Kindcentrum De Heijberg

Heijbergstraat 2 -4 3055 PP Rotterdam

  • Vanaf groep 3 tot en met 8 worden regelmatig Chromebooks gebruikt voor de verwerking tijdens lessen.
  • Muurtekeningen maken tijdens de geschiedenisles met de methode Blink.
  • Wij hebben een ruim aanbod van diverse soorten Lego om basiskennis te ontwikkelen over programmeren.
  • Elk schooljaar is er een projectweek met veel diverse activiteiten gekoppeld aan een thema,
  • Aan het einde van elk schooljaar is er een spetterend schoolfeest.

Het team

Toelichting van de school

Op Kindcentrum De Heijberg werken ruim 40 leerkrachten, directieleden, ondersteunende en pedagogische medewerkers. Kindcentrum De Heijberg wil een werkplek van klasse zijn, want we geloven dat authentieke, goede professionals de basis zijn van goed onderwijs en goede opvang. Alleen dan kun je samen leren voor het leven, zowel kinderen als medewerkers. We steunen elkaar in de ontwikkeling van gezamenlijke en persoonlijke doelen. Ons team werkt vanuit een groot hart voor kinderen en leert ze om liefdevol naar zichzelf, de ander en de wereld om zich heen te kijken. Samen de wereld iets mooier maken. Met en voor kinderen. Dat motiveert ons en dat willen we verspreiden. 

Naast groepsleerkrachten, zijn er in ons kindcentrum ook vakleerkrachten en specialisten voor onder meer gym, crea, muziek, techniek en hoogbegaafdheid. Onze school bestaat uit een gevarieerd team qua leeftijd, levensfase en achtergrond. Dit komt de samenwerking ten goede. Iedere medewerker kies van harte voor het christelijke onderwijs. Zie www.deheijberg.nl/team.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Tijdens een verlof wordt de vervanging, indien mogelijk, intern geregeld. Indien dit niet mogelijk is, wordt een klas verdeeld over de andere groepen of wordt extern naar een goede oplossing voor de vervanging gezocht. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Kindcentrum De Heijberg willen wij samen leren voor het leven en staat zin in leren centraal. Vanuit een positieve benadering laten we kinderen in zichzelf geloven zodat ze vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen. Van 'ik kan het niet' naar 'wat heb je nodig om het wel te kunnen?'. Dit is het uitgangspunt waarmee elke dag het team de kinderen tegemoet treedt, zodat eigenaarschap wordt gestimuleerd en de kinderen worden geholpen in hun groei en ontwikkeling. 

Wij doen er alles aan om de kinderen voor, tijdens en na schooltijd een onbezorgde en gelukkige jeugd te laten beleven. Door ons uitdagende en talentgerichte aanbod - aan zowel onderwijs als naschoolse activiteiten - ontdekken kinderen waar ze goed in zijn. Zo beleven ze succeservaringen. Wij willen dat kinderen zich breed ontwikkelen, gemotiveerd zijn en 'leren voor het leven'.

De kinderen op De Heijberg beleven hierdoor plezier in het leren en ontdekken. Zij worden creatief geprikkeld en cognitief uitgedaagd. Dit gebeurt onder meer door in te spelen op de behoeftes en vaardigheden van de individuele leerlingen met gedifferentieerd onderwijs en vakleerkrachten voor techniek, muziek, crea, gym en (meerbegaafde) leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Zo kunnen talenten optimaal ontplooien en worden life skills ontwikkeld. 

Op Kindcentrum de Heijberg leren leerlingen eigenaarschap te nemen voor hun eigen ontwikkeling. De leerkracht blijft hierbij eindverantwoordelijk en deze helpt de leerlingen op een ontdekkende en actieve wijze vaardigheden en talenten te ontwikkelen. De leerkrachten creëren een omgeving die leren bevordert en waarin leerlingen worden gemotiveerd, zowel klassikaal als individueel. Aan de hand van de expliciete directe instructie en gedifferentieerde begeleiding profiteren alle leerlingen zo optimaal mogelijk van het geboden onderwijs.

Bijzonder onderwijs in een notendop

  • Op Kindcentrum De Heijberg streven we ernaar dat ieder kind zin in leren heeft en houdt. Hiervoor is het creëren van een veilige (leer)omgeving belangrijk, waarin elk kind kan zijn wie hij/zij is. Daarom gaan we uit van de onderwijsbehoeften van het kind en wordt de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd. De resultaten worden geanalyseerd en vervolgens wordt het onderwijsaanbod aangepast. Over het algemeen worden spelling, taal en rekenen klassikaal gegeven op vijf verschillende niveaus, waarvan drie in de groep. Het laagste en hoogste niveau wordt buiten de groep vormgegeven door gespecialiseerde ondersteuners en begeleiders. We streven ernaar dat elke leerling maximaal profiteert van het onderwijsaanbod en talenten optimaal worden ontwikkeld. De groepsleerkracht is hierbij verantwoordelijk voor een plan­matig aanbod voor de leerlingen en de groep.
  • In alle klassen leren de leerlingen vaardigheden op het gebied van ICT en programmeren. Bij de kleuters worden hiervoor iPads gebruikt, waar de leerlingen educatieve spelletjes kunnen spelen passend bij een thema. Vanaf groep 3 worden Chromebooks gebruikt. Vrijwel dagelijks gebruiken de leerlingen een Chromebook en maken hierop bijvoorbeeld lessen voor rekenen, taal of aardrijkskunde. Ook worden deze gebruikt om extra te oefenen, het maken van een werkstuk of te leren programmeren. Ook gebruiken wij ruim aanbod van diverse soorten Lego om de basiskennis van programmeren te ontwikkelen. Hiermee worden leerlingen voorbereid op de wereld van morgen.
  • Op Kindcentrum De Heijberg bieden wij een programma aan met onderwijs op maat voor meerbegaafde leerlingen. Wij doen dit door extra werk aan te bieden in en buiten de groep. Deze opdrachten zijn net even anders dan het reguliere werk om de ontwikkeling van executieve functies verder te stimuleren.
  • Onze vakleerkrachten voor gym, muziek, crea en techniek verzorgen uitdagende lessen passend bij de leeftijd van de leerlingen. Zij prikkelen daarmee de talenten van onze leerlingen. In de bovenbouw mogen de leerlingen per periode zelf kiezen tussen crea, muziek en techniek naar aanleiding van een pitch van de vakleerkracht. In groep 4 en 5 gaan de leerlingen gedu­rende een half jaar wekelijks naar schoolzwemmen.
  • Het is nooit te vroeg om een vreemde taal te leren. Daarom beginnen de leerlingen in groep 1 al met het leren van Engels. Daarnaast krijgen meerbegaafde leerlingen de mogelijkheid een andere taal te leren, zoals Chinees.

Groepen

Op Kindcentrum de Heijberg zijn er combinatiegroepen voor de (kleuter)groepen 1/2. Vanaf groep 3 tot en met 8 zijn er groepen per leerstofjaar.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op Kindcentrum De Heijberg geven we altijd al iets meer les die zijn oorsprong vindt in de Rotterdamse subsidie voor leertijduitbreiding in de groepen 3 en 4.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kindcentrum De Heijberg kent een leerlingenpopulatie die boven landelijk gemiddeld niveau presteert met leren. Het basisarrangement is afgestemd op die populatie. 

De school heeft diverse bijzondere voorzieningen om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, te helpen. De school zet verschillende manieren in om alle kinderen te ondersteunen.

De kinderen die meer uitdaging nodig hebben komen in aanmerking voor de Prismagroepen. Zij krijgen op het centrale leerplein in de school specifieke lessen die aansluiten bij hun onderwijsbehoeften.

We hebben onderwijsassistenten die kinderen in hun specifieke onderwijsbehoeften begeleiden en ondersteunen. Hiervoor worden zij enkele momenten per week uit de groep gehaald.

In alle gevallen worden ouders/ verzorgers nadrukkelijk betrokken om de onderwijsaanpak voor hun zoon of dochter zo goed mogelijk af te stemmen.

We maken ook gebruik van de ambulant begeleiders van het samenwerkingsverband PPO Rotterdam en van andere externe onderwijsspecialisten. Zij begeleiden kinderen meestal in een tijdelijk traject.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Kindcentrum De Heijberg streeft ernaar zich de komende jaren te ontwikkelen naar een kindcentrum waar kinderen van 2 tot 13 jaar een doorgaande leerlijn aangeboden krijgen. Ieder kind is uniek en ieder begeleiding dientengevolge ook. Toch blijven we ernaar streven hierin een gezamenlijkheid te bewaren. Individueel waar nodig, gezamenlijk waar kan. In het komende schoolplan 2023 - 2027 zullen we hier uitgebreider op in gaan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteropvang De Heijberg

Peuteropvang De Heijberg is een kleinschalige, professionele peuteropvang waar peuters tussen 2 en 4 jaar met leeftijdsgenootjes kunnen spelen in een vertrouwde en veilige omgeving.

Als peuters twee jaar zijn, krijgen ze behoefte om met leeftijdsgenootjes te spelen. Spelen is voor peuters niet alleen leuk, maar ook heel leerzaam. Spelenderwijs maken zij vriendjes, leren ze spelen met verschillende soorten speelgoed en leren zij om verschillende activiteiten te ondernemen. Maar ook leren zij om samen te zingen, te dansen, te knutselen, zij leren om tijdens het kringgesprek naar elkaar te luisteren, om te delen én om even niet bij papa en mama thuis te zijn. Op deze wijze worden de peuters bekend gemaakt met het samenzijn in een groep en dat is een goede voorbereiding op de basisschool.

Ook voor kinderen die al naar de kinderopvang gaan, heeft de peuteropvang een toegevoegde waarde. Het programma is specifiek op hun leeftijdscategorie gericht en wat ‘schoolser’. Kinderen die naar de peuteropvang zijn geweest, maken de overstap naar de basisschool dan ook vaak makkelijker.

Door de speelse, ontwikkelingsgerichte activiteiten in kleine groepjes worden alle kinderen gezien en gevolgd in hun ontwikkeling. Door het creëren van een huiselijke sfeer wordt het vertrouwen van de peuters gewonnen. Zij kunnen zich dan optimaal ontwikkelen op emotioneel, sociaal, verstandelijk en motorisch gebied. Spelenderwijs ontdekken de kinderen de wereld, de kinderen mogen veel en moeten niks bij ons! Ieder kind is uniek en ons speelgoed- en activiteitenaanbod is hier dan ook op afgestemd.

Het kleinschalige karakter van onze peuteropvang zal er toe bijdragen dat de peuters op een verantwoorde wijze ‘groot’ worden. De activiteiten en spelletjes sluiten nauw aan bij de leefwereld, de belangstelling en de mogelijkheden van de kinderen waardoor ze spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen die te maken hebben met taal, sociaal spel, werkhouding en verkenning.

Bent u nieuwsgierig geworden? U kunt dagelijks tussen 9 en 10 uur bij ons binnen lopen om de sfeer te proeven en kennis met ons te maken!

Meer informatie over onze peuteropvang is te vinden op www.deheijberg.nl/peuteropvang. 

Terug naar boven