Harbour IBSR Bilingual

Coolhavenstraat 29 3024 TD Rotterdam

  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual
  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual
  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual
  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual

Het team

Toelichting van de school

Onze school heeft twee locaties: Een locatie aan de Coolhavenstraat (groep 1 t/m 8) en één aan de Lieve Verschuierstraat (groep 1). Het team is verdeeld over deze twee locaties en bestaat uit enthousiaste leerkrachten, twee gymdocenten, een muziekdocent, een event manager, een conciërge, twee intern begeleiders, een locatiedirecteur en een directeur. Alle leerkrachten beheersen de Engelse taal.Het schoolteam bestaat uit 3 mannen (8%) en 33(92%) vrouwen. De school acht het wenselijk dat deze verdeling zo evenredig mogelijk is in verhouding tot de totale bezetting van het team. Echter het benutten en inzetten van persoonlijke kwaliteiten prevaleert boven het nastreven van evenredigheid op basis van sekse. In de situatie dat een vacature binnen de schoolleiding zich aandient, is de school niet voornemens bij gebleken gelijke geschiktheid sekse doorslaggevend te laten zijn om evenredigheid binnen schoolleiding/MT te borgen.Alle teamleden zijn zeer enthousiast en innoverend. Ze maken deel uit van één van de expertgroepen binnen de school die zich richt op één van de onderwijs pijlers: Rekenen, Taal, IPC of Burgerschap. Samen met deze groep maken zij een jaarplan, bereiden zij vergaderingen voor en richten zich zo op het verbeteren en borgen van het onderwijs op de school. Het team groeit elk jaar.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van leerkrachten is onze eerste prioriteit het welbevinden en rust voor de kinderen. Dat betekent dat we een vaste wijze van opvang en vervanging kennen in dergelijke situaties. De huidige maatschappelijke ontwikkeling en het lerarentekort dat daarbij merkbaar is, m.n. in de grote steden, is een complicerende factor. Harbour IBSR verkeert vooralsnog in de gelukkige omstandigheid dat het invullen van reguliere vacatures nog geen probleem is. De aantrekkelijkheid van het tweetalig onderwijs en de positieve naam en sfeer van de school dragen daaraan bij. 

Voor kortdurende vervanging is het echter lastiger. Vervangers via het schoolbestuur zijn nauwelijks te krijgen. Externe inhuur is vanuit het bestuur niet toegestaan omdat de kosten hiervan erg hoog zijn. 

Stappenplan bij uitval van leerkrachten

1. Korte opvang van ongeveer een uur door onvoorziene omstandigheden;

De groep wordt opgevangen door onderwijsassistenten, Remedial teachers,  IB of directie, als deze geen andere verplichtingen hebben. Indien deze niet kunnen wordt de groep wordt verdeeld.

2. Opvang bij ziekte (verwachting max. een week en waarbij geen invalkracht mogelijk is)

OB:

  • Ouders wordt gevraagd via Social Schools kinderen zoveel mogelijk thuis te houden. Kinderen waarvoor ouders echt geen opvang hebben worden verdeeld over de andere onderbouwgroepen. 
  • Vanaf de derde dag (indien mogelijk) een invalleerkracht (intern of extern). De ouders worden geïnformeerd via Social Schools

MB:

  • Eerste 2 dagen worden de kinderen verdeeld.
  • Vanaf de derde dag (indien mogelijk) een invalleerkracht (intern of extern). De ouders worden geïnformeerd via Social Schools

BB

  • Eerste 2 dagen worden de kinderen verdeeld.
  • Vanaf de derde dag (indien mogelijk) een invalleerkracht (intern of extern). De ouders worden geïnformeerd via Social Schools

3. Opvang bij ziekte,(verwachting langdurige periode en geen vervanging beschikbaar)

  • Afhankelijk van de situatie kan voor een verschillende oplossing gekozen worden: Toepassing Carrouselmodel waarbij klassen afwisselend verdeeld worden. De vrijgekomen leerkracht staat voor de groep van de zieke leerkracht. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ons curriculum is gelijk aan dat van elke andere basisschool in Nederland. Wij werken volgens de kerndoelen die door het Ministerie van Onderwijs zijn opgesteld. Voor elk leerjaar is per aandachtsgebied vastgelegd wat leerlingen moeten kunnen en moeten weten. Daarnaast ontwikkelen wij samen met andere pilotscholen en Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) de aanvullende kerndoelen voor het Tweetalig onderwijs. In de groepen 1 en 2 wordt er 50% van het onderwijs in het Engels gegeven. Het Engels wordt gegeven op woensdag en op maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagmiddag. Hierbij maken wij o.a. gebruik van IPC.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De school heeft een continurooster en start op alle dagen om 8:30 uur. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag zijn de leerlingen om 14:15 uur uit en op woensdag zijn de leerlingen om 12:30 uur uit.

Wat ons uniek maakt is tweetaligheid. Leerlingen krijgen op Harbour Bilingual les in het Nederlands en Engels. Waar andere scholen slechts enkele uren per week het vak Engels geven, is bij ons tweetaligheid compleet geïntegreerd in alle lessen. Wij volgen het Nederlandse curriculum, maar spreken 30 tot 50% van de lestijd Engels. De kinderen worden volledig ondergedompeld en leren beide talen te verstaan en toe te passen. Kinderen hebben het vermogen om snel te schakelen. Daar maken wij optimaal gebruik van. Alle zaakvakken zoals rekenen, taal, lezen, worden in twee talen aangeboden. We werken daarnaast we met International Primary Curriculum (IPC) voor de wereld oriënterende vakken, waaronder ook wereldburgerschap. Er zijn vakleerkrachten voor gym en muziek. 

Verdeling Nederlands - Engels:

Groepen 1-2              50% Nederlands - 50% Engels

Groepen 3                 70% Nederlands - 30% Engels

Groepen 4                 60% Nederlands - 40% Engels

Groepen 5 t/m 8        50% Nederlands - 50% Engels


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Doordat wij op Harbour Bilingual tweetalig onderwijs aanbieden moet de thuistaal van de kinderen hierop aansluiten. Ouders waarvan kinderen geen Nederlands beheersen adviseren wij voor een 100% Nederlandstalige school te kiezen. Voor leerlingen die vanaf groep 4 instromen, de zogenoemde zij-instromers, hanteren wij het zij-instroom beleid. Hierbij kijken wij goed of wij in de onderwijsbehoeften van de leerling kunnen voorzien, zowel op het gebied van Nederlands als Engels. 

Op de Harbour Bilingual wordt gebruik gemaakt van een gevarieerd aanbod aan lesmethodes. De leerkracht stemt, aan de hand van observaties en resultaten van de leerling, het onderwijsaanbod af op de behoeften van de groep en/ of de individuele leerling. Uiteraard worden de kerndoelen hierbij niet uit het oog verloren. In de praktijk kan het hierdoor voorkomen dat de methodes niet geheel worden gevolgd. De leerkrachten zijn vrij om hun onderwijsaanbod af te stemmen op en aan te passen aan zowel de leerling, de groep als de situatie. 

De ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt staan beschreven in ons school ondersteuningsplan (POS).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen de beste vorm van onderwijs bieden die een goede basis biedt voor een toekomst in een snel veranderende samenleving. In het schooljaar 2023-2024 bouwen we verder aan een taalvriendelijke school, zullen we ons verder ontwikkelen in Burgerschap en het onderwijs aan het Jonge kind. 

Verder borgen we ons onderwijs met betrekking tot bewegend leren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs aan het jonge kind krijgt bij ons bijzondere aandacht. We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Op onze school wordt in de kleutergroepen gezorgd voor een doordacht spel- en activiteitenprogramma. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen zodat zij iedere dag opnieuw uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld. Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters. In het maart 2023 hebben de leerkrachten van de groepen 1 en 2 de kwaliteitsmonitor ingevuld waarbij zij ons onderwijs van het jonge kind hebben gewaardeerd op een aantal kwaliteitsdomeinen; pedagogisch handelen, didactisch handelen, groepsruimten, visie, observeren en registreren, Rotterdamse A-kwaliteit, doorgaande leerlijn, ouderbetrokkenheid, Ontwikkeling, begeleiding, zorg en externe zorg en als laatste domein kwaliteitszorg en ambitie. Naast deze waardering hebben de leerkrachten aangegeven of zij het nodig vonden kwaliteitsdomein te versterken. De uitslag van deze monitor is in april met het onderbouw team besproken en heeft geresulteerd in het vaststellen van onderstaande doelen; 1) Aan het einde van het schooljaar willen we een breed gedragen visie hebben vastgesteld met het onderbouwteam die aansluit bij de visie van de school en een afgeleide is van de BOOR visie op het jonge kind. 2) Versterken van onze werkwijze passend bij deze visie.

Overdracht vanuit de peuterspeelzaal

Kinderen bij ons op school komen van verschillende peuterspeelzalen. Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal naar school, zorgen we voor een goede overdracht. Wij ontvangen, indien u daarvoor toestemming hebt gegeven, van hen het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem. Met de informatie die u als ouders via het digitale entreeformulier met ons heeft gedeeld over uw kind, hebben we hierdoor een goed beeld van wat uw kind nodig heeft en verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker.

Terug naar boven