Al-Ghazali

Van Lennepstraat 17 3027 SP Rotterdam

  • Schoolfoto van Al-Ghazali
  • Schoolfoto van Al-Ghazali
  • Schoolfoto van Al-Ghazali
  • Schoolfoto van Al-Ghazali
  • Schoolfoto van Al-Ghazali

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekteverlof van de leerkrachten zorgen wij ervoor dat de groep op school wordt opgevangen maar dit is niet altijd mogelijk.

Bij zorgverlof (korte duur, maximaal 5 werkdagen) van de leerkracht van de groep zal de lessen online worden verzorgd indien er geen vervanging gerealiseerd kan worden. De kinderen blijven thuis en de lesdag (online) zal starten net als andere schooldagen, om 8.30 tot 15.15. Alle leerlingen hebben een Chromebook of laptop tot hun beschikking en de lessen worden via Microsoft team verzorgd. De school zal de ouders via social school hierover berichten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kwaliteitscultuur  

Volgens de inspecteur die in november 2020 is langs geweest, is de kwaliteitscultuur binnen Al-Ghazali een voorbeeld voor de andere basisscholen binnen SIPOR. Al-Ghazali gebruikt de PCDA cyclus, ofwel de kwaliteitscirkel van Deming. Deze wordt vastgelegd in het systeem van WMK.

Het verbeteringsproces dat continu plaats vindt, is gerealiseerd dankzij het visionair leiderschap van de schoolleider. Het team motiveren, enthousiast maken heeft als een olievlek effect op het team en de cultuur binnen de organisatie. Uit onderzoek blijkt dat in het MT (managementteam) er  gemiddeld 64 % van de tijd wordt besteed aan onderwijskwaliteit (schoolleider 32%). Er is een cultuur gecreëerd waarin het team met elkaar in dialoog gaat.

Ø  Er is een professioneel leergemeenschap waarin collega’s bijeenkomen en de afgesproken literatuur hebben doorgenomen en aan elkaar presenteren. Daarna gaat men met elkaar in gesprek over de opgedane kennis en bespreken de mogelijke koppelingen naar de praktijk. Het leergemeenschap is nog in ontwikkeling, hierin is zeker nog een slag te slaan. 

Ø  De specialisten coachen op de werkvloer waarbij de collega’s direct worden voorzien van feedback. De collega’s zitten vaker samen en maken samen de weekplannen (dit is een combinatie van weekplanning en handelingsplannen) en evalueren tegelijkertijd.  Er vindt ook intervisie plaats per bouw.

Ø  Vanuit de schoolleider is er geïnvesteerd in nieuw gedrag door het opleiden, begeleiden en ruimte creëren voor groei en verandering. In deze periode op Al-Ghazali waarin het rationele gedachtegoed over normen en overtuigingen tekort schieten, vindt er wel verandering plaats in personen. Het team is gaan groeien en de groei wordt ook besproken in het team. Volgens Braun en Kramer (2016) is verwarring de optimale bedding voor dialoog en verandering.

Ø  De ouders worden betrokken bij het proces en de ontwikkeling van het kind door aan het begin van het schooljaar te starten met een gesprek over de wederzijdse verwachtingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelend leren in groep 1-2

In de onderbouw werken we met homogene groepen. In de eerste maand van de schooltijd zal er vooral sprake zijn van kennismaken: met de leerkracht, met de andere kinderen, met het materiaal binnen en buiten de klas. Verder willen we het kind zelfvertrouwen geven, want dat is, samen met een gezond zelfbeeld, noodzakelijk voor een goede ontwikkeling. Al spelend verwerft uw kind kennis en sociale vaardigheden. Zo moeten de kinderen zich zelfstandig aan- en uitkleden voor de gymles en gebruikte spullen opruimen. Verder zullen ze nieuwe dingen ontdekken aan de hand van thema’s, zoals bepaalde feesten en de wisseling van de jaargetijden. Daarbij gaan ze om met allerlei materialen, voeren ze opdrachten uit en spelen ze met constructiemateriaal. Ook het rollenspel en het bewegingsspel in de gymzaal en buiten vinden we belangrijk, net als het actief meedoen aan spelletjes en kringgesprekken, waarbij elk kind iets moet vertellen. De leerkracht zal het aanbod zoveel mogelijk laten aansluiten bij de eigen ontwikkeling van elk kind. Aan het eind van groep 2 zullen de meeste oudste kleuters klanken en cijfers herkennen en hun eerste woordjes lezen en schrijven. In de onderbouw werken de kinderen al zelfstandig aan kleine weektaken en beginnen ze hun eigen activiteiten te plannen. Op die manier leren ze dat ze niet altijd meteen de aandacht kunnen vragen voor hun probleempjes en krijgen ze er handigheid in die zelf op te lossen. De leerkracht is daardoor in de gelegenheid wat extra tijd te besteden aan een enkele leerling of een klein groepje.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 gaat de meeste lestijd zitten in het formeel leren lezen, maar spelenderwijs zijn we er al in groep 1 en 2 aan begonnen. Niet zelden kunnen onze leerlingen aan het begin van groep 3 op onze school al lezen. De leerkrachten bieden de leerstof zoveel mogelijk op maat aan, voortbouwend op wat er in de kleuterperiode is geleerd. Verspreid over de dag worden er perioden van zelfstandig werken ingebouwd en perioden waarin de kinderen de leerkracht kunnen aanschieten als ze iets niet begrijpen en nog wat uitleg nodig hebben.

Van leerjaar 1 tot en met 8 verdelen we de kinderen steeds in 3 clusters uitgaande van hun onderwijsbehoeftes. Elk cluster heeft een eigen onderwijsarrangement, die we voor de kinderen gemakshalve een naam hebben gegeven:

  • Instructie afhankelijk arrangement: kinderen die in deze cluster zitten, hebben behoefte aan de meest intensieve vorm van begeleiding, omdat ze (nog) te weinig zelfstandig aankunnen. Ze krijgen dan veelal in kleinere stapjes instructie en de meeste tijd onder begeleiding van de leerkracht. Voor sommige van deze leerlingen wordt naar minimale einddoelen gewerkt, die altijd in samenwerking met ouders zijn opgesteld. Voor de meeste van deze kinderen geldt echter dat wordt gewerkt naar referentie niveau 1F: eindniveau groep 8.
  • Instructie gevoelig arrangement: voor de leerlingen met een gemiddelde behoefte aan instructie en begeleiding van de leerkracht. De mate van zelfstandigheid is bij deze kinderen gemiddeld tot goed. Ook voor deze kinderen geldt dat wordt gewerkt naar (minimaal) eindniveau groep 8.
  • Instructie onafhankelijk arrangement: voor kinderen die minder van de basisstof nodig hebben en juist meer verdiepingsstof. Het betreft hier ambitieuze kinderen die willen werken naar een niveau boven groep 8. De zelfstandigheid van deze kinderen moet dik in orde zijn.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen onze school is er een afgestemd aanbod voor leerlingen met meer of minder dan gemiddelde intelligentie. De leerlingen worden gedifferentieerd in drie groepen in de klas. Ook is er een aparte leerlijn mogelijk voor OPP leerlingen. Deze differentiatie maakt het mogelijk dat leerlingen met verschillende niveaus op een aangepaste manier instructie krijgen van de leerkracht.

Onze school is een rolstoeltoegankelijke school er is een lift aanwezig. Verder is er een rolstoeltoegankelijke toilet. Op school is een speellokaal beschikbaar waarin vrije bewegingslessen en toneel gegeven kunnen worden. In de klas wordt indien nodig gebruik gemaakt van hulpmiddelen zoals; wiebelkussens, greepjes voor een potlood/pen, concentratieschermen, koptelefoons en standaard pictogrammen voor het weekprogramma. We beschikken over een eigen gebedsruimte en is gelegenheid tot het doen van de wassing. Onze school beschikt ook over een technieklokaal.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op de Al-Ghazali zal t/m 2024 mee draaien met de pilot ONZE AANPAK dat vanuit PPO wordt aangeboden. Deze bieden ondersteuning op school door inzet van de gedragswetenschapper en pedagoog op school. Dit zorgt voor korte lijnen binnen de school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven