Openbare Basisschool Het Landje

Schiedamsesingel 180 / Schiedamse Vest 200 3012 BA Rotterdam

  • In Landje Vest krijgen de groepen 5 t/m 8 les
  • We spelen tijdens de pauzes en overblijf buiten op een geweldig plein met veel speelmogelijkheden
  • In ons BV lokaal krijgen de kinderen les van een vakdocente beeldende vorming
  • Onze kleuters kunnen heerlijk spelen op ons groene en uitdagende kleuterplein.

Het team

Toelichting van de school

Stichting BOOR stelt alles in het werk om dagelijks gekwalificeerd, betrokken en enthousiaste leerkrachten voor de klas te hebben. Er wordt volop geïnvesteerd ontwikkeling van nieuwe leerkrachten door middel van inzet van diverse opleiding- en ontwikkelingsmogelijkheden.

Het team van Het Landje bestaat uit 65 medewerkers. De school biedt als opleidingsschool een werkplek voor stagiaires van verschillende stromingen binnen de PABO-opleiding van de Hogeschool Rotterdam (waaronder zij-instromers) en studenten van Zadkine (opleiding tot onderwijsassistent).

Daarnaast hebben we regelmatig stagiaires van andere opleidingen (zoals pedagogiek, logopedie, administratie etc.). 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het vakantieverlof van het personeel vindt plaats tijdens de schoolvakanties. Leerkrachten die recht hebben op studieverlof (voor het behalen van een master) of op extra (bijzonder) verlof worden door een vaste leerkracht vervangen

In geval van ziekte of calamiteiten proberen we collega's zoveel mogelijk met eigen personeel te vervangen. Als vervanging niet mogelijk is, wordt een groep incidenteel opgevangen door de onderwijsassistent, of verdeeld over de andere groepen. Gezien het lerarentekort is het mogelijk dat op sommige momenten gekozen wordt voor thuis-onderwijs. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

  • Formatie schooljaar 23-24
  • 1/2 a Muizen: Ivanna Heijboer - Lonneke Smit 
  • 1/2 b Egels: Lieke de Vos - Nomiki Bellekom 
  • 1/2 c Vissen: Lars Bos
  • 1/2 d Eekhoorns: Sophie van Adrighem - Lieke de Vos
  • 1/2 e Schildpadden: Aafje Sopers - Thimo Janssen 
  • 1/2 f Mussen: Joanieke Seton - Rozemarijn Post
  • 1/2 g Kikkers: Miranda Hagoort - Rozemarijn Post
  • 3 a Dolfijnen: Mylène Romeijn - Lonneke Smit - Eefje Hartog
  • 3 b Stokstaartjes: Anouk Heeres - Ruby van der Wielen
  • 3 c Vlinders: Denise Heijerman - Ruby van der Wielen
  • 4 a Kangoeroes: Matty Dirksen - Cindy Debets
  • 4 b Kiwi's: Angelique van Elsacker - Ilse Geurts  
  • 4 c Koala's: Wilma Kok - Erika Visser
  • 5 a Giraffes: Erika Barreto - Bernadette Motjé
  • 5 b Panda's: Inge van der Meer - Riemke de Jong
  • 5 c Flamingo's: Thom Ouwerkerk - Cindy Debets - Cathelijne van der Schoot
  • 6 a Cheeta's: Daniëlle Paardekooper - Darshini Jagram
  • 6 b IJsberen: Lizzy Buitendijk 
  • 6 c Wolven: Heyde Martins Ribeiro - Thayenne Behr
  • 7 a Okapi's: Vera Bubberman - Ilse Geurts
  • 7 b Orka's: Puck Elshout - Elise van Beuzekom 
  • 7 c Maki's: Sten Roos - Elise van Beuzekom  
  • 8 a Gorilla's: Maaike van der Lingen - Elise van Beuzekom
  • 8 b Leeuwen: Nesrin Tozlu 
  • 8 c Tijgers: Glenn Mijnders - Iris van Dijk

Overige groepen:

Het Landje biedt (wanneer de formatie het, gezien het lerarentekort, toelaat, extra mogelijkheden voor speciale onderwijsbehoeften die niet (geheel) binnen de eigen groep zijn op te vangen. 

De Vossen groep is gericht op kinderen (vanaf groep 5) die meer uitdaging nodig hebben op cognitief (kennis) gebied. Daarnaast wordt aandacht besteed aan specifieke onderwijsbehoeften. 

De Bever groep: deze groep is voor kinderen (vanaf groep 5) die meer praktisch ingesteld zijn, graag ontwerpen en maken: de doeners en bouwers.

  • Vossen (plusklas): Intern Begeleiders
  • Bevers (extra praktijk aanbod): Tessa Smal
  • RT: Marijke de Zeeuw
  • Gym: Josien Coppoolse - Thijs Tromp - Tom Maliepaard - Fitmakers 
  • Beeldende Vorming: Tessa Smal, Lotte Schook

Intern begeleiders:

  • Rosalie Sarink-Werlich: groep  1-2
  • Amy van Buuren: groep 3-4-5
  • Maroula van Steenis: groep 6-7-8
  • Hanneke Blokland

Onderwijsassistenten:

  • Mirjam van Buren, Saskia Nobel, Maria Leite Pires, Marloes Lankhaar, Süheyla Baytimur, Aya Hamzaoui: groep  1-2
  • Pakiza Ajoubi, Bernize Croes: groep 3-4
  • Cansel Coskun, Kim Bruijnzeel: groep 5-6
  • Meryem Yildiz, Ebulfez Aydin: groep 7-8

Overzicht van de kunstzinnige activiteiten op het Landje onder leiding van eigen en vakdocenten:

  • Beeldende Vorming door een vakdocent; deze lessen bevatten zowel de actieve, receptieve en reflectieve vormen van kunsteducatie
  • Filosofie met kinderen       
  • Zang, dans of theater activiteiten: samenwerking met Codarts (dans) en Maas theater en dans (theater)  
  • Muzieklessen onder leiding van vakdocent SKVR
  • Groepsdoorbroken kunstmiddagen 
  • Landje-Podium       
  • Deelname aan het cultuurtraject (KCR)
  • Jaarlijks Groot Project: samenwerking met diverse kunstinstellingen en kunstenaars uit de stad.
  • Bezoek Eiland van Brienenoord
  • Samenwerking IFFR en Cinekid
  • Samenwerking/bezoek WORM, TENT, Boijmans, Nieuwe Insituut, Wereldmuseum

Voor de lessen Engels (vanaf groep 6) zetten we, naast de eigen leerkracht, native speakers in om de taalvaardigheid en de spreekvaardigheid te vergroten. 

Indeling van de groepen:

Aan het eind van de kleuterperiode worden de groepen drie zorgvuldig samengesteld. We houden hierbij rekening met veel factoren, zoals oa gedrag, werkhouding, cognitief vermogen, verhouding jongens-meisjes.

Uitgangspunt: 'gelijke onderwijskansen voor ieder kind'.

Waar, door verandering in de situatie in de loop der jaren, ongelijkheid in onderwijskansen optreedt, zullen we de indeling heroverwegen.

Het is dan mogelijk dat we de groepen van een bepaald leerjaar opnieuw indelen, en er nieuw samengestelde groepen ontstaan. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderwijs aan het jonge kind krijgt bij ons bijzondere aandacht. We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Op onze school staat “spelend beredeneerd leren” centraal in de kleutergroepen. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een volgende stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. We werken met de leerdoelen van SLO/BOSOS & diverse methodes en deze worden in betekenisvolle activiteiten en thema’s weggezet. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld. Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters.

Dit schooljaar werken wij aan het volgende doel: beredeneerd aanbod, wij hopen hiermee een nog rijkere omgeving te creëren en aanbod op maat te bieden.

Het aanbod 

In de kleutergroepen werken we met thema’s. Per jaar hebben we 5 thema’s die een periode van 4 á 5 weken centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

In groep 1 en 2 werken we bewust met combinatiegroepen. Dat betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Kinderen leren namelijk goed met – en van elkaar. Als kinderen meer met elkaar samenwerken hebben de kleuterleerkrachten meer tijd- en ruimte om in kleine groepjes de kinderen op hun eigen niveau en eigen leerbehoefte aan te spreken.

Het volgen van de ontwikkeling

We volgen de kinderen in hun ontwikkeling met behulp van de observatie- en registratiemethode BOSOS. Dit doen we elke drie maanden gedurende de kleuterperiode en bespreken we met u tijdens de kennismakings- en voortgangs/rapportgesprekken. Naast het gebruik van het observatiesysteem observeren we ook door de dag heen en noteren we opvallende zaken/aandachtspunten in ons leerlingadministratiesysteem. We volgen hiermee nauwgezet hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en kunnen ons aanbod hierop afstemmen.

Overgang naar groep 3

We gaan er in eerste instantie vanuit dat een kind dat vóór 1 januari in groep 1 begint, doorstroomt naar groep 2 en uiteindelijk naar groep 3. We bekijken per individueel kind of het aan het einde van groep 2 ook daadwerkelijk toe is aan de overgang naar groep 3. Dit is niet alleen afhankelijk van cognitieve- maar ook van sociaal emotionele factoren. Voor een enkele kleuter is het beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen. Natuurlijk zijn de gesprekken met u als ouder voorafgaand aan dit besluit van groot belang. We komen graag met u tot een afgewogen besluit. Mocht het door een verschil van inzicht niet lukken om samen tot een besluit te komen, dan is het advies van de school bindend.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)

Om dit mogelijk te maken, werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken. Heeft u als ouder vragen over passend onderwijs, dan kunt u deze altijd stellen aan de school. Kan de school uw vraag (nog) niet beantwoorden, dan kunt u ook terecht bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam: pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt

Aanmelding, informatie en zorgplicht

Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur, bij voorkeur als uw kind 3 jaar is. Op Het Landje hanteren wij een lotingsprocedure. Meer informatie vindt u op onze website www.landje.nl Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft dan bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht.

Als uw kind ingeloot is op Het Landje, onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving.

Schoolondersteuningsprofiel

Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle scholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Deze extra ondersteuning leggen scholen vast in een schoolondersteuningsprofiel.

Extra ondersteuning op Het Landje

De capaciteiten van onze leerlingen lopen zeer uiteen; voor de één is de lessof passend, voor de ander biedt het juist te weinig uitdaging. Door het werken met onderwijsplannen kunnen we aan een groot deel van de onderwijsbehoeften voldoen binnen de eigen groep en/of aan de instructietafel bij de eigen leerkracht. Het Landje biedt extra mogelijkheden voor speciale onderwijsbehoeften die niet (geheel) binnen de eigen groep zijn op te vangen. Vrijgeroosterde leerkrachten en onderwijsassistenten werken individueel of met kleine groepjes leerlingen aan doelen op het gebied van rekenen en taal. Ook voor kinderen met een eigen leerlijn (ontwikkelingsperspectief) is ondersteuning buiten de groep mogelijk. Dit is de ideale situatie. Bij ziekte of uitval van leerkrachten worden ambulante leerkrachten gevraagd om een groep op te vangen.

De Vossengroep is gericht op kinderen die meer uitdaging nodig hebben op cognitief (kennis) gebied en specifieke onderwijsbehoeften. De Bevergroep is voor kinderen die meer praktisch ingesteld zijn en graag ontwerpen en maken: de doeners en bouwers. 

Ontwikkelingsperspectief (OPP) 

Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband gaan aanvragen dan wordt er een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een groep 6 kind werkt voor rekenen in het boek van groep 5. Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld: binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling of vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning. In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een ‘op overeenstemmingsgericht overleg’ om het plan te evalueren en eventueel bij te stellen. In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau (het niveau van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder bij betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend. Indien het OPP bijgesteld wordt, wordt het opnieuw door ouders ondertekend.

De schoolcontactpersonen die aan onze school verbonden zijn vanuit PPO: Marieke Oosterman en Mark van Vianen  E-mail: m.oosterman@pporotterdam.nl; m.vanvianen@pporotterdam.nl

Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.pporotterdam.nl

Centrum voor Jeugd en Gezin:

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is dé plek waar ouders, verzorgers, kinderen en jongeren terechtkunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging.

De jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, (dokters)assistenten, (ortho)pedagogen en andere deskundigen bieden advies, ondersteuning en denken graag met u mee. U kunt rechtstreeks contact opnemen met de jeugdverpleegkundige die is verbonden aan Het Landje: Lisa de Wit Telefoonnummer: 088 - 20 10 000 / 06-34221627   E-mail: l.de.wit@cjgrijnmond.nl   

Wilt u meer informatie over het CJG? Kijk dan op de website: centrumvoorjeugdengezin.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 23/24 is een extra intern begeleider aan het team verbonden die zich richt op het begeleiden van startende leerkrachten en begeleiding van zorgleerlingen. Zij werkt actief mee in de expertgroep gedrag.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze leerlingen komen van 16 verschillende peuterspeelzalen verdeeld over verschillende wijken in de stad. Binnen de wijk wordt samengewerkt met gro-up (peuterspeelzaal Toermalijn en Aquamarijn), gevestigd in de Eendrachtstraat.  

Overdracht vanuit de peuterspeelzaal:  

Als uw kind de overstap maakt van de peuterspeelzaal naar school, zorgen we voor een goede overdracht. Wij ontvangen, indien u daarvoor toestemming hebt gegeven, van hen het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem. Met de informatie die u als ouders bij de aanmelding met ons heeft gedeeld over uw kind, hebben we hierdoor een goed beeld van wat uw kind nodig heeft en verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker. Onze intern begeleider heeft contact met de peuterspeelzalen en zorgt voor een warme overdracht van de kinderen die naar Het Landje komen.

Terug naar boven