Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school hanteert de volgende toetsen en instrumenten om de leerresultaten en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te monitoren en evalueren:
- IEP-toetsen: rekenen, lezen en taalverzorging (groep 3 tot en met 8 )
- Methode-toetsen: taal, rekenen, Engels, begrijpend lezen en Wereldoriëntatie
- BOSOS: observatiesysteem voor de kleuters
- KANVAS: leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling
- Analyseformulier waarin een plan van aanpak beschreven wordt voor de Kernvakken.
- Ontwikkelingsperspectief
De Overstaproute
Elk jaar stappen in Rotterdam ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden. Onze school houdt zich aan deze afspraken.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Om goed te kunnen leren, is het van groot belang dat kinderen zich veilig voelen op school.
Dit kan alleen ontstaan als we goed kunnen samenwerken en elkaar kunnen helpen.
Door de kinderen verantwoordelijk te maken van hun eigen leren en gedrag, creëren we een goede leeromgeving voor alle kinderen.
Dit alles doen we aan de hand van de methode: 'Kanjertraining'.
Door het gebruik van de kanjertraining zal iedereen dezelfde woorden / denkrichting hanteren. Ook de kinderen weten dan wat er van hen verlangd wordt.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.