ATO-kindcentrum De Sprong

Laaghemaal 46 5247 NP Rosmalen

  • Als je de Sprong waagt, kom je altijd verder!
  • Op dit plein spelen de jonge kinderen van de Sprong.
  • Kleuter maakt een verrekijker tijdens het thema "piraten".

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze resultaten zijn de afgelopen 3 schooljaren gestegen. De stijging is te danken aan het goed volgen van de leerlingen. En vanaf groep 6 werken met verbeterplannen op het gebied van rekenen en taal om de kinderen net dat stapje te laten maken wat nodig is om een hoger referentieniveau te halen. We hebben daarbij hoge verwachtingen van onze leerlingen.

We maken 3 keer per jaar een didactisch profiel van de groep op de verschillende vakgebieden, zodat we in ons aanbod kunnen differentiëren. 2 keer per jaar maakt de intern begeleider een analyse van de toetsresultaten van alle groepen. Deze worden doorgesproken met de leerkracht(en) en vormen de basis voor het didactisch profiel.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen worden het hele schooljaar gevolgd in hun ontwikkeling. Dit gebeurt op verschillende manieren. Ze worden geobserveerd door de leerkracht, er zijn methode gebonden toetsen en er zijn niet-methode gebonden toetsen (cito's). Door deze manieren heeft de leerkracht een goed beeld van de leerlingen. De observaties en de methode toetsen worden gedurende het hele schooljaar afgenomen, de cito toetsen worden afgenomen in januari en juni. De (cito)toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd en in een  tabel per vakgebied gezet. Wij noemen dit het didactisch profiel. Het is een soort foto van je groep, waar je de verschillende niveaus van de leerlingen per vak in één oogopslag kan zien.

Wij delen de kinderen in drie niveaus in.  Je hebt als eerste het basisniveau. Deze kinderen werken bij dat vak op groepsniveau. Daarnaast heb je een groep die verdieping nodig heeft en een groep die extra uitleg nodig heeft. Bij  elk vak wordt dit in kaart gebracht.  Bij technisch lezen wordt er ook op 3 niveaus gewerkt.  

Zorgniveau 1: dit is het basisaanbod, de leerlingen lezen op groepsniveau 

Zorgniveau 2: Hier wordt er 3 x per week gedurende 15-20 minuten extra instructie gegeven, meer geoefend door de leerkracht of een leerkrachtondersteuner (of stagiaire) onder supervisie van de leerkracht. 

Zorgniveau 3: Bij dit zorgniveau hebben we mogelijk vermoedens tot dyslexie. De begeleiding wordt intensief. Er wordt 3 x 20 minuten individueel (of in een klein groepje)  gewerkt aan een specifiek programma door een leerkracht of een leesspecialist. Na 10-12 weken vindt er een tussenmeting plaats.  

Dit proces wordt gemonitord door de intern begeleider.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Vanaf schooljaar 2023-2024 is er één aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs en wordt de eindtoets een doorstroomtoets. De doorstroomtoets is bedoeld als hulpmiddel bij het schooladvies. De toets meet op objectieve, betrouwbare manier de vaardigheid van taal en rekenen. De school gebruikt de uitkomst van de toets om tot het best passende schooladvies voor een kind te komen. De doorstroomtoets zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen te laten zien, wat ze kunnen. En dat (onbedoelde) verwachtingen en vooroordelen van de school geen invloed hebben op het schooladvies.  Eén aanmeldweek zorgt ervoor dat alle kinderen evenveel kans mken op een plek op de VO-school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

  • Kinderen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Ze maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. 
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 
  • Kinderen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 

Krijgt het kind een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De Centrale Eindtoets stopt komend schooljaar. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen. KC de Sprong gebruikt de doorstroomtoets van CITO.

 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Sprong willen we werken in een veilige sfeervolle omgeving. De kinderen en teamleden worden gestimuleerd om nieuwsgierig te zijn en vertrouwen te hebben in zichzelf. We houden rekening met verschillen in ontwikkeling van kinderen en teamleden.

Ouders zijn belangrijke partners in het delen en vormgeven van deze ontwikkeling bij kinderen. Op De Sprong werken wij vanuit de methodiek “Vraag het de kinderen”. Deze methodiek speelt in op de 3 basisbehoeften van ieder mens.        

  • Relatie: ervaren van een goede band met anderen.
  • Competentie: gevoel van een taak succesvol uit te kunnen voeren.     
  • Autonomie: ervaren van vrijheid en keuze bij het uitvoeren van taken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • autonomie
  • relatie
  • competentie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven