Harbour IBSR Bilingual

Coolhavenstraat 29 3024 TD Rotterdam

  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual
  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual
  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual
  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school maken we gebruik van de IEP eindtoets. U kunt onze resultaten ook mooi in beeld zien op Scholen op de Kaart. In schooljaar 2022-2023 was het resultaat op de IEP eindtoets gemiddeld 86,5. Dit resultaat is boven het landelijk gemiddelde van 79,5 van alle scholen die de IEP als eindtoets gebruiken. Naast het gemiddelde eindresultaat kijken wij bij de eindtoets ook naar de behaalde percentages op de referentieniveaus. We kijken hierbij naar het fundamentele niveau (F), dat wat elk kind in principe aan het eind van de basisschool moet kunnen halen en het streefniveau (S). Bij de referentieniveaus vergelijken we onze laatste resultaten de signaleringswaarden vanuit de inspectie geformuleerd en de percentages passend bij onze schoolweging. Vanuit deze vergelijking bekijken we hoe we ons onderwijs voor de toekomst kunnen verbeteren.De huidige resultaten liggen in het schooljaar 2022-2023 boven de signaleringswaarden geformuleerd door de inspectie en ook boven de percentages 1F en 2F/1S passend bij onze schoolweging. Aan het eind van elk jaar verlaat een aantal leerlingen onze school. Onze huidige uitstroomgegevens van groep 8 zijn:VMBO Basis - Kader - 4%VMBO TL - 8%VMBO TL/HAVO - 12%HAVO - 8%HAVO/VWO - 34%VWO - 34%.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zicht op ontwikkeling 

De placemats

Op een placemat is weergegeven hoe de de grote en de kleine cyclus eruitziet. In de grote cyclus wordt planmatig gewerkt. Dat plan is opgesteld aan de hand van data en van school ambities. Er vindt (minimaal) twee keer per jaar een evaluatie plaats. In de kleine cyclus worden de gegeven lessen dagelijks geëvalueerd, geanalyseerd en geduid. Deze duiding vertaalt zich naar aanpassingen in leerkrachthandelen. Deze aanpassingen zijn zichtbaar in het logboek. Tussen zowel de grote als kleine cyclus vindt afstemming plaats tussen de behaalde doelen, de onderwijsbehoefte van alle leerlingen en bijbehorend leerkrachthandelen.

Onderwijs aanbod

Op de Harbour Bilingual wordt gebruik gemaakt van een gevarieerd aanbod aan lesmethodes. De leerkracht stemt, aan de hand van observaties en resultaten van de leerling, het onderwijsaanbod af op de behoeften van de groep of de individuele leerling. Uiteraard worden de kerndoelen hierbij niet uit het oog verloren. In de praktijk kan het hierdoor voorkomen dat de methodes niet geheel worden gevolgd. De leerkrachten zijn vrij om hun onderwijsaanbod af te stemmen op en aan te passen aan zowel de leerling, de groep als de situatie.Specifieke aanpassingen aan het onderwijsaanbod worden beschreven in de verschillende beleidsplannen die in samenwerking met het team zijn opgesteld.

Groepsplannen groep 3 t/m 8

De groepen 3 t/m 8 verwerken, binnen de grote cyclus, in Leeruniek in welke instructiegroep een leerling zit per vakgebied. Om planmatig te werken aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen en de effectiviteit van onderwijsactiviteiten te vergroten (Toezichtkader PO/VO, 2012) staat in de placemats beschreven hoe het onderwijsaanbod er op grote lijnen uitziet voor de vakken rekenen, taal, spelling, begrijpend- en technisch lezen en het Engels. Er vindt (minimaal) twee keer per jaar een evaluatie plaats. In de kleine cyclus worden de gegeven lessen dagelijks geëvalueerd, geanalyseerd en geduid. Deze duiding vertaalt zich naar aanpassingen in leerkrachthandelen. Deze aanpassingen zijn zichtbaar in het logboek. Tussen zowel de grote als kleine cyclus vindt afstemming plaats tussen de behaalde doelen, de onderwijsbehoefte van alle leerlingen en bijbehorend leerkrachthandelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar stappen in Rotterdam vele kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen willen we dat de overstap zo soepel mogelijk verloopt. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. In deze Overstaproute staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden. Onze school houdt zich vanzelfspreken ook aan deze afspraken. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar https://www.koersvo.nl/werkwijzer-voor-scholen/de-overstaproute/ 

Tot schooljaar 2022-2023 maakten wij gebruik van de IEP eindtoets welke in april 2023 werd afgenomen. In schooljaar 2022-2023 was het resultaat op de IEP eindtoets gemiddeld 86,5. Dit resultaat is boven het landelijk gemiddelde van 79,5 van alle scholen die de IEP als eindtoets gebruiken. Naast het gemiddelde eindresultaat kijken wij bij de eindtoets ook naar de behaalde percentages op de referentieniveaus. We kijken hierbij naar het fundamentele niveau (F), dat wat elk kind in principe aan het eind van de basisschool moet kunnen halen en het streefniveau (S). Bij de referentieniveaus vergelijken we onze laatste resultaten de signaleringswaarden vanuit de inspectie geformuleerd en de percentages passend bij onze schoolweging. Vanuit deze vergelijking bekijken we hoe we ons onderwijs voor de toekomst kunnen verbeteren.

De huidige resultaten liggen in het schooljaar 2022-2023 boven de signaleringswaarden geformuleerd door de inspectie en ook boven de percentages 1F en 2F/1S passend bij onze schoolweging. 
Aan het eind van elk jaar verlaat een aantal leerlingen onze school. Onze huidige uitstroomgegevens van groep 8 zijn:
VMBO Basis - Kader - 4%
VMBO TL - 8%
VMBO TL/HAVO - 12%
HAVO - 8%
HAVO/VWO - 34%
VWO - 34%.

In het schooljaar 2023-2024 zal de doorstroomtoets afgenomen worden.

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder kind op onze school verdient de best mogelijke zorg. Hierbij streven wij ernaar een veilige- en uitdagende leeromgeving te creëren waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We willen dat, wanneer er behoefte is aan extra zorg, dit zoveel mogelijk in de eigen klas plaatsvindt door de eigen leerkracht. Op deze manier streven wij naar een zo inclusief mogelijke onderwijssituatie. Hierbij werken wij zoveel mogelijk samen met ouders en collega’s om kennis en expertise te delen. Waar nodig wordt samengewerkt met externe partijen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij horen bij elkaar.
  • Wij helpen elkaar.
  • Wij werken en spelen samen.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school is een pilot school en bestaat dit schooljaar 9 jaar. Het afgelopen jaar was het voor het eerst dat groep 8 onze school ging verlaten en nu een nieuwe start maken op het voortgezet onderwijs.

De inspectie heeft onze school nog niet bezocht en nog geen oordeel kunnen geven. In het schooljaar 2020-2021 hebben we wel een online "themabezoek"van de inspectie gehad. Het doel van dit “online bezoek” was om meer zicht krijgen op de keuze en uitwerking van belangrijke thema’s voor kwaliteitsverbetering. De keuze, uitwerking en evaluatie van deze thema’s kunnen samenhangen met het beeld dat de school heeft van de leerlingenpopulatie en specifieke groepen, zoals leerlingen die extra ondersteuning krijgen of leerlingen die vallen onder het onderwijsachterstandenbeleid

Ons bestuur, Stichting BOOR, verzorgt wel sinds 2 jaar doorloopdagen die je kunt vergelijken met een inspectiebezoek. Wij hebben hiervoor de zelfevaluatiescan ingevuld en een presentatie gegeven aan BOOR. De kernstandaarden zijn; Zicht op ontwikkeling (OP2), didactisch handelen (OP3), veiligheid (SK1) , onderwijsresultaten (OR) en Kwaliteitszorg (KA1).  Op alle gebieden scoort de school “voldoende”, wat het hoogst haalbare was. 

Terug naar boven