Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De Inspectie mag leerlingen met een aangepast eindniveau buiten beschouwing laten. Dit zijn leerlingen die maximaal het eindniveau van leerjaar 6 behalen voor taal én rekenen en/of een IQ onder de 80 hebben. Bij een IQ-test geldt dat deze voldoet aan de criteria van de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN). Relatief veel kinderen (15%) hebben een score tussen de 79,9 en 85. Het aantal leerlingen dat onze school slechts enkele jaren heeft bezocht is in vergelijking met andere scholen groot. ( zie: Overstappers)
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tussenresultaten meten wij door het afnemen van Leerling in Beeld. Wij maken groepszorgdocumenten. Hierin zetten wij onze doelen voor alle leerlingen en beschrijven wij hoe wij die doelen willen gaan halen. (beschrijving aanbod en wijze van instructie en verwerking)
Na afname van de toetsen analyseren de leerkrachten met de intern begeleider de toetsresultaten. De resultaten worden ook besproken met ouders.
Op schoolniveau worden de resultaten in een teambijeenkomst gepresenteerd en besproken. Leerkrachten delen dan met elkaar waar ze trots op zijn en hoe ze gekomen zijn tot goede resultaten in hun groep.
Elke zes tot acht weken overleggen de directieleden met de onderwijsbeleidsmedewerker van het PCBO of we het verbeterplan kunnen aanscherpen.
Groep 7:
Eind groep 7 nodigen we ouders en leerlingen uit voor een gesprek. In dit gesprek geven wij een préadvies voor het Voortgezet Onderwijs. Met dit voorlopige advies kunnen ouders en leerlingen zich alvast gaan oriënteren. Ook kijken we of er leerlingen zijn waarvan we denken dat ze in het Voortgezet Onderwijs extra ondersteuning kunnen gebruiken. Dit bespreken we met ouders en als de kinderen in groep 8 zitten, melden wij ze aan voor extra onderzoek.
Wij baseren ons voorlopige advies op de resultaten van uw kind voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Ook kijken we naar gedrag, werkhouding en huiswerkattitude.
Bij het tot stand komen van het advies is de leerkracht, intern begeleider en directie betrokken.
Groep 8: In groep 8 worden ouders en leerlingen in januari uitgenodigd voor een gesprek om het voorlopige advies te bespreken. De leerkracht, intern begeleider en directie zijn betrokken bij het tot stand komen van dit advies.
Wij baseren ons voorlopige advies op de resultaten van uw kind voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Ook kijken we naar gedrag, werkhouding en huiswerkattitude.
In februari maken de leerlingen in groep 8 de Doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart is de uitslag van de doorstroomtoets binnen en krijgen alle leerlingen een definitief advies. Naar aanleiding van de uitslag op de doorstroomtoets kunnen wij het voorlopige schooladvies naar boven toe bijstellen. Met het definitieve advies kunnen leerlingen worden aangemeld op een school voor Voortgezet Onderwijs. Dit moet voor 1 april 2024.
Bij alle adviesgesprekken vanaf groep 7 is ook de leerling aanwezig. Wij houden ouders op de hoogte van de overstaproute door informatie te geven via onze ouderapp. Ook krijgen de leerlingen een VO gids mee, waarin informatie staat over alle scholen in Rotterdam. Indien het lesrooster het toelaat, bezoeken we met de leerlingen een aantal scholen voor Voortgezet Onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De methode de Vreedzame school sluit aan bij de behoeften van onze leerlingen.
Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die “anders” zijn dan wij? We voeden onze leerlingen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen. Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd is onze samenleving gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam om kunnengaan met verschillen en conflicten. En dat geldt ook voor de school: ook de school is gebaat bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke leerlingen. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee leerlingen en leerkrachten naar school gaan, maar zorgt ook voor een positief werkklimaat en daarmee voor een goed rendement. Voor scholen die vinden dat onderwijs ook betekent kinderen te helpen vormen tot ‘een goed mens’ is er de Vreedzame School.
De school heeft een leerlingenraad. Leerlingen kunnen meedenken en meebeslissen over zaken die in de groepen aan de orde komen.
Op 18 Maart 2021 is de Vreewijkschool beoordeeld met een voldoende door de onderwijsinspectie.