SBO Kindcentrum IJsselmonde

Oosterhagen 251 3078 CL Rotterdam

  • Onze leerlingen leren het best wanneer zij het mogen doen, vandaar dat wij onze lessen zo veel mogelijk handelend inrichten.
  • Samenwerken, overleggen, op je beurt wachten zijn vaardigheden die in alle lessen verweven zijn.
  • Wij hebben enorme creatieve talenten op school!
  • Het beste kun je gewoon oefenen met de verkeersregels!

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat op dit moment uit:

Directeur: Melissa Otten

Intern Begeleiders: Danielle van Dijk (onderwijskundig), Ingrid Dielhof (zorg)

Leerkracht ZML specialist: Karin 

Gymleerkracht: Rachelle 

De bovenstaande medewerkers zijn op beide locaties werkzaam.

Locatie Heindijk:

Unit onderbouw

Leerkracht: Mia

Ondersteuning: Charita en Hermien 

SPH: Juliët 

Locatie Oosterhagen:

groep 4: Priscilla en Lisy 

groep 5A: Chiara en Karin

groep 5B: Caroline 

groep 6: Joke

groep 6/7: Angelique 

Groep 7/8: Sanna en Ralph 

Groep 8: Marloes

SBO +: Heleen

Leraarondersteuners: Laura, Marielle , Jacqueline en Randy 

SPH: Tomas, Justin en Larissa

Op de locatie Oosterhagen zijn nog werkzaam meester Hans, conciërge, juf Yolanda en juf Miranda, administratief medewerkers, en onze schoolhond, Luca.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het uitgangspunt bij afwezigheid van de groepsleerkrachten is, dat de leerlingen zoveel als mogelijk onderwijs krijgen. Bij afwezigheid van een groepsleerkracht hanteren we de volgende mogelijkheden om groepen op te kunnen vangen:

- Leraarondersteuner voor de groep

- Leerkracht een extra dag werken

- Inzet door IB/Directie

- Leerlingen verdelen over andere groepen

- Groep naar huis (rekening houdend met de frequentie om eerlijk te verdelen)

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In principe delen wij de leerlingen in op leeftijd. Vanwege het leerling aantal dat niet jaarlijks hetzelfde is, hebben wij binnen onze school ook combinatiegroepen. Binnen een unit (onder/midden/boven) wordt er voor technisch lezen groepsdoorbroken op niveau gelezen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Zij hebben dezelfde lestijden en onderwijstijd als de rest van de school. Tijdens de schooltijden worden zij gestimuleerd om gezamenlijk op onderzoek te gaan naar de wereld. Dit doen wij in de school, maar we gaan ook regelmatig naar buiten om de wereld te ontdekken.

De schooltijden zijn van 8:30 tot 14:00. We hanteren een kwartier pauze per dag. Per week krijgen de leerlingen we 26 uur en 15 minuten onderwijstijd. Het schooljaar 2023-2024 telt 42 schoolweken. Na aftrek van studiedagen/middagen, vrije dagen maken de leerlingen dit schooljaar 1036,50 lesuren.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De schooltijden zijn van 8:30 - 14:00 uur, inloop 8:15 uur. Per dag krijgen de kinderen 5 uur en een kwartier onderwijstijd. Over de hele week is dat 26 uur en 15 minuten onderwijstijd. 

Het schooljaar 2023-2024 telt 42 schoolweken. Na aftrek van studiedagen/middagen, vrije dagen maken de leerlingen dit schooljaar 1036,50 lesuren. Van vakantie tot vakantie werken wij met thema's. Binnen deze thema's proberen wij onze vakken te koppelen. Binnen de verschillende vakgebieden integreren we verschillende domeinen, hierdoor staan er geen vaste uren voor alle vakgebieden. We werken doelgericht en zorgen dat alle doelen gedurende het schooljaar aan bod komen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De leerlingen op SBO Kindcentrum IJsselmonde hebben een veilig leerklimaat nodig. Door te investeren in de relatie tussen de leerling en de leerkracht, stellen de leerlingen zich open en komen zo weer tot leren.

Onze leerlingen hebben behoefte aan een gestructureerde omgeving, die hen houvast biedt bij hun complete ontwikkeling. Zij hebben een leerkracht nodig die hen ziet en begrijpt. Een leerkracht die kijkt naar hun talenten en hen daarvoor prijst.

Onze leerlingen hebben onderwijs nodig, waarin zij succeservaringen opdoen en hun zelfvertrouwen kan groeien.

De basisbehoeften competentie, autonomie en relatie vormen het uitgangspunt voor ons handelen. Doel is dat kinderen hun basisvaardigheden ontwikkelen, gerelateerd aan de kerndoelen voor het primair onderwijs. Wij hebben oog voor kinderen met grotere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en bieden op hen afgestemd onderwijs. We hebben hoge realistische verwachtingen en bespreken deze met de leerlingen en de ouders. De kenmerken van onze school zijn vertrouwen, verbondenheid, veiligheid, eigenheid en groei.

Er is een duidelijk pedagogisch klimaat, dat zorg draagt voor de veiligheid in en om de school. Dit staat beschreven in het protocol pedagogisch handelen. De nadruk wordt gelegd op de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Dit doen we door middel van de methode Kanjertraining. De leerlingen worden begeleid op hun eigen niveau. Van veelal handelend tot en met abstract, waar mogelijk. Door het onderwijs zo in te richten, dat het voor de leerlingen aansluit bij hun individuele onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Er wordt gewerkt vanuit OHGW, waardoor wij cyclisch werken en de focus leggen op het leren van de leerling en wat daarbij nodig is. De leraar reflecteert op zijn werkwijze en kiest een aanpak welke effect heeft op de groei van de ontwikkeling.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen onze school bieden wij de leerroute ZML inclusief onderwijs aan. Wij bieden plek aan 10 leerlingen, binnen de jaargroepen, die te sterk zijn voor het ZML profiel, maar aan de onderkant functioneren van het SBO profiel. Mocht het nodig zijn, wordt er vooraf een IQ onderzoek afgenomen of de leerlingen binnen een schoolsetting instructie/onderwijs tot zich kunnen nemen. Hiervoor is een leerkracht aangesteld die zich de komende jaren gaat verdiepen/ontwikkelen in het aanbod zeer moeilijk lerend onderwijs.

Binnen onze school hebben wij een SBO+ groep waarin leerlingen tijdelijk onderwijs kunnen krijgen wanneer er meer structuur nodig is op het gebied van werkhouding, concentratie en sociaal emotionele omgang met klasgenoten. Hiervan is het uitgangpunt dat leerlingen na een periode van 4 maanden, waarin intensief gewerkt is aan verschillende doelen, terugstromen naar een reguliere SBO groep.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op onze school staat “spelend beredeneerd leren” centraal in de kleutergroepen. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

We werken in groep 1 en 2 met gemengde groepen. Dat betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Kinderen leren namelijk goed met en van elkaar. Als kinderen meer met elkaar samenwerken, hebben de kleuterleerkrachten meer tijd- en ruimte om in kleine groepjes de kinderen op hun eigen niveau en eigen leerbehoefte in te spelen. Daarnaast is de kleutergroep gevestigd in de unit onderbouw, waardoor zij ook al samenwerken met de leerlingen uit groep 3.

Kinderen uit achterstandssituaties hebben bij aanvang van de basisschool een opvallend kleinere woordenschat dan kinderen uit taalrijke milieus. Het inlopen van deze achterstand is belangrijk. Het inzetten van woordenschatprogramma’s is een effectieve manier om de woordenschat van jonge kinderen te vergroten, hiervoor gebruiken wij de methode van logo3000. Die komend schooljaar verder wordt geïmplementeerd in groep 3. 

Het volgen van de ontwikkeling:

We volgen de kinderen in hun ontwikkeling met behulp van de observatie- en registratiemethode van Mijn Kleutergroep. Dit doen we 4x keer gedurende de kleuterperiode en bespreken we met u tijdens de oudergesprekken 2x per jaar. Naast het gebruik van het observatiesysteem observeren we ook door de dag heen en noteren we opvallende zaken/aandachtspunten in ons leerling-administratiesysteem. We volgen hiermee nauwgezet hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en kunnen ons aanbod hierop afstemmen.

Terug naar boven