Kindcentrum De Heijberg

Heijbergstraat 2 -4 3055 PP Rotterdam

  • Vanaf groep 3 tot en met 8 worden regelmatig Chromebooks gebruikt voor de verwerking tijdens lessen.
  • Muurtekeningen maken tijdens de geschiedenisles met de methode Blink.
  • Wij hebben een ruim aanbod van diverse soorten Lego om basiskennis te ontwikkelen over programmeren.
  • Elk schooljaar is er een projectweek met veel diverse activiteiten gekoppeld aan een thema,
  • Aan het einde van elk schooljaar is er een spetterend schoolfeest.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Cito-eindtoets in groep 8

Als afronding van de schoolperiode wordt bij de leerlingen in groep 8 de Cito-eindtoets afgenomen. Er zijn meerdere aanbieders van dergelijke toetsen, maar de meeste scholen gebruiken de toetsen van Cito. De toets bestaat uit de onderdelen Taal, Rekenen en Wereldoriëntatie. Met deze Cito-toets kunnen de leerprestaties van de leerlingen worden vastgesteld. Het resultaat van de toets is bevestigend voor de school bij het advies voor het vervolgonderwijs. Wij geven het advies voordat de toets wordt afgenomen.  

Maatstaf voor de prestaties van de leerling

De Cito-toets wordt door de school gezien als een nuttig instrument om de behaalde prestaties te kunnen vaststellen. Gedurende de schoolcarrière van een kind worden tweemaal per schooljaar Cito-toetsen afgenomen om de voortgang van het leren te monitoren. Bij de kleuters wordt gebruik gemaakt van het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) om de ontwikkeling te monitoren. In groep 8 is de Cito-eindtoets daarnaast een extra ondersteuning bij een keuze voor het vervolgonderwijs van het kind. Toch worden er soms ook bezwaren genoemd over het maken van dergelijke tests. Het kind kan misschien wat gespannen zijn voor het maken van de toetsen en daarom misschien niet de prestaties bereiken die worden verwacht. In de praktijk valt dit mee. De kinderen zijn vaak snel vertrouwd met het maken van een test en vinden het veelal leuk om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken.  


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Kindcentrum De Heijberg streven we ernaar dat ieder kind zin in leren heeft en houdt. Hiervoor is het creëren van een veilige (leer)omgeving belangrijk, waarin elk kind kan zijn wie hij/zij is. We gaan daarom uit van de onderwijsbehoeften van het kind. De ontwikkeling van de kinderen wordt nauwkeurig gevolgd. De resultaten hiervan worden geanalyseerd en vervolgens wordt het onderwijsaanbod aangepast. We streven ernaar dat elke leerling maximaal profiteert van het onderwijsaanbod en talenten optimaal worden ontwikkeld. De groepsleerkracht is hierbij verantwoordelijk voor een planmatig aanbod voor de leerlingen en de groep.

Tussenresultaten

Op Kindcentrum De Heijberg krijgen alle leerlingen twee maal per jaar een rapport. Op dit rapport worden vanaf groep 3 observaties van de leerkrachten en resultaten weergegeven op het sociaal-emotionele vlak en daarnaast zowel methodegebonden toetsen als de CITO-toetsen die tweejaarlijks worden afgenomen. De methodegebonden toetsen zijn deels formatief, ze dienen om vast te stellen welke leerdoelen een leerling al beheerst. Op basis hiervan wordt de ondersteuning en instructie aangepast. De kleuters in groep 1 en 2 krijgen per half jaar een rapport op basis van de observaties van de leerkracht in het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM).  

De leerlingen in de hogere groepen van de midden- en bovenbouw hebben in de eerste maanden van het jaar bovendien een ambitiegesprek met hun leerkracht(en) en ouder(s)/verzorger(s). Tijdens dit gesprek worden doelen gesteld wat de leerling wil behalen. Op basis van de leeftijd van het kind en het leerjaar wordt het aantal doelen bepaald. Hiermee krijgen de kinderen een persoonlijke verantwoordelijkheid en leren zij eigenaarschap te nemen.  

Ondersteuning

Op basis van observaties in de klas en analyses van (tussentijdse) toetsen wordt de ondersteuning van onze leerlingen ingericht en aangepast. Over het algemeen worden spelling, taal en rekenen klassikaal gegeven op vijf verschillende niveaus, waarvan drie in de groep. Het laagste en hoogste niveau wordt buiten de groep vormgegeven door gespecialiseerde ondersteuners en begeleiders.

Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft, zal de leerkracht in eerste instantie vanuit eigen deskundigheid het onderwijsaanbod aanpassen. Dit kan betekenen dat de leerstof anders wordt aangeboden of dat wordt gewerkt aan een betere afstemming (regels, afspraken, interactie leerling-leerkracht/leerling-groep, etc.). Het effect hiervan wordt minstens drie keer per jaar besproken met de intern begeleiders door middel van groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen. De vorderingen en het hieruit volgende aanbod worden dan besproken op kind- en groepsniveau.

Wanneer de basisaanpassingen niet toereikend zijn, wordt er met de intern begeleider besproken wat er nodig is om beter tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften. In eerste instantie wordt er gekeken naar de mogelijkheden binnen het team (co-teaching, inzet specialisten), vervolgens kan buiten het team naar mogelijkheden worden gekeken.

Ook voor leerlingen die meer uitdaging kunnen gebruiken op het cognitieve vlak wordt extra ondersteuning gegeven. Op Kindcentrum De Heijberg bieden wij een programma aan met onderwijs op maat voor meerbegaafde leerlingen. Wij doen dit door extra werk aan te bieden in en buiten de groep. Deze opdrachten zijn net even anders dan het reguliere werk om de ontwikkeling van executieve functies verder te stimuleren. 

Interne Begeleiding

Op Kindcentrum De Heijberg zijn twee kwaliteitscoördinatoren / intern begeleiders (IB'ers), een voor de peuters, groep 1 t/m 4 en een voor groep 5 t/m 8. De intern begeleiders zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en hebben coördinerende, coachende en begeleidende taken. Zij ondersteunen leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen. Er zijn regelmatig gesprekken met de groepsleerkrachten waarbij zowel de groep als geheel en individuele kinderen worden besproken. Daarnaast voert de intern begeleider regelmatig klassenbezoeken uit om de leerkracht te coachen in het didactisch en pedagogisch handelen.

Elk kind heeft een dossier waarin individuele handelingsplannen, groepsoverzichten, groepsplannen, rapportkaarten, verslagen van leerlingbesprekingen en verslagen van gesprekken met ouders bewaard worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ons advies is gebaseerd op onze kennis van de leerlingen. We zijn van mening dat we de kinderen na 8 jaar op Kindcentrum De Heijberg goed hebben leren kennen en daardoor ook een passend advies kunnen geven. Dit advies onderbouwen we met de in de loop der jaren vergaarde gegevens die ieder jaar met ouders/ verzorgers worden besproken.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Kindcentrum De Heijberg willen wij leren voor het leven en staat zin in leren centraal. Kinderen leren op De Heijberg echter meer dan alleen lezen, schrijven en rekenen. In de basisschoolleeftijd maken kinderen grote ontwikkelingen door en verwerven zij fundamentele life skills. Met deze life skills helpen de kinderen zichzelf, hun vriendschappen en hun leven nu en later vorm te geven. Gelukkig hoeven kinderen dit niet direct te kunnen en mogen zij deze sociaal-emotionele vaardigheden op school leren en oefenen. Hieronder vallen ook vaardigheden op het gebied van burgerschap, mediawijsheid en sociale integratie.

Life skills sociaal-emotioneel leren

Op Kindcentrum De Heijberg worden de kinderen systematisch geholpen met het ontwikkelen van de life skills. Dit draagt bij aan een veilige leer- en leefomgeving en omvat de volgende competenties:

  • Zelfkennis en zelfinzicht (o.a. inschatten eigen gevoelens, jezelf leren kennen, zelfvertrouwen).
  • Inzicht in anderen (o.a. empathie, verschillen herkennen en waarderen, sociale signalen).
  • Keuzes kunnen maken.
  • Zelfmanagement (o.a. impulscontrole bij stress, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag).
  • Relaties kunnen aangaan en onderhouden (o.a. samenwerken, sociale druk weerstaan, conflicten oplossen). 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfkennis en inzicht
  • Inzicht in anderen
  • Keuzes maken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven