De Kameleon

Fazantstraat 105 -107 3083 ZG Rotterdam

  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Kameleon gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling. Onze school werkt continu aan de verbetering van het onderwijs. We onderzoeken ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen.

De Kameleon werkt met ambitiedoelen. De ambitiedoelen zijn gesteld met een doelstelling tot schooljaar 2024-2025. Na 2025 worden er nieuwe ambitiedoelen gesteld voor de langere termijn. Per schooljaar stellen wij een doel behorend bij het leerjaar.
Op de IEP eindtoets van 2023 hebben wij onze ambitiedoelen op de referentieniveaus behaald op <1F, 1F en 2F op het domein Lezen. De opbrengsten op 1S/2F op rekenen en taalverzorging liggen onder het ambitiedoel van 2024-2025, maar op het ambitiedoel van het schooljaar en boven de signaleringswaarde behorend bij de schoolweging van de Kameleon. Hierdoor heeft de Kameleon op alle domeinen de referentieniveaus behaald op de IEP eindtoets in 2023.



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school hanteert de volgende toetsen en instrumenten om de leerresultaten en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te monitoren en evalueren:

Methode onafhankelijke toetsen 2 keer per jaar : LIB-toetsen (leerling in beeld) : Rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling (groep 3 t/m 8 en schakelklassen) en taalverzorging (groep 6 t/m 8)

Methode-toetsen: taal, rekenen, Engels, studievaardigheden, begrijpend lezen, mondeling Nederlands (groep 3 tot en met 8 en schakelklassen)

BOSOS: observatiesysteem voor de kleuters

KANVAS: leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (groep 3 tot en met 8 en schakelklassen)

Groepssfeerplan: groepsplan voor de groepssfeer en sociaal emotionele ontwikkeling (groep 1 t/m 8 en de schakelklassen)

Onderwijsplannen: groepsplan op het gebied van lees- een rekenvoorwaarden, technisch lezen, rekenen, begrijpend lezen, spelling en sociaal emotionele ontwikkeling (groep 1 t/m 8 en schakelklassen)

Ontwikkelingsperspectief (schakelklassen) 

De tussenresultaten worden geanalyseerd om passende interventies in te zetten en beleid te ontwikkelen op korte (plan van aanpak) en lange termijn (toekomstplan).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies en de OverstapRoute

De basisscholen in Rotterdam en omstreken werken met De Overstaproute. Hierin zijn afspraken over de advisering vastgelegd, zodat ieder kind op de juiste school en het juiste niveau terecht komt. Het onderwijsniveau van de leerling wordt bepaald door een combinatie van competenties* die de leerling beheerst, en de vaardigheidsscores op de Cito-toetsen van de leerling op de kernvakken begrijpend lezen, rekenen, spelling en technisch lezen. Begrijpend lezen en rekenen wegen het zwaarst bij het bepalen van het schooladvies. Het schooladvies wordt vastgesteld door het adviesteam van de school bestaande uit de groepsleerkrachten, directeur, intern begeleider en bovenbouwcoördinator. De directie is eindverantwoordelijk voor het basisschooladvies.

*zelfstandig werken, werkhouding, samenwerken, inzicht, reflectie, huiswerkattitude

voorlopig schooladvies en het definitieve eindadvies

In groep 7 krijgen de leerlingen eind maart een advies voor het voortgezet onderwijs, genaamd het préadvies. In groep 8 krijgt de leerling zijn voorlopige schooladvies in januari.

Nieuw vanaf dit schooljaar is de doorstroomtoets. Deze komt in plaats van de eindtoets. De doorstroomtoets wordt op 6 en 7 februari afgenomen. De uitslag wordt uiterlijk 15 maart verwacht op school. Is het resultaat op de doorstroomtoets hoger dan het voorlopige schooladvies, dan is de school verplicht om het schooladvies te heroverwegen. Na het heroverwegen kan het schooladvies naar boven worden bijgesteld. Wanneer het advies van de doorstroomtoets lager is dan het schooladvies, blijft het schooladvies staan.

Voor meer informatie kunt u terecht op https://www.koersvo.nl/voor-ouders/overstaproute/ en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-eindtoets-basisschool 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het vertrouwen is de basiskernwaarde en vormt het uitgangspunt voor het pedagogisch handelen op De Kameleon. Vertrouwen als basis om rust te creëren in de klas, om sociale veiligheid te stimuleren en een prettig schoolklimaat te waarborgen. De Kameleon maakt gebruik van de Kanjertraining om de doorgaande lijn in de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen te waarborgen.

In de Kanjertrainingslessen is er specifiek aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen en het bevorderen van onderling vertrouwen in de groepen. Aan de hand van Kanjertraining leren de leerlingen om zich bewust te worden van hun gedrag. Leerlingen ervaren wat het effect is van hun gedrag op de ander en ze worden herinnerd aan hun verlangen te vertrouwen te zijn. Ze leren te kiezen voor gedrag dat bij hen past en dat goed is voor henzelf, de ander en de omgeving. Kortom: ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, elkaar, de sfeer in de groep en school. 

In de Kanjertraining staan vijf basisafspraken centraal:

- we vertrouwen elkaar;

- we helpen elkaar;

- we werken samen;

- we hebben plezier;

- we doen mee.

Middels oefeningen, verhalen, gesprekken en spelletjes besteden de leerkrachten tijdens de Kanjertrainingslessen en in praktijksituaties aandacht aan deze afspraken, identiteitsontwikkeling, sociale interactie, conflicthantering, omgevingsbewustzijn en burgerschap. Onderwerpen die vallen onder democratie, participatie en identiteit zijn opgenomen in de Kanjerboeken van alle leerjaren. Daarnaast worden er op school- en bouwniveau activiteiten georganiseerd, waarbij de verbinding met de omgeving wordt gelegd.   

Kanjercoördinatoren

De Kameleon hecht waarde aan de doorgaande lijn en borging van de Kanjertraining in alle klassen. De Kanjercöordinatoren weten de Kanjertraining in de school te borgen en zorgen ervoor dat het pedagogisch klimaat op de school hoog blijft. Hiervoor werken zij nauw samen met de directie en de rest van het schoolteam.

De kanjercoördinatoren zijn mw. Marloes Icke en mw. Mariska de Vries.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • verantwoordelijkheid
  • verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft het vertrouwen in het onderwijs op de Kameleon. De school heeft een zogenaamd basisarrangement. Van de dertig onderzochte indicatoren voor goed onderwijs kregen er elf de hoogste kwalificatie (goed) van de inspectie, waaronder vijf van de zeven zogenoemde 'normindicatoren. Dat zijn indicatoren die voor goed onderwijs cruciaal zijn. Dit geldt voor de indicatoren met betrekking tot het didactisch handelen van leraren, de begeleiding en de leerlingenzorg. In feite zegt de inspectie met deze beoordeling dat de organisatie van de zorg voor leerlingen en de uitvoering daarvan optimaal is op de Kameleon. 

Zie voor het rapport van bevindingen de bijlagen hieronder of kijk op
www.onderwijsinspectie.nl 

Terug naar boven