Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het leerlingvolgsysteem
We werken met het leerlingvolgsysteem IEP (Inzicht in Eigen Profiel). IEP is gebaseerd op een leergerichte aanpak in plaats van een prestatiegerichte aanpak. De toetsen van IEP worden gebruikt om inzicht te krijgen in waar het kind nu staat en waar het zich verder kan ontwikkelen. Het is een digitaal volgsysteem waarin we leerlingen volgen op taal en rekenen via referentieniveaus (bovenbouw) en leerlijnen (onderbouw). De leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, er wordt gefocust op de persoonlijke ontwikkeling. Het systeem meet ook het omgaan met eigen en andermans emoties en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Op deze manier krijgen we een compleet beeld van de ontwikkeling
van uw kind. Hierdoor lukt het ons beter richting te geven aan persoonlijke ontwikkeldoelen. Deze ontwikkeldoelen worden door de leerkracht met de leerling besproken, waardoor de leerling er meer betrokken bij is.
Toetsing
Voor het leerlingvolgsysteem IEP wordt de ontwikkeling tweemaal per jaar getoetst. Deze toetsen worden in de maanden januari en juni afgenomen. De toetsing bestaat uit de volgende onderdelen. In de leerjaren 3 t/m 6 worden de volgtoets technisch lezen afgenomen.
Het technisch leesniveau wordt op twee onderdelen gemeten via een tekst.
• Leestechniek: deze tekst meet of een kind ‘technisch’ kan lezen, met daarinde leesmoeilijkheden die terugkomen vanuit diverse manieren om te leren lezen. De leerkracht krijgt hierdoor inzicht in het soort leesmoeilijkheden waar het kind moeite mee heeft.
• Leesexpressie: deze tekst meet de leesexpressie, waarin het gaat om het met de juiste intonatie en vloeiend een tekst te lezen. In beide teksten is leestempo geen doel op zich.
Drieminutentoets
De drieminutentoets is gericht op de technische leesvaardigheid. Bij deze toets ligt de nadruk op de snelheid waarmee leerlingen afzonderlijke woorden kunnen verklanken: er staat een letter en je kunt deze letter benoemen.
De toets wordt individueel afgenomen. In de groepen 3 en 4 wordt deze toets bij alle leerlingen afgenomen. Daarna gebeurt het leerlingspecifiek, bijvoorbeeld in het geval van (vermoeden van) dyslexie.
Taal
In de leerjaren 3 t/m 8 worden de volgtoetsen taalverzorging afgenomen. De volgtoets taalverzorging bestaat uit de onderdelen spelling(regels), leestekens en werkwoordspelling, verspreid over de diverse leerjaren.
Rekenen
In de leerjaren 3 t/m 8 worden de volgtoetsen rekenen afgenomen. De volgtoets rekenen bestaat uit de onderdelen getallen, meten en meetkunde, verbanden en verhoudingen.
Hart- en handenprofiel
Het profiel hart en handen bestaat uit drie instrumenten, gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen. Het zijn zelfevaluatie-instrumenten. Dat wil zeggen dat de leerling door de vragenlijsten in te vullen zichzelf een score geeft op bovenstaande drie gebieden. Het profiel biedt de leerkrachten informatie om het gesprek aan te gaan met de leerling over zijn of haar ontwikkeling.
KanVas
Vanuit het digitale Kanjer Volg- en adviessysteem (KanVas) monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. In november en mei van het schooljaar wordt door leerkrachten een leerkrachtvragenlijst (groep 3 t/m 8) afgenomen.
Leerkrachtvragenlijst
Deze lijst is een overzicht van gedragingen van leerlingen zoals de leerkracht die ervaart. Met deze vragenlijst wordt in kaart gebracht welke leerlingen opvallend gedrag vertonen.
Leerlingvragenlijst
De leerlingvragenlijst meet hoe leerlingen hun eigen sociaal functioneren in de klas ervaren.
Sociale veiligheidslijst
Met het tevredenheidsonderzoek voor leerlingen van het programma Vensters monitoren we eenmaal per schooljaar in januari de sociale veiligheid in de groepen 5 t/m 8.
De schooladviezen zijn te vinden in onze schoolgids. De schoolgids staat op Scholen op de kaart en op onze website: www.debogerd.net
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De sfeer en omgeving waarin kinderen zich ontwikkelen op school; dat is ‘pedagogisch klimaat’. De Bogerd is een Kanjerschool. Dat betekent dat er een veilig pedagogisch klimaat heerst, kinderen voelen zich veilig.
Het klimaat op de Bogerd is warm, een plek waar iedereen zich prettig voelt en zich goed kan ontwikkelen. Kinderen kunnen hierdoor vaardigheden leren die ze nodig hebben voor het goed functioneren in de maatschappij. Kinderen leren samenwerken en zijn in interactie met elkaar. Op basis van wederzijds respect leren kinderen omgaan met emoties van zowel zichzelf als van de ander. Sociaal emotionele ontwikkeling is er de hele dag, daarnaast staat Kanjertraining op het lesrooster.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.