OBS de Blijberg

Gordelweg 216 3039 GA Rotterdam

Schoolfoto van OBS de Blijberg

In het kort

Toelichting van de school

Op de Blijberg wordt vanuit een sterke betrokkenheid iedere dag hard gewerkt aan goed onderwijs. Vanuit het Jenaplan gedachtegoed geeft de school de kinderen een sterke pedagogische- en sociale basis mee voor hun toekomst. Dat is vooral de reden dat ouders hun kinderen graag inschrijven op de Blijberg en daarnaast scoort de school de afgelopen jaren ruim boven de landelijke norm bij de eindtoets.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Iedereen is uniek
  • Respect
  • Samenwerken
  • Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Jenaplan school De Blijberg ligt in de wijk Blijdorp in Rotterdam Noord. Doordat er in de nabije toekomst nieuwbouw gepland wordt verwachten we dat het leerlingenaantal kan gaan stijgen.

We organiseren iedere maand een informatie bijeenkomst waar we nieuwe ouders graag alles over onze school en het Jenaplan concept vertellen. Kijk op onze website voor de data.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
415
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Ieder kind heeft liefde en begrip nodig voor de volledige en harmonische ontplooiing van zijn persoonlijkheid. (Beginsel 6 van de Universele Verklaring van de Rechten van het Kind). Naast dit beginsel hechten wij als Jenaplanschool waarde aan de basisprincipes en Jenaplan essenties.

  • Mensen moeten werken aan een samenleving die ieders unieke en onvervangbare waarde respecteert en die ruimte en stimulansen biedt voor ieders identiteitsontwikkeling.
  • Mensen moeten werken aan een samenleving waarin rechtvaardig, vreedzaam en constructief met verschillen en veranderingen wordt omgegaan.
  • Elk mens wordt steeds als totale persoon erkent en waar mogelijk ook zo benaderd en aangesproken.   

De belangrijkste thema’s van ons pedagogisch klimaat zijn:

  • Veiligheid: De stamgroepleiders scheppen een veilig klimaat en een prettige werksfeer in de klas en op het schoolplein. De stamgroepleider laat merken dat kinderen mogen zijn zoals ze zijn en dat ze hierin gesteund worden door de stamgroepleider en de stamgroep. Het veilige klimaat is een basis om met elkaar in de groep te praten over hoe om te gaan met elkaar. Dit gebeurt regelmatig via kringgesprekken en individueel met kinderen.
  • Respect: Het uitgaan van verschillen. Dit betekent dat we kinderen leren, dat ieder kind net als jijzelf uniek is, en anders kan reageren op situaties dan jijzelf. Door in gesprek te gaan en het juiste voorbeeld te geven, willen we het empathisch vermogen en daarmee de sociale intelligentie van onze kinderen vergroten. We stimuleren daarbij gebruik te maken van ieders talent en kwaliteit.
  • Opkomen voor jezelf: Hoe kun je op een goede manier voor jezelf opkomen? Welke invloed heeft je woordgebruik en houding hierop? Al in de onderbouw wordt geleerd hoe je op een goede manier duidelijk aan kan geven als je iets niet wil of niet leuk vindt. Als kinderen tegen een conflict aan lopen met een groepsgenoot of ander en het lukt zelf geen oplossing te vinden, dan kan het altijd bij de stamgroepleider terecht. De stamgroepleider gaat met beide kinderen of een groepje kinderen in gesprek, waarbij de stamgroepleider op ooghoogte van de kinderen zit. Alle betrokkenen vertellen hun kant van het verhaal, waarna er naar een oplossing wordt gezocht. Indien nodig, wordt er ook naar aanleiding van voorvallen in kringen besproken hoe je conflicten anders had kunnen aanpakken en oplossen. Naast onze basisactiviteit gesprek, wordt (rollen)spel ook veelvuldig ingezet.
  • Opkomen voor een ander: Hoe kun je iets doen om te helpen, zonder er zelf bij betrokken te raken? Als kinderen zich gesteund voelen door groepsgenoten en de stamgroepleider, maakt het makkelijker om iets te zeggen of doen. Al vanaf de onderbouw wordt kinderen geleerd elkaar ook op dit gebied te helpen en ondersteunen. Als een kind zelf al heeft aangegeven last te hebben van het gedrag van een ander en dit stopt niet, kunnen ze eerst een ander kind om hulp vragen. Wanneer het kind dan nog niet stopt met zijn gedrag of er wordt geen oplossing gevonden, wordt de stamgroepleider ingeschakeld. Als een kind ziet dat een ander kind wordt buitengesloten of verdrietig is, stelt het de stamgroepleider op de hoogte. De stamgroep is verantwoordelijk voor het welzijn van alle kinderen in de groep.
  • Plagen/pesten: In de groep wordt gesproken over de grens tussen plagen en pesten, met name de verschillen hiertussen worden benadrukt. Voor de een is het eerder pesten dan voor de ander. Iedereen moet zelf zijn grens hierin aangeven en een ander dient deze grens te respecteren.
  • Zelfverantwoordelijkheid: Druk vanuit een vriendschap of groepsdruk kan ertoe leiden dat kinderen zich gedwongen voelen ergens aan mee te doen, waar ze niet achter staan, bijvoorbeeld buitensluiten. Kinderen worden aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid en gevraagd zich in te leven in de ander. Hoe zou jij dit vinden als anderen zo tegen jou doen?

Terug naar boven