Openbare Basisschool Het Landje

Schiedamsesingel 180 / Schiedamse Vest 200 3012 BA Rotterdam

  • In Landje Vest krijgen de groepen 5 t/m 8 les
  • We spelen tijdens de pauzes en overblijf buiten op een geweldig plein met veel speelmogelijkheden
  • In ons BV lokaal krijgen de kinderen les van een vakdocente beeldende vorming
  • Onze kleuters kunnen heerlijk spelen op ons groene en uitdagende kleuterplein.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook methode onafhankelijke toetsen (IEP toetsen) die de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. De IEP is gebaseerd op een leergerichte aanpak in plaats van een prestatiegerichte aanpak. Het is een digitaal volgsysteem waarin we leerlingen volgen op taal en rekenen via de referentieniveaus (bovenbouw) en leerlijnen (onderbouw), maar waarin we ook meetinstrumenten aanbieden voor hart én handen. Denk aan de leeraanpak, de mate van nieuwsgierigheid of het vermogen om samen te werken.

In de kleutergroepen maken we gebruik van BOSOS, een ontwikkelings-volgmodel. Aan de hand van de leerlijnen kan de leerkracht vaststellen welke kleuters extra ondersteuning nodig hebben. Voor de overgang naar groep 3 bekijken we de ontwikkeling van het kind zo breed mogelijk. De mening van ouders is bij het vaststellen van de beslissing, al dan niet door naar drie, belangrijk, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de school. 

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

De tussentijdse resultaten zijn uitgangspunt voor het evalueren van en opnieuw vaststellen van de verschillende arrangementen waarin ons onderwijs aangeboden wordt (basis-, intensief en verrijkend). Bij voldoende opbrengst wordt het plan voortgezet (we gaan uit van wat werkt), bij onvoldoende opbrengst wordt bekeken welke aanpassingen in het aanbod noodzakelijk en mogelijk zijn. De onderwijsbehoeften van de leerlingen zijn het uitgangspunt. Het team bespreekt de resultaten op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voorgezet onderwijs

Aan het einde van groep 7 wordt een voorlopig advies gevormd, zodat leerlingen en ouders zich gericht kunnen gaan oriënteren op een vervolgschool.  De niet-methodegebonden toetsen vanaf midden groep 6, tezamen met de resultaten uit het IEP-leerlingvolgsysteem (hoofd, hart en handen) en de methodegebonden toetsen, zijn de basis voor het voorlopig advies dat de kinderen in juni krijgen. In november organiseren we een voorlichtingsavond voor alle leerlingen uit groep 8 over de overstap naar het VO. Verschillende scholen worden uitgenodigd voor een scholenmarkt waar ouders en kinderen zich kunnen oriënteren. Ouders ontvangen hier algemene informatie over de aanmeldprocedure. Het definitieve schooladvies volgt in maart. We baseren dit advies op de doorstroomtoets, methodegebonden toetsen, het IEP-leerlingvolgsysteem en observaties. Werkhouding, zelfstandigheid en motivatie spelen hierin een belangrijke rol. We houden daarnaast rekening met de criteria uit de Rotterdamse overstaproute. Voor uitleg over de Rotterdamse overstaproute: www.overstaproute.nl

Onderwijskundig rapport Scholen zijn wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport op te stellen voor de overdracht naar het VO. In het OKR staat informatie over de leervorderingen en het gedrag van de leerling. Ouders mogen hun eigen zienswijze daaraan toevoegen. 

Leerwegondersteuning Leerlingen met een specifieke leerachterstand kunnen in aanmerking komen voor leerwegondersteunend onderwijs. Hier zijn de klassen kleiner en is er meer ondersteuning. In de periode oktober – december vindt een onderzoek plaats (met toestemming van ouders). In januari volgt het advies, en kan eventueel de extra ondersteuning worden aangevraagd. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze visie stimuleert kunstzinnige en culturele ontwikkeling een betere emotionele weerbaarheid, meer mogelijkheden jezelf te uiten en betere leerprestaties. Wij willen dat onze leerlingen:

  • zich ook op sociaal emotioneel gebied maximaal ontwikkelen.
  • een groeiend vertrouwen in eigen kunnen hebben.
  • beter in staat zijn om met dromen, wensen en gevoelens om te gaan, deze kunnen uiten en overbrengen.
  • inzicht in en waardering voor de wereld om zich heen ontwikkelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • mondig, kritisch
  • creatief, eigenzinnig
  • zelfstandig maar ook samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven