Openbare Basisschool De Bogerd

Kersenbogerd 4 5328 GW Rossum (Gelderland)

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Bogerd
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Bogerd
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Bogerd
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Bogerd
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Bogerd

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Inleiding 

Als gevolg van het lerarentekort en een overspannen arbeidsmarkt in het basisonderwijs is het vinden van vervanging van leerkrachten een toenemend probleem aan het worden. Ook binnen onze organisatie komt het voor dat het moeilijk is om een passende oplossing te vinden om een leerkracht te vervangen.  Om duidelijkheid te creëren voor ouders en leerkrachten is een protocol vervanging opgesteld.  

Beleid bij vervanging  

Wanneer er een leerkracht afwezig is door bijvoorbeeld ziekte dan wordt er een vervangingsaanvraag gedaan bij de invalpool of een collega wordt gevraagd. Wanneer dit lukt spreken we van: wel vervanging wanneer dit niet lukt spreken we van: geen vervanging.  

Wel vervanging: Vervanging houdt in dat er een leerkracht uit de invalpool of de (duo-)collega beschikbaar is voor vervanging van de leerkracht. Het geplande programma volgens het rooster heeft doorgang. 

1.Bij ziekmelding van een leerkracht wordt door de directie ingeschat hoe lang de vervanging noodzakelijk zal zijn. 

2.Door de directie wordt een aanvraag gedaan bij de invalpool of (duo-)collega (mits deze aangegeven heeft hiervoor beschikbaar te zijn.)  

Geen vervanging: Wanneer er geen vervanging is dan gaat de directie op zoek naar een passende oplossing. Hiervoor wordt in iedere situatie om maatwerk gevraagd. Dit doen we volgens een aantal uitgangspunten. We waarborgen zoveel mogelijk de continuïteit, rust en structuur in de groep.  

Afstudeerstudenten:  Afstudeerstudenten kunnen worden ingezet voor de groep met back- up van directie of intern begeleider waarbij er goed zicht is op de kwaliteit van onderwijs en de ontwikkeling van de afstudeerder. Indien een afstudeerstudent opdrachten heeft zullen deze voorrang krijgen.   

Inzet van extra ondersteuners (NPO-bouw): We proberen de ondersteuning zoveel mogelijk door te laten gaan. We zorgen ervoor dat we variëren in de keuze van de in te zetten ondersteuner.   

Inzet van vakleerkrachten creatief (Qrabbl): We zetten een vakleerkracht in voor een creatieve invulling. Eventuele andere dagen wisselt vakleerkracht met andere groepsleerkracht zodat een andere groep een creatieve invulling krijgt. Dit om zoveel mogelijk de continuïteit in de betreffende groep te waarborgen.   

Gepensioneerden: We zetten beschikbare gepensioneerden in  

Studenten:  Afhankelijk van de onderwijsbehoeften kan een student naast een parallelgroep worden ingezet voor de groep. De student wordt altijd ingezet met back- up van directie of intern begeleider waarbij er goed zicht is op kwaliteit van onderwijs en de ontwikkeling van de student. Indien een student opdrachten heeft zullen deze voorrang krijgen.   

Inzet van ondersteuners (arrangementen): We proberen arrangementen zoveel mogelijk door te laten gaan.   

Opsplitsen van leerlingen over groepen:  In principe worden leerlingen niet opgesplitst over andere groepen.  

Inzet intern begeleiders – directie: bij hoge uitzondering worden intern begeleiders of directie ingezet.   

Ouders voor de klas: We zetten alleen ouders in de voor de groep met een lesbevoegdheid.   

Afstandsonderwijs: Een groep leerlingen is thuis met lesmateriaal en een weektaak. Devices vanuit school zijn mogelijk.  Er wordt enkel online lesgegeven indien een leerkracht hiertoe in staat is, denk aan gebroken been, Corona zonder klachten etc. De groepen 1-2 krijgen geen lesaanbod.   De ouders worden via het oudercommunicatie platform op de hoogte gebracht. Dit gebeurt door de directie middels een bericht. Ouders die het bericht niet tijdig hebben gelezen worden opgevangen bij de klas door directie. Kinderen die alleen naar school komen worden opgevangen. De school neemt contact op met de ouders.  Ouders worden verzocht om de kinderen thuis te laten of mee naar huis te nemen. Wanneer ouders niet in de mogelijk zijn dan heeft de school opvangplicht.    Indien er sprake is van meerdere dagen zonder invallers dan zal worden overgegaan op het naar huis sturen van meerdere groepen volgens een roulatiesysteem. Dit betekent dat er iedere dag een andere groep naar huis wordt gestuurd. Hiermee wordt voorkomen dat steeds dezelfde groep thuis dient te blijven. Het rouleren begint bij de parallelgroep en blijft eerst in dezelfde bouw   

Groep thuis, verkorten van onderwijstijd: Op de Bogerd maken wij hier, van groep 3-8, geen gebruik van.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

n.v.t 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We werken met een continurooster, de kinderen blijven in de middagpauze op school.

De kinderen eten onder begeleiding van een leerkracht in de groep en spelen daarna buiten.

Maandag 8.30-14.30 uur

Dinsdag 8.30-14.30 uur 

Woensdag 8.30-12.15 uur

Donderdag 8.30-14.30 uur

Vrijdag 8.30-12.15 uur (groep 1-4)Vrijdag 8.30-14.30 uur (groep 5-8)

Op onze school willen we de leertijd effectief besteden, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We proberen verlies van leertijd te voorkomen. Dit doen we door de deuren op tijd te openen. Het situationeel extra leertijd inruimen afhankelijk van de behoeften, is een ontwikkelkans. Ook willen we zo voldoende leertijd plannen, zodat de leerlingen zich het leerstofaanbod eigen kunnen maken. We trachten alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op onze school hanteren we de volgende 5 zorgniveaus. 

Zorgniveau 1: adaptief onderwijs in de groep. De ondersteuning die elke school in het samenwerkingsverband (basisscholen, speciale basisscholen en speciaal onderwijs) minimaal kan bieden aan alle leerlingen.

Zorgniveau 2: Extra ondersteuning in de groep, verlengde instructie. Indien er leerlingen zijn die specifieke onderwijsbehoeften hebben waaraan binnen niveau 1 niet kan worden voldaan, zal de leerkracht een passend onderwijsaanbod uitvoeren voor deze leerlingen. 

Zorgniveau 3: Arrangement op school, remedial teaching. Voor leerlingen die tijdelijk iets meer ondersteuning nodig hebben. In deze fase gaat het ook om het tegemoetkomen aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen, echter in deze fase wordt door de leerkracht extra hulp gezocht op schoolniveau. Op dit niveau is er een gedeelde verantwoordelijkheid tussen intern begeleider en leerkracht. 

Zorgniveau 4: Extra ondersteuning met toegevoegde expertise vanuit het samenwerkingsverband. Leerlingen die op zorgniveau 3 niet goed geholpen kunnen worden binnen onze school, kunnen worden aangemeld bij het samenwerkingsverband. Dit gebeurt in samenspraak tussen intern begeleider, leerkracht en ouders.

Zorgniveau 5: Speciaal (basis)onderwijs. Indien de school ondanks hulp van het SWV en/of andere externen niet het juiste onderwijsarrangement aan de leerling kan bieden, wordt gekeken naar een andere school die optimaal tegemoet kan komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling.   

Basiskwaliteit 

Het resultaat van het aanbod wordt beïnvloed door de kwaliteit van een aantal onderwijskenmerken. Wij beschikken over voldoende kennis en kunde voor een goede begeleiding van leerlingen met: 

·        Dyslexie

·        Leerproblemen 

·        Dyscalculie

·        Meer- en hoogbegaafdheid 

·        Faalangst 

Wij zijn in ontwikkeling voor het uitvoeren van een goede begeleiding op het gebied van: 

·        Gedragsproblemen 

·        Autistisch spectrum stoornis     

Onze school staat open voor onderwijs aan leerlingen met: 

·        motorische beperking 

·         visuele beperking 

·        auditieve beperking 

Per leerling wordt bekeken welke specifieke aanpassing nodig is en of wij daaraan kunnen voldoen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onderwijs aan leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag

Onderwijs aan leerlingen met een specifieke onderwijsbehoeften. Het handelend leren in een kluslab en een doelab. 

Onderwijs aan NT2 leerlingen 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen Rossum is er een ruim aanbod aan kinderopvang, voor- en naschoolse opvang. 

Terug naar boven