Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de eerste 2 leerjaren wordt gebruik gemaakt van de geïntegreerde kleutermethode Kleuterplein. Hierbij komen Taal, Rekenen, Sociale Vaardigheden, Motorische vaardigheden, Woordenschat, Kunstzinnige Vorming, Bewegingsonderwijs, Natuuronderwijs, W&T en ICT en Engels thematisch aan bod. Wij sluiten aan bij de belevingswereld van de kleuters om zo het begrip op de wereld om hen heen te vergroten en ze voor te bereiden op de volgende leerjaren. Spelend leren of Lerend spelen staan hierbij centraal.
De school geeft les aan leerlingen in de leeftijd van 4 - 12 jaar. Onze school is georganiseerd volgens het leerstofjaarklassensysteem. Het leerstofjaarklassen systeem houdt in dat leerlingen van dezelfde leeftijd hetzelfde onderwijs krijgen. Voor het onderwijs wordt gebruik gemaakt van methodes. Per leerjaar wordt is hierdoor vastgelegd wat er behandeld moet worden. De kleutergroepen zijn zo ingedeeld dat zowel jongste als oudste kleuters bij elkaar in de groep zitten.
In hoofdlijn onderscheiden wij binnen een groep drie verschillende niveaus. Het merendeel van de leerlingen behoort tot de middengroep. Van deze groep wordt verwacht, dat zij aan de reguliere instructie voldoende hebben om de leerstof te begrijpen. Daarnaast is er ook een aantal leerlingen dat moeite heeft met de leerstof op één of meer kennisgebieden. Deze leerlingen krijgen extra instructie. Voor een enkeling kan gelden dat het niveau van de groep wordt losgelaten, zodat er op een eigen niveau gewerkt kan worden. Dit gebeurt te allen tijde in overleg met ouders en onze intern begeleider. De derde groep bestaat uit leerlingen, voor wie het groepsniveau te makkelijk is. Deze leerlingen worden in staat gesteld om dat wat ze beheersen in andere situaties en op een moeilijker niveau toe te passen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ons team blijft zich ontwikkelen om onze leerlingen zo goed mogelijke ondersteuning vanuit school te bieden. Onze specialisten volgen nascholing en het gehele team volgt scholing op het gebeid van differentiatie en sociaal emotioneel leren. De specialisten ondersteunen de leerkrachten en leerlingen tijdens hun ambulante tijd.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.