Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de groepen 1-2 wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd met de methode Onderbouwd, een observatielijst voor de sociaal emotionele ontwikkeling en een screeningsinstrument voor motorische ontwikkeling. Met Onderbouwd heeft de school een beredeneerd aanbod voor de kleuters en wordt doelgericht gewerkt aan de ontwikkeling van de kinderen. De leerkracht creëert een omgeving waarin de kinderen zich spelenderwijs ontwikkelen.
In de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van methode gebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Ook de sociaal emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met Leerling In Beeld.
De resultaten van de toetsen worden in kaart gebracht en geanalyseerd door de leerkracht en de intern begeleiders. Tweemaal per jaar wordt er naar aanleiding van de resultaten een groepsplan, dan wel individueel plan voor de leerlingen vastgesteld.
Wij wijzen erop dat het op de basisschool om veel meer gaat dan het behalen van hoge citoscores. De toetsen laten niet zien dat elk kind uniek en speciaal is. Aan cito zie je niet dat een kind een muziekinstrument bespeelt, dat een kind goed kan dansen, of mooie kunstwerken maakt. Ook geeft het niet aan hoe kinderen met elkaar omgaan, of ze vrienden hebben waar ze op kunnen rekenen of zelf een steun zijn voor anderen. Aan de getalletjes kan je niet zien of een kind zorgzaam, vrolijk, aardig, betrouwbaar of lief is. Ook kan je er niet aan aflezen hoe een kind tot de resultaten gekomen is. Kortom de citoscores zeggen wel iets, maar zeker niet alles! Als wij naar de kinderen kijken, nemen wij al die aspecten wel mee. Omdat ook deze aspecten van belang zijn voor de verdere ontwikkeling van het kind én zijn of haar geluk!
Het schooladvies op ‘De Michaël’ wordt bepaald in een gezamenlijk overleg tussen de leerkrachten van groep 6,7, 8, intern begeleiders en de directie. Om tot een gedegen advies te komen wordt, gekeken naar de ontwikkeling van de leerling door de jaren heen. De resultaten en eventueel aanwezige onderzoeksgegevens uit ons Leerling-volg-systeem worden daarin meegenomen én wij kijken naar persoonskenmerken zoals motivatie en werkhouding.
In groep 7 ontvangen ouders de 'denkrichting'. Hiermee geeft de school aan wat op dat moment de meest passende school voor voortgezet onderwijs zal zijn. Daarna krijgen de kinderen in groep 8 in januari / februari het voorlopig advies. Nadat de uitslag van de doorstroomtoets is ontvangen, volgt het definitieve schooladvies.
De ouders van de leerlingen uit groep 8 worden aan het begin van het schooljaar uitgenodigd voor een informatieavond over het voortgezet onderwijs en de procedure van advisering tot en met aanmelding en plaatsing. Wij volgen daarbij de werkwijze van KOERS VO.
De school gaat na of de oud-leerlingen in het derde jaar van het voortgezet onderwijs op het niveau zitten dat eind groep 8 is geadviseerd. Ook hierbij voldoet de school ruimschoots aan de gestelde eisen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij werken volgens de uitgangspunten van Vreedzaam. Dit is een aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen.
In het schooljaar 2020-2021 heeft de Inspectie van het Onderwijs voor het laatst de school bezocht. Gedurende het onderzoek is zij nagegaan of de school de kwaliteitswaardering GOED verdient. Er zijn door 3 inspecteurs lessen bezocht, gesprekken gevoerd en documenten bestudeerd.
Met trots kunnen wij melden dat de Inspectie van het Onderwijs aan de St. Michaëlschool de hoogste kwaliteitswaardering GOED heeft toegekend.
Uit de samenvatting van het eerdere inspectierapport:
De school heeft naast het reguliere aanbod een scala aan interessante leeractiviteiten en projecten, waarbij zoveel mogelijk leerlingen worden betrokken.
De school heeft goed zicht op de ontwikkeling van de leerlingen.
De kwaliteit van het onderwijs bij de lessen die werden bezocht, is op orde.
Op het gebied van veiligheid voldoet de school aan de wettelijke verplichtingen.
De kinderen ervaren de school als veilig en plezierig.
Het pedagogisch klimaat is goed en er zijn duidelijke gedragsregels.
De school behaalt uitstekende leerresultaten.
Hoewel de school zich opvallend inspant om de kinderen een uitdagend extra aanbod te geven in de vorm van projecten e.d., zorgt zij er voor dat de kernvakken steeds centraal blijven staan.
Bestuur, directie en team van de St. Michaëlschool werken in goede harmonie en onder prima onderwijskundig leiderschap samen om de kwaliteit van de school verder te verbeteren.
De kwaliteitscultuur is uitstekend: de school is voortdurend en actief bezig zichzelf verder te ontwikkelen.
De hoofdconclusie:
De St. Michaëlschool zorgt voor prima onderwijs.
De school heeft grote aandacht voor de leeropbrengsten bij de kernvakken taal en rekenen.
Daarnaast is er een opvallend breed en innovatief aanbod naast de kernvakken en de kinderen geven aan dat ze blij zijn met de interessante leeropdrachten, bijvoorbeeld in de vorm van projecten.
De leerlingen van de St. Michaëlschool leren veel en er heerst een veilig en warm sociaal klimaat.