OBS de Blijberg

Gordelweg 216 3039 GA Rotterdam

  • Hoofdingang aan De Gordelweg
  • Voorkant school aan de Gordelweg
  • Speelplaats van de bovenbouw aan De Noorderhavenkade Links
  • Speelplaats van de onderbouw aan De Noorderhavenkade Rechts
  • Speelplaats onder- en middenbouw

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de stamgroepleiders voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Omdat wij een jenaplanschool zijn werken op deze school voornamelijk teamleden die heel bewust voor deze vorm van onderwijs gekozen hebben.

Omdat er een tekort aan leerkrachten in het basisonderwijs is, moet De Blijberg er voor zorgen dat aankomende stamgroepleiders welkom zijn en kunnen profiteren van de vaardigheden en deskundigheid van onze stamgroepleiders. In ons geval geldt dat natuurlijk specifiek voor het jenaplanonderwijs. Daarom hebben wij ook plaatsen voor stagiair(e)s van de Pabo's uit de omgeving. Vaak leren zij niet alleen iets van ons, maar leren wij ook van hen, omdat zij met nieuwe ideeën de school binnenkomen. Ook stagiaires van andere opleidingen, zoals klassen- en onderwijsassistentes, hebben een plek binnen de school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Afwezigheid van de stamgroepleider

Stamgroepleiders hebben soms verlof of worden ziek, helaas soms voor langere tijd. Als één van de stamgroepleiders afwezig is, proberen we zo goed mogelijk opvang voor de groep te regelen. We kijken eerst of iemand de groep kan overnemen, vaak lukt dit met ons onderwijsondersteunend personeel. Soms komt het voor dat we geen inval opties meer hebben, dan vragen we zo snel mogelijk aan de ouders of zij de kinderen thuis kunnen opvangen. Als het niet anders kan, vangen we de kinderen alsnog op school op bijvoorbeeld in een andere groep.

Ziekte levert altijd een vervelende situatie op voor de kinderen, voor u, voor de directe collega’s en mogelijk ook voor andere Blijberg medewerkers. De extra belasting is fors en andere taken komen in het gedrang. Wij zoeken altijd naar de beste oplossing. We hebben begrip voor de moeilijkheden die dit voor u kan opleveren en hopen dat u begrip heeft voor onze situatie.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In samenwerking met de BSO worden extra lokalen in gebruik genomen voor handvaardigheid- of kooklessen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs. We werken in de onderbouw met thema's van 6/8 weken in een 2 jarige cyclus (MB en BB 3 jarige cyclus). Het thema start vanuit de kring, er wordt met elkaar gesproken en het werk wordt verdeeld. Tijdens het spelen-leren-werken en het werken met ontwikkelingsmateriaal, kiezen de leerlingen een activiteit.
Zelfstandigheid, keuzes maken en leren plannen wordt hierbij al vroeg aangeleerd, we werken met een weekplan. Het is belangrijk dat er een afwisseling is tussen aandachtig leren in de kringen en leren vanuit beweging. Tijdens de vieringen presenteren de kinderen wat zij hebben geleerd door middel van toneel, dans en presentatie.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Basisactiviteiten in ons jenaplanonderwijs zijn: gesprek (in de kring), werk, spel en viering. Met elkaar in gesprek gaan is essentieel om elkaar te informeren en elkaar te leren begrijpen. Daarbij is het heel waardevol gedachten te leren verwoorden.

In de kringgesprekken worden plannen gemaakt, instructies gegeven, werk besproken, gepresenteerd en geëvalueerd. Ook actuele onderwerpen kunnen daarin aan de orde komen, wat kinderen hebben meegemaakt of wat hen bezighoudt.

De kinderen hebben zelf een actief aandeel in deze gesprekken. Hoe ouder de leerlingen, hoe abstracter de onderwerpen kunnen zijn. Uiteraard is er in de groep veel aandacht voor werk. Na instructie/leergesprek van de leerkracht volgt de verwerking van de leerstof. Dit kan mondeling, schriftelijk of spelenderwijs gebeuren, en alleen of met andere kinderen samen.

De kinderen hebben een weekplan waarin zij zelf kunnen zien en bijhouden wat gemaakt is en geleerd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs

Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, dan helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.  

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)

Om dit mogelijk te maken zijn alle basisscholen in Rotterdam onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.  

Aanmelding, informatie en zorgplicht

Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur (uiterlijk 10 weken voordat het kind vier jaar wordt). Dit kan al vanaf het moment dat uw kind 3 jaar is. Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft dienen ouders dit te melden bij de aanmelding. Dit heet informatieplicht. Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen door dit schriftelijk aan u kenbaar te maken. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving.  

Schoolondersteuningsprofiel

Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra ondersteuning bieden. Scholen leggen de extra ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel.   

Burgerschapsonderwijs

Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie, wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Op De Blijberg heeft burgerschap een vaste basis in ons dagelijks onderwijs. We besteden elk moment van de dag aandacht aan onze sociale omgang. We leren onze kinderen over de wereld, onze maatschappij, de natuur en hoe zij een positieve bijdrage hieraan kunnen leveren. Onze stamgroepleiders zijn hierin een rolmodel.  

Vormingsonderwijs

Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool vormingsonderwijs, lessen over geloof en levensovertuiging, worden gegeven. Ons bestuur (Stichting BOOR) heeft met GVO/ HVO en VOS/ABB een convenant afgesloten om deze lessen via een carrousel model aan te bieden met het onderwijsprogramma Wereldwijzer. Door het samenwerken van de vakleerkrachten kunnen alle leerlingen kennis maken met de 7 grote godsdiensten en levensovertuigingen: Zo verbreden ze samen hun blik op de wereld, leren ze open staan voor andere overtuigingen, met begrip en respect voor elkaar en leren ze hun eigen overtuiging en achtergrond beter kennen.

Schooltuin

In samenwerking met Natuurstad heeft de Blijberg de beschikking over een eigen schooltuin. De Blijberg biedt in samenwerking met Natuurstad de unieke situatie om de natuur doelstellingen volgens de laatste inzichten vorm en inhoud te geven. Er is een doorlopend programma ontwikkelt voor een optimale ontwikkeling van het kind; als zelfstandig burger in relatie tot zijn eigen natuurlijke omgeving waarvan hij/zij uiteindelijk bewust onderdeel is. De leerlingen ontwikkelen en verdiepen zich in de loop van 8 jaar steeds verder in de complexiteit van ons ecosysteem. Door alle ervaringen en activiteiten worden de leerlingen zich bewust dat ook wij onderdeel uitmaken van de natuur. De 160 activiteiten van ca. 1 uur verdeeld over 8 jaar zijn cyclisch opbouwend, passend bij de programmering van het Jenaplanonderwijs, bereiken kerndoelen van het basisonderwijs, zijn praktisch, met aandacht voor zelf ontdekkend leren en uitdagend voor leerlingen.       

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen de school evalueren wij continue ons onderwijs om aan de diverse ondersteuningsbehoeften te kunnen voldoen. In 23-24 wordt het aanbod aan de plusleerlingen geëvalueerd en bijgesteld.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen de school evalueren wij continue ons onderwijs om aan de diverse ondersteuningsbehoeften te kunnen voldoen.
In 23-24 wordt het aanbod aan de plusleerlingen geëvalueerd en bijgesteld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs aan het jonge kind krijgt bij ons bijzondere aandacht. We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Op onze school staat binnen het jenaplan concept “spelend beredeneerd leren” centraal in de kleutergroepen. De stamgroepleider begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. We werken met de leerdoelen van Parnassys en deze worden in betekenisvolle activiteiten en thema’s weggezet. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld. Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters. Kinderen bij ons op school komen van verschillende peuterspeelzalen. We werken in ieder geval samen met peuterspeelzaal Kinderdam.

Overdracht vanuit de peuterspeelzaal
Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal Kinderdam, of een andere peuterschool, dan zorgen we voor een goede overdracht. Wij ontvangen, indien u daarvoor toestemming hebt gegeven, van hen het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem. Met de informatie die u als ouders bij de intake met ons heeft gedeeld over uw kind, hebben we hierdoor een goed beeld van wat uw kind nodig heeft en verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker.

Het aanbod
In de kleutergroepen werken we met thema’s. Per jaar hebben we ongeveer 6 thema’s die een periode van 6 weken centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
De basisactiviteiten, gesprek, spel, werk en viering zijn onderdeel van ons jenaplanconcept. Tijdens de vieringen leren kinderen al van jongs af aan zich te presenteren.

Keuze maken
We werken in groep 1 en 2 met stamgroepen leerjaar 1 en 2. Dat betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Kinderen leren namelijk goed met – en van elkaar. Als kinderen meer met elkaar samenwerken hebben de stamgroepleiders meer tijd- en ruimte om in kleine groepjes de kinderen op hun eigen niveau en eigen leerbehoefte aan te spreken.

Terug naar boven