OBS Nelson Mandela

Jacominastraat 64 3072 SC Rotterdam

  • OBS Nelson Mandela 
"De andere school!"
  • We gaan naar 1 gebouw!! Vanaf januari 2024.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze groep 8 heeft in het schooljaar 2022 - 2023 een mooie score behaald op de Cito Eindtoets. Met een gemiddelde van 533.9 zijn wij supertrots!!!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De CITO toetsen worden in een opbrengstvergadering besproken met alle personeelsleden (dit gebeurt in januari en mei/juni). In parallelgroepen worden de resultaten ook aan elkaar gepresenteerd en geven collega's elkaar tips voor de groepsanalyses. Na de presentatie in het team, hebben alle leerkrachten nog een gesprek met de intern begeleider. In dit gesprek wordt ingegaan op de doelen in het nieuwe groepsplan en de behaalde resultaten.

Deze gesprekken vinden plaats na de middentoetsen (januari) , en ook na de eindtoetsen (mei/juni). Dit noemen we de grote cyclus.

De kleine cyclus wordt gebruikt om de tussenresultaten te evalueren. Dit gebeurt in principe elke dag na alle lessen. De leerkrachten noteren in de weekplanning waar kinderen op uitvallen en plannen dit door. Zo kan de leerkracht de vorderingen van leerlingen goed monitoren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij geven vanaf eind groep 6 het eerste voorlopige advies. Dat is voor ons ook vaak het eerste meetpunt qua data voor het VO-advies (uitslagen CITO, Rapporten en observaties).
In groep 7 schrijven de leerkrachten wederom een advies uit. Dit is ook een voorlopig advies. In groep 7 word er ook gekeken naar welke kinderen in aanmerking komen voor ZIB (Zorg leerling in beeld zie link voor mee info: https://www.koersvo.nl/werkwijzer-voor-scholen/zorgleerling-in-beeld-2/). 
In groep 8 maken de kinderen eerst Cito begin toetsen en gaan we de uiteindelijke adviezen schrijven. Rond februari volgt er dan nog de CITO doorstroomtoets. Dat is voor ons het moment om te kijken of wij adviezen moeten bijstellen. Vanaf dan zijn de adviezen definitief.
LET OP: Vanaf schooljaar 2023/2024 is er maar 1 inschrijfweek (Tussen 25 maart en 31 maart) voor inschrijvingen VO. De kinderen moeten dan ingeschreven worden.

Om te komen tot een goed advies wordt gekeken naar verschillende bronnen die wij verzamelen:

-  Leerlingvolgsysteem (LVS). Het gaat dan om leerprestaties van leerlingen op het gebied van rekenen, technisch en begrijpend lezen en taal/spellen. De vaardigheid scores van de midden en eind toetsen van groep 6 t/m 8 zijn onder andere bepalend voor het niveauadvies. 

-  De doorstroomtoets. De scores hiervan wegen ook mee in het advies naar het VO. 

-  Methode gebonden toetsen. Dit levert gegevens over de mate van beheersing van een bepaald deel van een aangeboden en verwerkt leerstofgebied (taal/spellen, rekenen, etc.). Hierbij geven leerkrachten op niveau les (EDI). Dit wil zeggen dat kinderen dus extra instructie krijgen als dit nodig is. 
Daarnaast gaat het ook om informatie over tempo, mate van beheersing en specifieke fouten. 
Methode gebonden toetsen geven ook inzicht wat betreft de huiswerk attitude van kinderen. Wij kijken specifiek naar vakken waarbij kinderen leerhuiswerk krijgen dit geeft ons een beeld hoe kinderen omgaan met huiswerk. 

-  Observatie door de leerkracht van groep 6 t/m 8. Het gaat hierbij om systematisch vergaarde informatie over motivatie en de werkhouding van leerlingen. De leerkrachten van de groepen 8 gaan altijd in overleg met IB en de PO-VO coördinator om te kijken of de adviezen passen bij de kinderen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen kinderen tot zelfstandig en autonome jong volwassenen opleiden, die met respect sociale relaties aan kunnen gaan. Zij voelen zich zelf verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling en hun eigen gedrag. Wij willen dit realiseren aan de hand van de Kanjermethodiek.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • sociaal competent
  • zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De rijksinspectie heeft voldoende vertrouwen in de school
Mocht u vragen hebben neem gerust contact op met de school.

Terug naar boven