Klachtenregeling ATO-scholenkring ’s-Hertogenbosch
Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. Als ouder/verzorger kunt u bijvoorbeeld ontevreden zijn over de wijze waarop uw kind wordt begeleid of over andere schoolse zaken. Die ontevredenheid kan leiden tot meldingen of klachten. Er kunnen zich ook meldingen of klachten voordoen in de sfeer van ongewenste omgangsvormen op school, zoals pesten, agressie en geweld of ongewenste intimiteiten.
Wij gaan er van uit dat de meeste meldingen of klachten in onderling overleg goed opgelost kunnen worden. We nodigen u dan ook uit om bij ontevredenheid de leerkracht van uw kind of de directeur aan te spreken.
Goede interne communicatie, aandacht en respect voor vragen, problemen en meningsverschillen voorkomen vaak het indienen van een klacht. ATO-scholenkring wil met respect en transparant omgaan met mogelijke klachten. Bij een melding die niet op schoolniveau opgelost kan worden, gaat het College van Bestuur in gesprek met de indiener. Bij een klacht verwijst de indiener door naar Stichting Komm. In het onderwijs worden twee soorten klachten gehanteerd: ‘Klachten over machtsmisbruik’ en ‘Overige klachten’.
Klachten over machtsmisbruik
Om een veilige en vertrouwde schoolomgeving en werkklimaat op school te creëren en ongewenst gedrag te voorkomen, is het noodzakelijk dat wordt besproken wat gewenst en ongewenst gedrag is. De schoolcontactpersoon luistert naar de melding en geeft u advies over de afhandeling van de mogelijke klacht. Bij een klacht over machtsmisbruik bij kinderen en de gevolgen daarvan, verwijst de interne contactpersoon u door naar de externe vertrouwenspersoon van de GGD. De GGD maakt hiervoor gebruik van een bestand van deskundigen: 073-6404090.
Ook kan contact opgenomen worden met de vertrouwensinspecteur van de Onderwijsinspectie. Hij adviseert en ondersteunt alle betrokkenen in het onderwijs bij meldingen rond seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek of geestelijk geweld, discriminatie en radicalisering. De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op het Centrale Meldpunt Vertrouwensinspectie, 0900 - 111 3111.
Een officieel schriftelijk ingediende klacht over machtsmisbruik gaat altijd naar de Landelijke Klachtencommissie waar ATO-scholenkring bij is aangesloten. Dat kan via het bestuur of rechtstreeks door de klager.
Vanaf 1 januari 2022 is ATO-scholenkring aangesloten bij de
Landelijke Klachten Commissie
Tel. 030 – 280 9550 (9.30 – 16.00 uur)
De medewerkers kunnen alleen informatie geven over de procedure en geven geen inhoudelijke adviezen. Voor inhoudelijke adviezen kunt u terecht bij Ouders en Onderwijs 088 – 605 0101 info@onderwijsgeschillen.nl
Onderwijsgeschillen Postbus 85191, 3508 AD Utrecht?
Bezoekadres: Gebouw Woudstede Zwartewoud 2 Utrecht
Relevante telefoonnummers en websites waar u meer informatie kunt vinden:
Kinder- en Jongerentelefoon: 0800 – 0432 (gratis) Idem vanaf mobiel
0900 – 0132 (niet gratis)
www.PPSI.nl: Project Preventie Sexuele Intimidatie
www.ggd.nl: Geestelijke GezondheidsDienst
www.Arboned.nl: Medische en bedrijfsmaatschappelijke dienstverlening