Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
n.v.t
We werken met een continurooster, de kinderen blijven in de middagpauze op school.
De kinderen eten onder begeleiding van een leerkracht in de groep en spelen daarna buiten.
Maandag 8.30-14.30 uur
Dinsdag 8.30-14.30 uur
Woensdag 8.30-12.15 uur
Donderdag 8.30-14.30 uur
Vrijdag 8.30-12.15 uur (groep 1-4)Vrijdag 8.30-14.30 uur (groep 5-8)
Op onze school willen we de leertijd effectief besteden, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We proberen verlies van leertijd te voorkomen. Dit doen we door de deuren op tijd te openen. Het situationeel extra leertijd inruimen afhankelijk van de behoeften, is een ontwikkelkans. Ook willen we zo voldoende leertijd plannen, zodat de leerlingen zich het leerstofaanbod eigen kunnen maken. We trachten alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen.
Op onze school hanteren we de volgende 5 zorgniveaus.
Zorgniveau 1: adaptief onderwijs in de groep. De ondersteuning die elke school in het samenwerkingsverband (basisscholen, speciale basisscholen en speciaal onderwijs) minimaal kan bieden aan alle leerlingen.
Zorgniveau 2: Extra ondersteuning in de groep, verlengde instructie. Indien er leerlingen zijn die specifieke onderwijsbehoeften hebben waaraan binnen niveau 1 niet kan worden voldaan, zal de leerkracht een passend onderwijsaanbod uitvoeren voor deze leerlingen.
Zorgniveau 3: Arrangement op school, remedial teaching. Voor leerlingen die tijdelijk iets meer ondersteuning nodig hebben. In deze fase gaat het ook om het tegemoetkomen aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen, echter in deze fase wordt door de leerkracht extra hulp gezocht op schoolniveau. Op dit niveau is er een gedeelde verantwoordelijkheid tussen intern begeleider en leerkracht.
Zorgniveau 4: Extra ondersteuning met toegevoegde expertise vanuit het samenwerkingsverband. Leerlingen die op zorgniveau 3 niet goed geholpen kunnen worden binnen onze school, kunnen worden aangemeld bij het samenwerkingsverband. Dit gebeurt in samenspraak tussen intern begeleider, leerkracht en ouders.
Zorgniveau 5: Speciaal (basis)onderwijs. Indien de school ondanks hulp van het SWV en/of andere externen niet het juiste onderwijsarrangement aan de leerling kan bieden, wordt gekeken naar een andere school die optimaal tegemoet kan komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling.
Basiskwaliteit
Het resultaat van het aanbod wordt beïnvloed door de kwaliteit van een aantal onderwijskenmerken. Wij beschikken over voldoende kennis en kunde voor een goede begeleiding van leerlingen met:
· Dyslexie
· Leerproblemen
· Dyscalculie
· Meer- en hoogbegaafdheid
· Faalangst
Wij zijn in ontwikkeling voor het uitvoeren van een goede begeleiding op het gebied van:
· Gedragsproblemen
· Autistisch spectrum stoornis
Onze school staat open voor onderwijs aan leerlingen met:
· motorische beperking
· visuele beperking
· auditieve beperking
Per leerling wordt bekeken welke specifieke aanpassing nodig is en of wij daaraan kunnen voldoen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onderwijs aan leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag
Onderwijs aan leerlingen met een specifieke onderwijsbehoeften. Het handelend leren in een kluslab en een doelab.
Onderwijs aan NT2 leerlingen
Binnen Rossum is er een ruim aanbod aan kinderopvang, voor- en naschoolse opvang.