Harbour IBSR Bilingual

Coolhavenstraat 29 3024 TD Rotterdam

  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual
  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual
  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual
  • Schoolfoto van Harbour IBSR Bilingual

In het kort

Toelichting van de school

Harbour International en Bilingual School of Rotterdam

Harbour IBSR is een openbare school, die valt onder het bestuur van stichting BOOR. Bij stichting BOOR zijn alle openbare basisscholen, scholen voor voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs in Rotterdam aangesloten. Een openbare school, wat houdt dat in? Het betekent dat op onze school ieder kind en iedere leerkracht welkom is, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Ook uw kind is van harte welkom!

Harbour IBSR heeft twee verschillende afdelingen; De Internationale afdeling aan de Graaf Florisstraat en de Tweetalige afdeling aan de Coolhavenstraat (achttien groepen 1 t/m 8) en de Lieve Verschuierstraat (drie groepen 0/1/2). Beide onderwijsinstellingen werken, waar mogelijk, samen aan het vormgeven van het onderwijs. Maar wij zijn nadrukkelijk een school die op eigen benen staat met eigen overtuigingen.

 

Wat maakt ons uniek?

Rotterdam kent vele basisscholen. Openbaar onderwijs, scholen gericht op een geloofsovertuiging of specifieke leermethode. Wat ons uniek maakt is tweetaligheid. Leerlingen krijgen op Harbour Bilingual les in het Nederlands en Engels. Waar andere scholen slechts enkele uren per week het vak Engels geven, is bij ons tweetaligheid compleet geïntegreerd in alle lessen. Wij volgen het Nederlandse curriculum, maar spreken 30 tot 50% van de lestijd Engels. De kinderen worden volledig ondergedompeld en leren beide talen te verstaan en toe te passen. Kinderen hebben het vermogen om snel te schakelen. Daar maken wij optimaal gebruik van.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Tweetalig onderwijs
  • wereldburgerschap
  • meertaligheid
  • IPC
  • Internationaliseren

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De school is op twee locaties in de wijk Delfshaven gevestigd. Aan de Coolhavenstraat bevinden zich achttien groepen 1 t/m 8 en aan de Lieve Verschuierstraat drie groepen 1/2. Onze ouders kiezen bewust voor tweetalig onderwijs en hebben verschillende culturele achtergronden en opleidingsniveaus. 



Thuistalen leerlingen



55% van onze leerlingen spreekt thuis alleen Nederlands, 29% spreekt naast het Nederlands een andere taal, ruim 8% spreekt naast het Nederlands meerdere talen en 8% van onze leerlingen spreekt thuis geen Nederlands. Deze kinderen begrijpen en spreken wel Nederlands.  



Geografie



Onze school is geen buurtschool. Het aantal leerlingen dat binnen een straal van 1 km van onze school wonen is 8%. Binnen een straal van 1- 2 km van onze school wonen 35% van onze leerlingen. Het aantal leerlingen dat binnen een straal van 2-3 km van onze school wonen is 19%.  Binnen een straal van 3- 4 km van onze school wonen 7% van onze leerlingen.  Het aantal leerlingen dat binnen een straal van 4-5 km van onze school wonen is  13% en tot slot woont 19% van onze leerlingen 5 km of verder van de school.


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
423
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.

Terug naar boven