De Kerkewei

Kerkewei 2 7596 KN Rossum (Overijssel)

  • Schoolfoto van De Kerkewei
  • Schoolfoto van De Kerkewei
  • Schoolfoto van De Kerkewei
  • Schoolfoto van De Kerkewei

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde score die bij de school zelf en het bestuur van deze school Stg. Konot bekend is, wijkt af van de score die in het VensterPO getoond wordt. De score die (het bestuur van) de school, uitgaande van de berekeningsregels van de inspectie hanteert, vindt u onder ‘Door de school zelf ingevuld’.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Hoe houden we zicht op de ononderbroken ontwikkelingslijn van leerlingen?

We houden de ontwikkeling van onze leerling in het oog door deze systematisch te volgen en vervolgens door een goede organisatie van de zorg voor de ontwikkeling van de leerling. In deze paragraaf leest u hoe dit op onze school georganiseerd is.

Hoe volgen we de ontwikkeling van de leerlingen?

We willen dat leerlingen het beste uit zichzelf halen. Daarom is het van groot belang dat we de ontwikkeling van ons onderwijs, de groepen en vooral de leerlingen goed in beeld hebben. Hiervoor moeten we goed zicht hebben op ons onderwijs. De intern begeleiders en de directie staan daarom dichtbij het primaire proces. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de frequentie waarin deze medewerkers in de klassen zijn te vinden. Om de onderwijskwaliteit van onze school goed in beeld te hebben en houden hanteren we de Onderwijsagenda. Dit is een jaarplanning waarin beschreven staat op welke momenten we in ieder geval samen naar ons onderwijs, de voortgang van de groepsplannen, de uitkomsten van de toetsen van ons leerlingvolgsysteem en de voortgang van de individuele leerlingen kijken.

We hanteren voor de groepen 3 t/m 8 het leerlingvolgsysteem van Cito en nemen de Leerling-in-beeld toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kleuters volgen we middels de leerdoelen van het SLO en het kindvolgsysteem Looqin (start schooljaar 2023-2024). In de groepen 3 t/m 8 toetsen we ook met de methodetoetsen, waarbij formatief toetsen een steeds grotere rol krijgt. We verwerken de gegevens voor verdere analyse in ons administratie- en volgsysteem Parnassys.

De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we structureel met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces, anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid.

Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken een ondersteuningsoverzicht en gaan we in schooljaar 23-24 over tot blokplannen. Zo proberen we zo goed mogelijk aan alle behoeften te voldoend. Als onderdeel van de Onderwijsagenda wordt in de Centrale schoolbespreking, twee keer per jaar met het hele schoolteam, naar de cognitieve opbrengsten gekeken. Deze twee bijeenkomsten zijn de schakel tussen ons systeem van leerlingenzorg en het systeem voor kwaliteitszorg. We bepalen mogelijke verbeterplannen mede op basis van deze bijeenkomst.



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de eindtoets daarmee veranderd naar de doorstroomtoets.

De procedure is als volgt:

- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van school het definitieve schooladvies.

- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies,aan op de middelbare school.

Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Krijgt de leerling een hoger toets advies dan het voorlopig schooladvies? Dan geven we als school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kunnen we besluiten het advies niet te verhogen.

Hoe komt ons schooladvies tot stand?

Vanaf midden groep 6 worden ouders geïnformeerd over onze advisering en de mogelijke richtingen in het voortgezet onderwijs (VO). In de advisering kijken we naar het 'totale' kind in zijn/haar brede ontwikkeling. 

De opbrengsten van de Cito Leerling in Beeld (CLIB)-toetsen en methodetoetsen, de werkhouding en inzet, betrokkenheid, executieve vaardigheden, en houding ten opzichte van het huiswerk worden besproken door de groepsleerkrachten van groepen 6, 7 en 8, de IB-er en de locatieleider. Op basis daarvan wordt er in het midden van leerjaar 7 een voorlopig schooladvies (denkrichting) meegegeven aan de leerlingen.

Na de B-toetsen (CLIB) in groep 8 krijgen de leerlingen in januari het voorlopige schooladvies. Ook dit is voorafgaand met bovenstaande partijen doorgesproken. Na de doorstroomtoets wordt het toetsadvies met het schooladvies vergeleken. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geven wij als school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, besluiten we het advies niet te verhogen. Onze motivatie zullen we met ouders delen en schriftelijk vastleggen. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen een veilige plek bieden voor alle leerlingen, waar kinderen werken aan zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en eigenaarschap.

Dit zijn waarden welke terug te vinden zijn in de school, in hoe we met elkaar omgaan.

Middels Rots & Water proberen we de kinderen deze waarden eigen te maken en er bewust van te zijn.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • zelfbewustzijn/zelfvertrouwen
  • eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven