Het zorgprofiel van de SIPOR scholen
SIPOR biedt kwalitatief en hoogwaardig Nederlands primair onderwijs op islamitische grondslag aan leerlingen die het reguliere onderwijs met succes kunnen doorlopen. SIPOR heeft bovendien een aanbod van goede leerlingenzorg aan leerlingen die dat nodig hebben, met het accent zowel op cognitief gebied, als op sociaal-emotioneel gebied.
SIPOR biedt onderwijs en zorg aan leerlingen die:
a) Het reguliere basisonderwijs in principe met succes kunnen doorlopen.
b) Een zorg- en begeleidingsbehoefte hebben, m.b.t. cognitie, sociaal-emotionele ontwikkeling.
c) Een relatief grote taalachterstand hebben, door de niet Nederlands gesproken moedertaal thuis.
d) Relatief kort in Nederland zijn, maar die niet geïndiceerd zijn voor een Schakelklas.
e) Belang hechten aan gelijke (islamitische) waarden die zowel thuis als op school uitgangspunt zijn.
f) Onzeker zijn door hun achterstandspositie, maar gelijkwaardige kansen willen hebben.
Ten aanzien van het inschrijven van leerlingen is er sprake van twee verschillende vormen van aanmelding
1. Aanmelding van een kleuter:
Het moment van aanmelding van de leerling wordt veroorzaakt door het bereiken van de leerplichtige leeftijd (4 jaar). Deze leerling kan extern aangemeld worden of via de (interne) voorschool. Vanuit de voorschool vindt er altijd een warme overdracht plaats. Deze overdracht kan ook door de voorschool coördinator worden opgepakt, die dan vervolgens de aanmelding overdraagt aan de LC'er
2.1 Een tussentijdse kennismaking door ouder/ verzorger:
De leerling vanuit een andere basisschool (de leerling bevindt zich reeds in groep 1 t/m 8). Deze leerling wordt door de ouders aangemeld voor een kennismaking, waarbij door de school een “onderzoek” gedaan wordt naar de reden van kennismaking.
2.2 Een tussentijdse aanmelding door het SWV
Het kan zijn dat de school door de contactpersoon van het samenwerkingsverband wordt benaderd met het verzoek een leerling te plaatsen welke past binnen het schoolondersteuningsprofiel van de school. Hierbij wordt door de school een “onderzoek” gedaan of de benodigde zorg inderdaad aan de desbetreffende leerling kan worden geboden.
Stappenplan voor aanmelding
Ouder meldt zich, telefonisch of bij de administratie en geeft aan kind(eren) te willen opgeven of dat te overwegen. Dit is geen officiële inschrijving.
Administratie licht in: a. IB of b. directeur/locatieleider of c. RT-er.
In aangegeven volgorde voeren genoemde personen een welkomstgesprek, dit houdt in:
a) De aannameprocedure uitleggen. Voor meer informatie, zie het stappenplan
b) De school laten zien.
c) Informatie over de school verstrekken (schoolgids met nadruk op visie, missie, doelstellingen).
d) Unieke zaken van deze school noemen om ouders te motiveren ook daadwerkelijk hun kind aan te melden.
e) Noteren: 1) Naam leerling/ouders, 2) Telefoonnummer, 3) Naam van vorige school, 4) telefoonnummer vorige school en 5) naam IB-er (wanneer bij ouders bekend).
f) Afspraak maken over het moment waarop ouders geïnformeerd worden over de beslissing van de school om het kind wel/niet te plaatsen. Indien de leerling niet kan worden geplaatst op de school, zorgt de school voor een passende plek op een andere school en legt dit voor aan de ouders. De school dient binnen zes weken na aanmelding een beslissing te nemen.
De directeur voert een welkomstgesprek en zorgt voor b, c en d. De IB-er neem het gesprek over zorgt voor a, e en f. De school vraagt de ouders naar de voorgeschiedenis van de leerling bij de oude school.
De IB-er doet vervolgens onderzoek naar de voorgeschiedenis van het kind (bij de vorige school) en eventueel bekend zijnde informatie over het gezin (bij SMW) of voert, als het een kleuter betreft, een warme overdrachtsgesprek met de voorschool (coördinator). Ouders en verzorgers zijn verplicht alle relevante informatie over hun kind aan de school door te geven, de school mag daartoe een formeel verzoek indienen. Wanneer blijkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, wordt samen gekeken wat de extra onderwijsbehoefte is en of deze kan worden geboden door de school. Indien de school eventueel nader onderzoek door een derde (bij voorbeeld gedragwetenschapper) wil laten verrichten, is toestemming van de ouders/ verzorgers vereist. Ook moeten ouders/ verzorgers het aangeven indien zij hun kind op een andere school hebben aangemeld. De school waar de leerling als eerste is aangemeld, is zorgplichtig.
IB-er doet onderzoek:
a) Telefonisch contact met de IB-er van de vorige school, de contactpersoon van die school binnen het SWV of contact met de coördinator van de voorschool. Er wordt informatie gevraagd over de voorgeschiedenis: 1) cognitief, 2) sociaal emotioneel, 3) aanwezigheid van onderzoeksrapporten, 4) bijzondere thuissituatie.
b) Op basis van de voorinformatie uit het gesprek met de vorige school of voorschool wordt de potentiële leerling ingebracht in de zorgcommissie. De IB-er presenteert de informatie, SMW zoekt uit (met toestemming van de ouders) of het gezin op hulpverleningsvlak bekend is. (Met de RT-er wordt afgestemd of er vooronderzoek nodig is (cognitieve toetsing), wanneer info hier aanleiding toe geeft.
IB-er doet (namens de zorgcommissie) een uitspraak over het wel of niet kunnen plaatsen van de leerling en legt dit als advies bij de directie neer. De directie neemt dit advies over of wijst dit advies onderbouwd af. Voor het specifieke aannameprofiel verwijzen wij naar het schoolondersteuningsprofiel op de afzonderlijke scholen.
IB-er belt ouders, respectievelijk de contactpersoon van het SWV bij een aanmelding vanuit het SWV, één tot twee weken na het welkomstgesprek over de genomen beslissing en onderbouwt deze beslissing zo nodig met argumenten, vanuit het “onderzoek” en/of gesprek met de zorgcommissie.
IB-er maakt een vervolgafspraak (intakeafspraak) met de ouders en vraagt de ouders voor deze afspraak ziektekostenverzekeringspasje en paspoort van de leerling mee te nemen.
IB-er voert het intakegesprek. Dit gesprek heeft de volgende onderdelen:
IB-er vult samen met ouders het inschrijvingsformulier in.
IB-er informeert naar: thuissituatie (eventueel met geschiedenis)
IB-er informeert naar cognitieve kant (bijzonderheden)
IB-er informeert naar sociaal-emotionele kant en eventuele bijzonderheden (fysiek/mentaal). Legt uit hoe de zorgsystematiek in elkaar steekt, de visie achter de ‘gouden driehoek’ en legt basis voor samenwerking met ouders.
IB-er maakt een kort verslagje van het intakegesprek. Dit verslagje vormt de basis (en het eerste document) in het dossier van de leerling.
IB-er overhandigt het inschrijvingsformulier aan de administratie, geeft de leerlinggegevens met het intakeverslag aan de betreffende bouwcoördinator en bespreekt eventuele bijzonderheden i.v.m. plaatsing in één van de beschikbare groepen.
De bouwcoördinator bespreekt met de leerkracht van de betreffende groep de komst van de nieuwe leerling.
De administratie voert gegevens in in ParnasSys, bevestigt
1. schriftelijk de inschrijving aan ouders met alle benodigde informatie en
2. schriftelijk de inschrijving naar de vorige school en
3. stuurt een welkomstkaart
De leerkracht neemt contact met de ouders op om de eerste schooldag te bespreken (wanneer en ontvangst) of bespreekt bij kleuters de “wenmomenten”, de 5 dagdelen, voorafgaand aan de komst van de jonge leerling in groep 1.
De leerkracht informeert IB en bouwcoördinator over gemaakte afspraken. De administratie licht de directie in over de startdatum op school.