Wat is de klachtenregeling?
Hoe we ook ons best doen, waar gewerkt wordt kunnen misverstanden ontstaan of fouten worden gemaakt. Onze school werkt in het kader van de Kwaliteitswet met een klachtenregeling en we zijn aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Islamitisch Onderwijs.
Voor klachten is op onze school aandacht. Zij worden niet onder de tafel geschoven. Dit is niet alleen belangrijk voor de openheid op school, maar ook voor de kwaliteit van de school en het onderwijs.
Hebt u klachten over de organisatie van de school, de begeleiding van uw kind, over een te zware of onterechte straf, discriminatie, agressie of pesten? Wendt u zich dan direct tot de groepsleerkracht. Is dat, gezien de aard van de klacht (bijvoorbeeld over seksuele intimidatie) niet mogelijk of minder wenselijk, dan kunt u zich ook wenden tot het management.
De meeste klachten kunnen in goed overleg tussen ouders, leerling en leerkrachten worden afgehandeld. Als dit geen bevredigend resultaat oplevert, worden de opmerkingen/klachten besproken met een management lid van de school. Het management lid informeert beide betrokken partijen, en onderneemt actie om de problemen op te lossen. Bijna altijd vindt er een gesprek plaats -onder leiding van het management lid- in aanwezigheid van alle betrokkenen. Elk gesprek wordt gedocumenteerd en betrokkenen hebben op verzoek altijd recht op een kopie van het verslag.
Bij mogelijk seksueel misbruik is het bevoegd gezag wettelijk verplicht aangifte te doen. De vertrouwenspersonen van het bevoegd gezag moeten alle meldingen en klachten registreren en jaarlijks (uiteraard zonder de namen van de betrokkenen te vermelden) rapporteren aan het bestuur. Klachten over ongewenst gedrag bespreekt u met de interne vertrouwenspersoon.
Indien voor de klager geen aanvaardbare oplossing is gevonden, dan zijn er nog de volgende opties:
- U vraagt schriftelijk een gesprek aan met het CVB (college van bestuur) die uw klacht namens het schoolbestuur behandelt. Het bestuur hoort eerst alle partijen en probeert daarna tot een oplossing te komen.
- Nog geen oplossing gevonden bij het bestuur? Dan kunt u nog contact opnemen met een van onze externe vertrouwenspersonen. U kunt naar voorkeur kiezen voor de mannelijke óf vrouwelijke vertrouwenspersoon. Deze kijkt samen met u of er of oplossingen te vinden zijn.
- Biedt ook de externe vertrouwenspersoon geen oplossing? Dan kunt u terecht bij de Algemene Klachtencommissie. Vanzelfsprekend wordt elke klacht persoonlijk en vertrouwelijk behandeld en krijgt u altijd uitsluitsel over wat er met uw klacht is gedaan. Voor meldingen van ernstige psychische trauma’s of geweld kunt u contact opnemen met een vertrouwensinspecteur: 0900-1113111.
Contactgegevens:
- Voorzitter CvB SIPOR: Dhr. Cihan Gerdan, [email protected]
- Externe vertrouwenspersoon (man): Dhr. R. Bal, Dedemsvaartweg 5052545 DH Den Haag. Email:[email protected]. Telefoonnummer: 06-42596238