Kindcentrum Blijvliet

Hillevliet 96 3074 KD Rotterdam

Schoolfoto van Kindcentrum Blijvliet

Het team

Toelichting van de school

Jeroen Appel, directeur                            

Anne van Driel, teamleider jonge kind (peuters t/m groep 3)

Brenda Vermaas, teamleider oudere kind (groepen 4 t/m 8)    

Christa Hartman, Intern Begeleider

Joke van Immerzeel, Intern Begeleider  

Peutergroepen:

P1 en P2    Esther Glimmerveen

P6 en P7    Nadira Amizian, Nurgül Polat, Zurainy Cicilia

Kleutergroepen:

Groep 1a   Quinty Poortvliet, Frances Robbemond

Groep 1b   Celine Custers (vanaf januari 2024)

Groep 2a   Evelien Hofman, Nora Banhammou

Groep 2b   Hetty Kuipers, Nora Banhammou (dinsdag)

Groepen 3 t/m 8:

Groep 3     Jantine Franken, Josée Leensma

Groep 4     Gülsüm Dogan, Seldag Baran

groep 4/5   Priscilla Mulder

Groep 5      Sifahatun Kazanci, Ester Burger

Groep 6      Mariska Burggraaf, Synthia Inge

Groep 7      Tabitha Mulder

Groep 8a     Ingrid de Jong, Merve Ulu


Ondersteunend personeel:

Ester Burger, leraarondersteuner

Denysha Bostdorp, onderwijsassistent

Müserref Yilmaz, onderwijsassistent

Sangieta Gobinda, onderwijsassistent

Sabah Arab, medewerker ouderbetrokkenheid

Willem Eggen, conciërge

Jeannette Kenters, administratie

Primla Bidesie, receptioniste

Brenda Vermaas, Taalspecialist

Christa Hartman en Ingrid de Jong, Rekenspecialist   

Vakdocenten:

Lisa v.d.Gevel, Gym / Lekker Fit

Degisim Unlu, beeldend vormgeving

Marcel de Jong, Techniek

Hassan Ait-Moumad, IKEI (gitaar)

Ricardo Baylina, IKEI (viool)

Andrew Waterman, IKEI (groep 1 t/m 4)

BSO: Linda Maas, Charmaine Pengel

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op het moment dat een leerkracht ziek is, of verlof heeft, proberen wij dat intern op te lossen. Kinderen kunnen worden verdeeld over de andere groepen of een collega komt een dag extra werken. Als de afwezigheid van de leerkracht langer duurt, proberen we via het Bestuur inval te regelen. Omdat het lerarentekort erg groot is en het daarom heel lastig is om inval te krijgen, kan het gebeuren dat we geen oplossing kunnen vinden. We vragen dan uw kind thuis te houden. We doen het uiterste om dit te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

ICT - digitale leermiddelen, internet en thuisonderwijs

Digitale leermiddelen

Bij ons onderwijs leren de kinderen ook met digitale leermiddelen op de computer. Hiervoor maken we gebruik van leermiddelen die horen bij onze methoden en van aanvullend materiaal. Al ons digitaal leermateriaal voldoet aan de standaarden die we hebben afgesproken in Nederland en zijn in lijn met geldende wet- en regelgeving. Gegevens van kinderen zijn hierdoor veilig. (let op: check op alleen leermateriaal gebruiken dat valt binnen de Nederlandse wetgeving), eventueel hiernaar verwijzen https://www.privacyconvenant.nl/

Internet

Bij onze school hebben de kinderen toegang tot internet. Niet alle informatie die ongeschikt is voor kinderen, wordt weggefilterd. Dit is een bewuste keuze. In ons onderwijs besteden we aandacht aan mediawijsheid, zodat kinderen leren hier mee om te gaan. Bij vragen bespreek het met uw leerkracht.

Thuisonderwijs

Wanneer een kind langere tijd niet op school kan komen, kan in bepaalde gevallen een kind thuis werken aan schoolopdrachten. Met name in de bovenbouw kan de leerling in zijn eigen tempo ook thuis verder werken. Dit kan zowel op papier als via de computer. Als thuis geen computer aanwezig is, is het vaak mogelijk om een er een te lenen van school. Neem hiervoor contact op met de leraar van uw kind.?Ook heeft u een internetverbinding nodig.

Thuisonderwijs is geen vervanging van onderwijs in de klas en wordt alleen in bijzondere gevallen verzorgd.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Blijvliet en de Children’s Zone Hillesluis

De Children’s Zone is een onderdeel van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Voor het onderwijs betekent dit dat we 10 uur per week extra naar school gaan. We noemen dit ‘dagprogrammering’. Het doel hiervan is:

-meer tijd voor taal en rekenen;

-een brede ontwikkeling waardoor schoolprestaties verbeteren en kinderen beter zijn voorbereid op de toekomst.

De kleutergroepen gaan vier uur extra naar school. Pedagogisch Medewerkers geven extra ondersteuning. Zo zijn er ‘meer handen in de klas’. Tussen de middag wordt er voor alle groepen ‘begeleid spel’ aangeboden. Hiervoor zijn, naast de overblijfouders, extra Pedagogisch Medewerkers aangesteld. Op deze manier realiseren we een veilig en sportief half uurtje per dag. Tussen 15.00 en 16.00 uur worden verschillende activiteiten aangeboden door vakdocenten.  Voorbeelden van activiteiten die we aanbieden: extra gym, judo, karate, muziek, techniek, beeldend, theater, huiswerkbegeleiding en media. Ook werken we samen met Mentoren op Zuid. Studenten van de Hogeschool worden dan gekoppeld aan de leerlingen en werken aan specifieke doelen.

De groepen 3 en 4 kunnen intekenen voor een extra activiteit. De hogere groepen hebben een vastgesteld rooster. 

Rekenfaculteit

We werken intensief samen met ‘de rekenfaculteit’. Groep 7 is gekoppeld aan de rekenfaculteit. De kernelementen zijn:

-Eén tutor (HBO-opgeleid en getrainde kracht) geeft aan twee leerlingen 4 uur per week (extra) rekenles;

-De lessen vinden plaats onder schooltijd en worden volledig afgestemd met de leerkracht van de groep;

-De tutoren stemmen de lesinhoud af op de kinderen;

-Iedereen kan leren rekenen; van fouten maken, leer je;

-Ouders worden nauw betrokken bij de rekenfaculteit.  

Cultuur en talentontwikkeling op Blijvliet

Leerlingen kunnen hun talenten ontdekken en ontwikkelen op Blijvliet. Dit kan een talent zijn voor taal, rekenen-wiskunde, lezen, maar ook beeldende vorming, techniek, muziek, sport of dans. Door de uitgebreide dagprogrammering komen we nog beter tegemoet aan de talentontwikkeling van de kinderen. Voor alle leerlingen geldt dat zij gedurende het schooljaar een bezoek brengen aan de kinderboerderij, een museum of theater. In ons cultuur beleidsplan kunt u hierover veel meer informatie vinden. Dit plan ligt op school ter inzage. We zijn trots dat vaste vakdocenten op onze school werken voor de vakken:

-beeldend

-techniek

-muziek (IKEI)

-gymnastiek (Lekker Fit)

-theater (Hofplein)  

IKEI (ieder kind een instrument)

Blijvliet is officieel ‘IKEI-school’. IKEI houdt in:

-Wekelijks muziekles voor de groepen 1 t/m 6

-Via muziek werken aan sociale competenties

-Vanaf groep 5 een instrument leren bespelen

-Groots eindoptreden met professioneel Rotterdams orkest  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, de helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)

Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.

Aanmelding, informatie en zorgplicht

Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur (uiterlijk 10 weken voordat het kind vier jaar wordt). U mag uw kind pas aanmelden vanaf het moment dat uw kind 3 jaar is. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft dan bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur zijn. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van eerste keuze zijn.

Vanaf het moment dat u uw kind schriftelijk heeft aangemeld bij ons, hebben wij een zorgplicht. Dit betekent dat wij voor alle kinderen die zich bij ons aanmelden zorgdragen voor een passende onderwijsplek. Meestal zal onze school de passende plek zijn, als dit niet zo is dan helpen wij u met het vinden van een passende plek voor uw kind op een andere school.

Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen door dit schriftelijk aan u kenbaar te maken. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving. Op deze website staat een filmpje waarin dit heel duidelijk wordt uitgelegd.

Schoolondersteuningssprofiel

Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle scholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning: https://www.pporotterdam.nl/wp-content/uploads/2020/10/uitwerking-basisondersteuning-april-2016-update-maart-2020.pdf . Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen de extra ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel. 

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband gaan aanvragen dan wordt er een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een groep 6 kind werkt voor rekenen in het boek van groep 5. Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld:

-binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling of

-vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning.

In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een ‘op overeenstemmingsgericht overleg’ om het plan te evalueren en eventueel bij te stellen. In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau (het niveau van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder bij betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend. Indien het OPP bijgesteld wordt, wordt het opnieuw door ouders ondertekend.

De schoolcontactpersoon die aan onze school verbonden is vanuit PPO: Femke Jongejan 0622938349  f.jongejan@pporotterdam.nl

De ouderfunctionaris die vanuit PPO aan onze school verbonden is: Sylvia Assman 0641191032  s.assman@pporotterdam.nl

Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.pporotterdam.nl/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Sinds vorig schooljaar werkt Blijvliet met het 'schoolzorgteam'. In het schooljaar 2023-2024 gaan we dit verder vorm geven.

In jeugd gespecialiseerde wijkteammedewerkers gaan werken vanuit de school. Dat doen ze minimaal vier uur per week. Zo zijn zij goed aanspreekbaar voor de zorgprofessionals in de school en voor de ouders die hulp zoeken voor hun kind of situatie. De wijkteammedewerker is dan deel van het schoolzorgteam, waarin ook de schoolmaatschappelijk werker, de intern begeleider, de contactpersoon van het samenwerkingsverband en eventueel andere zorgprofessionals samenwerken. De school stuurt dit team aan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het jonge kind

Op onze school wordt in de kleutergroepen gezorgd voor een doordacht spel- en activiteitenprogramma. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen zodat zij iedere dag opnieuw uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

VVE

Samen met peuterspeelzaal Peuter en Co bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie aan. Dit houdt in dat het programma van de voorschool en in de kleutergroepen op elkaar aansluit. We werken in groep 1/2 met het Sil op School en de Kleuteruniversiteit. De voorschool gebruikt het programma Uk en Puk. Dit zorgt voor een stevige basis en een doorgaande- en ononderbroken leerlijn. De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld. Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters. Dit schooljaar werken wij vooral aan de volgende doelen:

-doorgaande pedagogische- en didactische leerlijn

-groepsruimte

We streven hierbij naar kansengelijkheid en weten dat in de leeftijdsfase van het jonge kind de basis wordt gelegd voor later schoolsucces. In ons jaarplan worden alle doelen specifiek benoemd.

Van peuterspeelzaal naar groep 1

Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal 'Peuter en Co' naar school, zorgen we voor een goede overdracht. Dit gebeurt mondeling, en daarnaast ontvangen wij het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem, indien u daar als ouders toestemming voor heeft gegeven. Door deze overdracht verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker, want we hebben dan al een goed beeld van uw kind. Peuters die bijna 4 jaar zijn, mogen al regelmatig meedoen in groep 1. Hierdoor kunnen zij alvast wennen aan de kleuterklas.

Soms gebeurt het dat een peuter wat achterblijft qua ontwikkeling of dat er andere zorgen zijn. We vragen u als ouder dan om toestemming om hem of haar te bespreken in het zorgoverleg. Op deze manier kunnen we op tijd eventuele extra ondersteuning voor uw kind aanvragen en organiseren (zie ook kopje passend onderwijs).

Voorbereiden op groep 3

Het aanbod van de peuterspeelzaal en de kleutergroepen is op elkaar afgestemd. Per jaar hebben we vijf thema’s die een periode van ongeveer zeven weken centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Groepssamenstelling

Ieder schooljaar formeren we nieuwe kleutergroepen. Bij de samenstelling van de groepen zijn we afhankelijk van de instroom (nieuwe kleuters) en de doorstroom (overgang naar groep 2 en 3). Ook bekijken we de onderwijsbehoefte van kinderen. Op basis daarvan besluiten we of gecombineerde groepen 1/2 of een aparte groep 1 en groep 2 formeren. We informeren u hierover bij het bekendmaken van de groepsindeling (welke juf of meester uw kind in het volgende schooljaar krijgen). Dit gebeurt enkele weken voor de zomervakantie. In het schooljaar 2023-2024 hebben we aparte groepen 1 en 2.

Het volgen van de ontwikkeling

We volgen de kinderen in hun ontwikkeling met behulp van de observatie- en registratiemethode 'Mijn Kleutergroep'. Dit doen we doorlopend gedurende de kleuterperiode en bespreken we met u tijdens de rapportbesprekingen. Vanaf 1 augustus 2022 mogen wij geen toetsen meer afnemen bij de kleuters. Dat doen we pas vanaf groep 3. Naast het gebruik van het observatiesysteem observeren we ook door de dag heen en noteren we opvallende zaken/aandachtspunten in ons leerlingadministratiesysteem. We volgen hiermee nauwgezet hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en kunnen ons aanbod hierop afstemmen.

Overgang naar groep 3

We gaan er in eerste instantie vanuit dat een kind dat vóór 1 januari in groep 1 begint, doorstroomt naar groep 2 en uiteindelijk naar groep 3. We bekijken per individueel kind of het aan het einde van groep 2 ook daadwerkelijk toe is aan de overgang naar groep 3. Dit is niet alleen afhankelijk van cognitieve- maar ook van sociaal-emotionele factoren. Voor een enkele kleuter is het beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen. Natuurlijk zijn de gesprekken met u als ouder voorafgaand aan dit besluit van groot belang. We komen graag met u tot een afgewogen besluit. Mocht het door een verschil van inzicht niet lukken om samen tot een besluit te komen, dan is het advies van de school bindend. De procedure om tot dit besluit te komen hebben wij vastgelegd in het protocol overgang en doublure welke op school ter inzage ligt.

Terug naar boven