Al-Ghazali

Van Lennepstraat 17 3027 SP Rotterdam

  • Schoolfoto van Al-Ghazali
  • Schoolfoto van Al-Ghazali
  • Schoolfoto van Al-Ghazali
  • Schoolfoto van Al-Ghazali
  • Schoolfoto van Al-Ghazali

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De referentieniveaus

Met ingang van 2020-2021 beoordeelt de inspectie van het Onderwijs de resultaten van de scholen op een nieuwe wijze. De nieuwe indicatoren worden:

1. Hebben voldoende leerlingen 1F gehaald voor Lezen, Taalverzorging en Rekenen?

2. Hebben voldoende leerlingen 2F/1S gehaald voor Lezen (2F), Taalverzorging (2F) en Rekenen (1S)?

Voor het vaststellen van de normen voor het schooljaar 2022-2023 zijn voor Al-Ghazali enkele gegevens cruciaal. 

De schoolweging (voorheen hadden wij leerlingengewicht) is vastgesteld op 36.8. De laagste schoolweging in Nederland is 20 en het hoogste is 40.  Door het gemiddelde te nemen van drie schooljaren komen wij uit op een norm van: 

-1F 94%

-2F/ 1S  51,2%

De ondergrens ligt op 33,5


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school evalueert de opbrengsten systematisch en past periodiek het onderwijsprogramma aan: op groepsniveau, maar ook op schoolniveau.

Doelen van onze opbrengsten evalueren:

1.    vorderingen meten, maar zeker ook voor…

2.    aanpassingen van het lesprogramma aan de groep / school en aan individuele leerlingen.

Op Al Ghazali hebben we protocollen vastgelegd voor het systematisch evalueren van onze opbrengsten op het gebied van de:

a.    methode gebonden resultaten(mondeling en schriftelijk);

b.   tussenresultaten methode onafhankelijk;

c.    sociale resultaten methode onafhankelijk;

d.   eindresultaten methodeonafhankelijk.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets 

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024?al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau.   In De OverstapRoute (https://www.koersvo.nl/de-overstaproute/) vindt u de afspraken die de schoolbesturen in Rotterdam en omgeving hebben gemaakt over de overstap naar de middelbare school.   

Schooladvies 

In de regio van Koers VO vinden we dat een schooladvies voor alle leerlingen passend moet zijn. Dit betekent dat het advies op een optimistische en realistische manier richting geeft aan de potentie van de leerling. In de praktijk betekent dit dat de po-school adviseert op het niveau waarop de leerling in klas 1 van het vo floreert én uitgedaagd wordt.   

Concreet houden wij ons bij het opstellen van het schooladvies aan onderstaande uitgangspunten: 

• Het adviesproces is een continu, doorlopend en gezamenlijk proces. Daarom is er een team op de po-school dat vanaf groep 6 toewerkt naar een definitief schooladvies in groep 8. Ouders en leerlingen worden hier vanzelfsprekend bij betrokken. De po-school zoekt voor afstemming over passende schooladviezen contact met vo-scholen in de omgeving (in geval van concrete casussen kan meedenken door de vo-school op anonieme basis plaatsvinden). 

• We gebruiken bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies de (ontwikkeling in de) vaardigheidsscores op de LVS-toetsen uit groep 6, 7 en 8. 

• We hechten vooral waarde aan de resultaten van rekenen/wiskunde, begrijpend lezen en, indien beschikbaar, woordenschat. Dit zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs. 

• We baseren aanvullende informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en dergelijke op meerjarige observaties. We leggen deze informatie systematisch vast. 

• We verzamelen bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften adequate, aanvullende informatie om het schooladvies vast te stellen en te onderbouwen. 

• We zijn alert op het risico van onder- en overadvisering.  Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Al Ghazali wil door middel van kwalitatief goed primair onderwijs kinderen vormen tot wereldburgers met een islamitische identiteit, die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor hun omgeving en het milieu, en op betrokken wijze in de Nederlandse samenleving staan.  

Onze school is een Nederlandse basisschool op islamitische grondslag. Hoewel het onderwijs binnen Al-Ghazali vanuit een islamitisch referentiekader wordt gegeven, is de school ook toegankelijk voor niet-moslims. Er is aandacht voor de verscheidenheid aan religieuze en maatschappelijke opvattingen, voor het milieu en vooral voor het respecteren van ieders overtuiging.  

Wij streven naar het creëren van een sfeer waarin kinderen zich veilig, geaccepteerd en gerespecteerd voelen. Leerkrachten hebben in hun dagelijks functioneren een belangrijke voorbeeldfunctie voor de kinderen. Het opvoeden van kinderen is naar onze mening een samenspel tussen ouders, leerkrachten en de wijk. Wij streven daarom naar een goede en nauwe samenwerking tussen al deze partijen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wereldburgers
  • Verantwoordelijkheidsgevoel
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven