De Kerkewei

Kerkewei 2 7596 KN Rossum (Overijssel)

  • Schoolfoto van De Kerkewei
  • Schoolfoto van De Kerkewei
  • Schoolfoto van De Kerkewei
  • Schoolfoto van De Kerkewei

Het team

Toelichting van de school

Als team staan we voor sterk vakmanschap. 

Nieuwe leerkrachten worden a.d.h.v. een protocol voor starters begeleid. Het leren van leerkrachten is een essentieel onderdeel in de ontwikkeling van leerkracht. Binnen Konot wordt daarvoor o.a. gebruik gemaakt van school video interactie begeleiding (SVIB) voor het begeleiden van startende leerkrachten. Aan de hand van korte video-opnames wordt de interactie tussen leerkracht en leerling(en) geanalyseerd. Videobeelden geven niet alleen zicht op interactie tussen leerkracht en leerlingen en leerlingen onderling, maar ook op het klassenmanagement en de instructie. De videobeelden zijn bedoeld voor de betreffende leerkracht en worden na gebruik gewist.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van de leerkrachten wordt geregeld door het OBT/Mobiliteitscentrum te Borne.

http://www.obt.nl/Mobiliteitscentrum-ObT

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In schooljaar 2022-2023 starten we met het leerlingvolgsysteem binnen het digikeuzebord. De doelen (SLO) zijn leidend in ons onderwijsaanbod welke we veel middels spel in hoeken en kleine kringen zullen aanbieden. Het leerlingvolgsysteem helpt ons ook het onderwijs zo goed mogelijk aan te passen aan de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We integreren ook vakken/lessen, waardoor het lastig is om precies aan te geven hoeveel onderwijstijd er per vak is. Er is dagelijks aandacht voor de basisvakken; lezen, rekenen, taal en spelling. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We bieden onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar. De intern begeleider kijkt bij de intake en/of schoolloopbaan met de groepsleerkracht en ouders mee naar de specifieke onderwijsbehoeften van het kind en in hoeverre we kunnen voldoen aan deze behoeften in de groep en op school. We maken gebruik van de diensten van het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC). Twee keer per jaar komt de orthopedagoog voor de consultatieve leerlingenbespreking op school. Indien wenselijk kunnen we een financieel arrangement, een didactisch onderzoek aanvragen of leerkrachtondersteuning krijgen van een Ambulant Begeleider, die met ons nog beter de specifieke onderwijsbehoeften in kaart brengt. We proberen zo lang mogelijk passend onderwijs te bieden, mits de leerling zich conform de visie maximaal blijft ontwikkelen in een veilige omgeving. 

Op onze schoolsite vindt u ons schoolondersteuningsprofiel; schoolondersteuningsprofiel De Kerkewei

Samenwerkingsverband

De KONOT-scholen kunnen voor de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een beroep doen op de ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband (SWV) 23.02 (www.swv2302.nl, telefoonnummer: 085-0471102). Binnen dit samenwerkingsverband is deze ondersteuning decentraal geregeld in drie deelregio’s. De KONOT-scholen behoren tot deelregio Noordoost Twente. In deze deelregio wordt de extra ondersteuning georganiseerd en gecoördineerd vanuit het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC) in Oldenzaal;

Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC), Lariksstraat 11, 7572 DE Oldenzaal, www.ooc-notwente.nl. Telefoonnummer: 0541-627010  

De scholen binnen SWV 23.02 hebben samen afgesproken welke passende ondersteuning ze minimaal kunnen bieden. Deze ondersteuning is beschreven in het Basisondersteuningsprofiel, te vinden op de volgende website: https://www.swv2302.nl/  

WEB-klas

We bieden wekelijks drie uur een plusaanbod aan leerlingen van de groepen 5 t/m 8 die niet voldoende leren leren in de eigen groep. In een kleine setting worden de leerlingen uitgedaagd op hun cognitieve en creatieve denkniveau. Er is aandacht voor leren leren, de werking van het brein, het creatief denken en zelfbewustzijn. Kinderen leren omgaan met tegenslag en ontwikkelen en ontdekken hun kwaliteiten. Het feit ze dat ze erkend worden in wie ze zijn, zorgt voor meer zelfvertrouwen en stimuleert hen om het beste uit henzelf te halen. Tijdens de groepsbespreking wordt er gekeken wie in aanmerking komen voor dit aanbod. Hiervoor zijn richtlijnen opgesteld. 

Ook in de groepen zelf (gehele school) is aandacht voor de plusleerlingen. De leerlijn kijkend naar plusaanbod bij de basisvakken in de groepen 3 t/m 8 staat. In de groepen 1 t/m 4 zijn wordt er gewerkt met een verrijkingseiland. Hier gaan kinderen op avontuur met allerlei uitdagende denkspelen en materialen. Dit wordt zowel door leerkrachten als oudere leerlingen begeleid. 

We blijven ons professionaliseren om kinderen met "leerhonger" zo goed mogelijk te bedienen. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze schoolvisie is ons kompas. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich in een veilige omgeving maximaal kunnen ontwikkelen. We hebben de ambitie om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zo goed mogelijk te begeleiden. Hierin zijn we als leerlingen, ouders en leerkrachten SAMEN de school. Een goede samenwerking is belangrijk. We praten vooral mét kinderen in plaats van over kinderen. We vinden het belangrijk dat zij zich eigenaar voelen van hun eigen leerproces. Als blijkt dat een leerling een extra ondersteuningsbehoefte heeft dan zullen alle partijen samen kijken wat de leerling nodig heeft en of en hoe we dat kunnen realiseren. We proberen altijd het onderwijs zo passend mogelijk te maken. Waar nodig zullen we externe hulp inschakelen. Het welzijn van de leerling, de groep en de leerkracht staan hierbij voorop, omdat veiligheid en vertrouwen in onze ogen een basis is om te kunnen ontwikkelen. De Intern Begeleider heeft een belangrijke rol. Zij coördineert en leidt deze processen. 

Als leerkrachten blijven we ons ontwikkelen om zo goed mogelijk te kunnen voldoen aan de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De meeste van onze leerlingen hebben peuteronderwijs bij Calimero gevolgd. Calimero biedt voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. De doelstelling van VVE is om kinderen een goede start te geven op de basisschool. Op een speelse manier wordt de ontwikkeling van kinderen gestimuleerd. En wordt de kans op een goede en succesvolle schoolperiode vergroot. Zij hanteren hierbij het programma Uk & Puk. Twee ochtenden per week wordt het kind voorbereid op de basisschool. Bij de peutergroep  staan samen spelen en leren voorop. 

Voordat kinderen bij ons starten vindt er met de peuteropvang van Calimero een warme overdracht plaats. Indien wenselijk hebben we vaker contact en is er sprake van een constructieve samenwerking in het belang van het kind.

Zorg voor jonge leerlingen 

Onze visie op onderwijs voor 't jonge kind:

We gunnen een kleuter op onze school emotionele vrijheid, blijdschap, nieuwsgierigheid, (zelf)vertrouwen en creativiteit.

We gaan voor een brede ontwikkeling, waarbij we het zelfsturend vermogen stimuleren. We werken ontwikkelingsgericht en zijn ons bewust van de sprongsgewijze groei van het jonge kind.

We creëren met en voor de kinderen een rijke betekenisvolle leeromgeving waar spel centraal staat.

Met ons onderwijs willen voor een ononderbroken ontwikkeling van onze leerlingen zorgen. Omdat basisschoolkinderen op vierjarige leeftijd instromen en in jaargroepen doorstromen naar een volgende groep, zullen we tijdens de kleuterperiode goed kijken wat het beste bij de ontwikkeling van uw kind past. De wet Primair Onderwijs stelt dat de kalenderleeftijd van een kind niet langer bepalend is voor de overgang naar een volgende groep. Voor kinderen die in oktober, november of december geboren zijn bekijken de leerkracht(en) en IBer zorgvuldig, aan de hand van enkele ontwikkelingsgebieden, in welke groep de leerling het beste een ononderbroken ontwikkelingsproces kan doorlopen. Dit wordt tijdig met betreffende ouders/verzorgers besproken. 

Terug naar boven