschrijving basisondersteuning PPO Rotterdam:    
https://www.pporotterdam.nl/werkwijze/wat-kan-de-school-zelf/  

Er zijn echter ook leerlingen met ondersteuningsvraag die de basisondersteuning te boven gaat, bijvoorbeeld vanwege een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Welke deskundigheid de school heeft, hoe de school leerlingen met een extra ondersteuningsvraag kan begeleiden en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft staat ook beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod.  

Op de Nelson Mandela staan de onderwijsbehoeften van de leerling centraal, waarbij de leerling wel moet kunnen functioneren binnen de groepsaanpak. Als school willen wij altijd binnen onze mogelijkheden meedenken over leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte en met ouders samenwerken om leerlingen optimaal te ondersteunen. Hierbij kunnen ook externen betrokken worden zoals logopedist, fysiotherapeut etc.

Aanmelding en inschrijving
Ouders melden hun kind tijdig aan bij school. Dit kan vanaf 3 jaar en zo mogelijk minimaal 10 weken voorafgaand aan de datum waarop de toelating wordt verzocht. Ouders mogen hun kind bij meerdere scholen tegelijkertijd aanmelden. Dit moeten zij dan wel bij school bij de aanmelding aangeven en ook de school van hun eerste voorkeur aangeven zodat de scholen dan onderling tot afstemming kunnen komen over de aanmeldprocedure. De eerste voorkeursschool heeft zorgplicht. 

Ouders hebben informatieplicht en geven bij de intake alle relevante informatie over hun kind en wat het kind nodig heeft. Vaak zal uit de informatie die bij de aanmelding is verstrekt duidelijk zijn of de leerling extra ondersteuning nodig heeft. Om de ondersteuningsbehoefte vast te stellen kan de school/het schoolbestuur de ouders vragen relevante informatie te overleggen over de eventuele beperkingen die het kind heeft. Als de informatie, die de school over een leerling heeft, niet wordt gedeeld of onvoldoende is om de aanmelding te beoordelen en een beslissing over de toelating te nemen, kan de school besluiten om de aanmelding niet te behandelen. De ouders krijgen dan wel eerst de gelegenheid krijgen om de informatie die er al is aan te vullen. 

Als de ondersteuningsbehoefte van de leerling voldoende is vastgesteld, moet de school/ het schoolbestuur vervolgens onderzoeken of zij de benodigde ondersteuning kan bieden. Hierbij is de ondersteuningsbehoefte leidend en niet het ‘label’ van de leerling. Het gaat om de vraag hoe het onderwijs passend is te maken binnen de kaders van dit schoolondersteuningsprofiel. 

Zorgplicht  
Met de invoering van passend onderwijs heeft de school een zorgplicht gekregen die inhoudt dat de school van aanmelding ervoor zorgt dat de leerling een passende onderwijsplek krijgt. Maar de zorgplicht is geen toelatingsrecht. De zorgplicht betekent wel dat wanneer de school van aanmelding tot de conclusie komt dat zij zelf niet de benodigde ondersteuning kan bieden, zij op zoek moet naar een andere school, die wel een passend onderwijs- en/of ondersteuningsaanbod voor de leerling heeft en bereid is de leerling aan te nemen.

Wanneer een kind wordt afgewezen op de school die de eerste keus is van de ouder(s)/verzorger(s), worden zij schriftelijk op de hoogte gesteld van deze afwijzing, voorzien van de argumentatie. Wanneer ouder(s)/verzorger(s) het niet eens zijn met de beslissing van de school, zal er overleg plaatsvinden tussen hen en de school/ het schoolbestuur. De school/ het schoolbestuur kan in zo'n overleg aangeven welke andere school voor het kind is gevonden, die de benodigde expertise heeft en beter aansluit bij de onderwijsbehoeften van het kind.

Voor scholen voor speciaal (basis)onderwijs verloopt het aanmeldingstraject via het samenwerkings- verband waar de school toe behoort. Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO Rotterdam) geeft zogenaamde toelaatbaarheidsverklaringen af voor het speciaal basisonderwijs (sbo)  en speciaal onderwijs (so) cluster 3 en 4. Zonder deze verklaring kan een sbo of so-school een leerling niet aannemen. Basisscholen of zorginstellingen kunnen een kind aanmelden bij de toelatingscommissie van het samenwerkingsverband. Ouder(s)/verzorger(s) kunnen zelf geen toelaatbaarheidsverklaring aanvragen, maar kunnen voor vragen natuurlijk wel terecht bij het samenwerkingsverband.  

PPO Rotterdam
Postbus 22171
3003 DD Rotterdam
Telefoonnummer: 010 - 303 14 00
E-mailadres: info@pporotterdam.nl
website: www.pporotterdam.nl
Hoofdkantoor / Schiekade 34 1 3032 AJ Rotterdam

Samenwerkingsverband PPO Rotterdam hoopt met haar brede aanbod aan onderwijsvoorzieningen alle kinderen in Rotterdam passend onderwijs te kunnen bieden.    

Wanneer geldt de zorgplicht niet?  
De zorgplicht en de trajectplicht gelden niet:
- Als de school of de groep waar het kind voor wordt aangemeld vol is (25 leerlingen per klas);
- Wanneer ouder(s)/verzorger(s) de grondslag van de school weigeren te onderschrijven. Het gaat hier niet alleen om de religieuze grondslag of levensbeschouwelijke identiteit van de school;
- Bij aanmelding voor cluster 1 (visuele beperkingen) en cluster 2 instellingen (gehoor- en communicatieve beperkingen). Deze instellingen maken geen deel uit van samenwerkingsverbanden passend onderwijs en hebben een eigen toelatingsprocedure.    

Bezwaar aantekenen  
Mochten ouder(s)/verzorger(s) het niet eens zijn met de beslissing van een school, dan kunnen zij bezwaar aantekenen bij het bevoegd gezag van de (eerste) school. Als er samen met de school/ het schoolbestuur geen passende oplossing gevonden kan worden, kan het samenwerkingsverband ingeschakeld worden of kan aan de landelijke geschillencommissie, toelating en verwijdering, een oordeel gevraagd worden.  

Ouder(s)/verzorger(s) zijn natuurlijk altijd vrij om hun kind bij een andere school aan te melden, als ze niet tevreden zijn over de eerste school. Wanneer ouder(s)/verzorger(s) hun kind op een andere school aanmelden, krijgt die school de zorgplicht.  

Verzuim
Op school is een verzuimprotocol aanwezig dat opgevraagd kan worden bij de intern begeleiders. Elke vier weken wordt het verzuim gecontroleerd door de administratief medewerker. Hierbij wordt specifiek gelet op te laat komen, ziekte en ongeoorloofd verzuim. Bij 3 keer te laat belt de administratief medewerker de ouders. Bij 6 keer te laat geeft de administratief medewerker een verzuimbrief aan de leerkrachten voor ouders. Bij 9 keer te laat belt de administratief medewerker met informatie over eventueel een melding bij Leerplicht. Bij 12 keer te laat belt de directie de ouders en krijgen de ouders een waarschuwingsbrief Leerplicht mee. Bij 15 keer te laat meldt de directie het verzuim bij Leerplicht.

Wanneer de leerling meer dan 13 dagen en/ of meer dan 6 keer wordt ziekgemeld, dan gaan de leerkracht, intern begeleiders  en schoolmaatschappelijk werkster in gesprek met ouders. Naar aanleiding hiervan kan een actie volgen, zoals oproepen bij CJG. Bij een aaneengesloten periode van ziekteverzuim, zullen de intern begeleiders en leerkrachten met ouders in gesprek gaan over de vormgeving van tijdelijk onderwijs (denk aan thuiswerk). 

Doubleren
In geval van doubleren wordt er vroegtijdig contact met u opgenomen. Het besluit van doubleren wordt na uitvoerig overleg tussen groepsleerkracht, intern begeleider en directie genomen en is onomkeerbaar. Het besluit wordt met u besproken.

SISA Registratie
SISA is een computersysteem waarin alle Rotterdamse professionals registreren dat zij betrokken zijn bij een kind/jongere van 0 t/m 23 jaar.

Wij als school zijn ook professionals. Zodra wij een externe partij betrekken bij de zorg rondom uw kind (bijvoorbeeld het wijkteam, PPO, schoolmaatschappelijk werk, Auris etc.) zijn wij verplicht dit te registreren in SISA.

In SISA staat geen inhoud, geen dossier. Een professional registreert alleen dat hij of zij betrokken is en niet waarom. 

Met SISA wordt bijgehouden of er meerdere professionals op hetzelfde moment bij hetzelfde kind betrokken zijn. Als professionals de betrokkenheid van elkaar kunnen weten via SISA kunnen ze makkelijk contact met elkaar zoeken en samenwerken bij de zorg voor uw kind of gezin.

Onderwijsconsulenten
Met de inwerkingtreding van de wetswijziging Passend Onderwijs, per 1 augustus 2014, kan er ook zowel door ouders, scholen als samenwerkingsverbanden een beroep worden gedaan op onderwijs consulenten (www.onderwijsconsulenten.nl) wanneer er sprake is van plaatsingsproblematiek van een (leerplichtige) leerling met extra ondersteuningsbehoefte of wanneer ouder(s)/verzorger(s) en/of school problemen ervaren met betrekking tot het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief (OPP).

Deze inzet is gratis en onafhankelijk. Samen met de ouders en de leerling, de school, het samenwerkingsverband en eventueel betrokken hulpverleners kijken zij wat het beste bij de leerling past. Hierbij wordt gebruik gemaakt van hun uitgebreide netwerk in de regio, kennis van de wet- en regelgeving, ervaring met het organiseren van maatwerk én het vinden creatieve oplossingen.      

De Rotterdamse Peuterschool 
De school heeft twee peutergroepen aan de locatie Joubert. Tijdens het intakegesprek wordt aan de hand van het intakeformulier de beginsituatie van de leerling in kaart gebracht. Vanaf de peutergroep wordt de ontwikkeling van de leerlingen binnen het observatiesysteem KIJK! gevolgd. Tevens wordt zes keer per jaar een zorgoverleg gepland met de intern begeleider en de (voor)school(se) maatschappelijk werkster. 

Ouderbetrokkenheid 3.0
We zijn een gecertificeerde school Ouderbetrokkenheid 3.0. Belangrijk doel is om in dialoog met de ouders te zorgen voor een optimale ontwikkeling van alle kinderen van de school. Er is een duidelijke samenwerking tussen ouders en leerkrachten op basis van elkaar begrijpen, vertrouwen en veiligheid met als doel het beste uit het kind naar boven te halen.

In de school zijn er twee medewerkers ouderbetrokkenheid. In de ouderkamer worden activiteiten en trainingen georganiseerd. 

Leerlingenaantal
Voor de hele school hebben wij gekozen voor maximaal 25 leerlingen per groep. Als de groep vol is nemen we de aanmelding niet in behandeling.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanaf dit schooljaar wordt de samenwerking tussen het wijkteam, de schoolmaatschappelijk werker, de intern begeleider en het samenwerkingsverband PPO in de vorm van een schoolzorgteam vormgegeven. Het doel hiervan is om sneller te signaleren en kinderen beter te begeleiden naar laagdrempelige zorg en/of specialisme, bijvoorbeeld opvoedondersteuning, financiële hulp of individuele kindtrainingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school


Het begint bij De Rotterdamse Peuterschool!

Is het vandaag warm of koud? Is de bal rond of vierkant? Regent het hard of zacht? Zo maar wat vragen die voor volwassen volstrekt logisch zijn. Voor peuters werkt dat anders. Zij ontdekken iedere dag een beetje meer van de wereld. Niet uit een boekje maar door te spelen. Want spelenderwijs leer je het meest!
De peuterschool werkt met een zogenaamd ‘VVE programma’. Dat houdt in dat bepaalde thema’s in een jaar worden behandeld die aansluiten bij de belevingswereld van de peuter. Het gaat bijvoorbeeld over niezen in het najaar en “Oef, wat is het warm” als het bijna zomer is. Op deze manier worden zowel de spraak- en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motorische ontwikkeling en de zintuigen geprikkeld.  

De peuterschool werkt intensief samen met de basisschool, zodat uw kind spelenderwijs vertrouwd raakt met school. Omgekeerd weet de basisschool straks precies welke begeleiding uw peuter nodig heeft. Zo maken we de stap van de peuterschool naar de basisschool, letterlijk en figuurlijk, zo makkelijk mogelijk!    

Kijk voor meer informatie eens op: www.derotterdamsepeuterschool.nl

Terug naar boven