Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons team bestaat uit pedagogisch medewerkers, onderwijsassistenten, leerkrachten, studenten, een specialist Engels, een gedragsspecialist, een intern begeleider, en vakdocenten dans en bewegingsonderwijs. Een directeur, een manager opvang en een manager onderwijs. Al deze collega's worden door de dag heen op ons kindcentrum ingezet en werken nauw samen.
Wij zijn een opleidingsschool voor het Koning Willem I college voor de opleiding van onderwijsassistenten.
Ons gebouw beschikt over 4 leerpleinen. De deuren van de groepen grenzen aan deze pleinen. Aan een plein zitten de 3 groepen met dezelfde leeftijdscategorie bij elkaar. (Met uitzondering van het plein van de dagopvang.) De kinderen en de medewerkers delen het plein met de andere parallelgroepen. Het leerplein van de kleuters en van de bovenbouw wordt ook gebruikt door de buitenschoolse opvang.
Bij de kleuters vinden betekenisvolle activiteiten plaats die alle vak- en vormingsgebieden omvatten. Het is haast niet mogelijk om uren te koppelen aan bepaalde vakgebieden. Alle leerdoelen voor de kleuters komen aan bod bij het spelen en werken binnen de thema's. De sociaal culturele praktijk (de echte leefwereld van het kind) vormt de basis voor het aanbod.
Kleuters krijgen 12 lessen MOVE! Dans, drama en mindfullness komen hier aan bod. De lessen worden gedeeltelijk in het Engels gegeven.
Op KC de Sprong werken wij volgens de methodiek van ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). Dat houdt in dat we werken met thema's waarbij wij zoveel als mogelijk alle vakken integreren en de buitenwereld naar binnen halen. Vooral de vakken wereldoriëntatie, burgerschap, levensbeschouwing, kunstzinnige en creatieve vorming geven wij weer binnen de thema's. De doelen in de methodes zijn leidend. Dat geldt voor rekenen, taal en spelling. Waar mogelijk laten we de methode los en koppelen we de leerdoelen aan het thema dat op dat moment behandeld wordt in de groep. De keuze van de onderwerpen van de thema's is gericht op 3 componenten.
1. De actualiteit.
2. De interesse van kinderen.
3. De leerdoelen die behaald moeten worden.
Wij werken met de methodiek Zin in lezen in de groepen 1 t/m 4. Waarbij luisteren, spreken, schrijven en lezen hand in hand gaan.
De sociale redzaamheid geven wij vorm door middel van de de methodiek Het Kan! Voor de groepen 5-6 organiseren wij weerbaarheidstrainingen.
De groepen 1 t/m 4 volgen 12 lessen MOVE! Waarin dans, mindfullness en drama elkaar afwisselen. De groepen 5-6 volgen het programma van Klas & Kunst van Huis73 (voorheen Babel) Een onderdeel hiervan zijn danslessen. Groep 7 krijgt 4 MOVE-lessen in de periode dat groep 8 aan de musical werkt.
Alle kinderen vanaf 4 jaar krijgen minstens 1 keer in de week Engels. We richten ons hierbij met name op de spreek- en luistervaardigheid.
Burgerschapseducatie
Sinds 1 augustus 2021 is de Wet Primair Onderwijs aangescherpt ten aanzien van burgerschap. Deze aangescherpte wet op burgerschap introduceert de begrippen ‘doelgericht’ en ‘herkenbaar’. Scholen moeten een heldere visie op burgerschap ontwikkelen en inzichtelijk maken hoe deze samenhangt met het schoolbeleid. De visie maakt helder wat de school onder burgerschap verstaat en wil bereiken. Burgerschapsonderwijs wordt van betekenis als het is afgestemd op het eigen schoolbeleid, de pedagogische visie en de leefwereld van de kinderen.
ATO en burgerschapseducatie
Bij ATO-Scholenkring willen we dat kinderen kunnen opgroeien als veerkrachtige, gelukkige wereldburgers die vol zelfvertrouwen en met oog voor de ander in de maatschappij staan. We hebben aandacht voor de ontwikkeling van basisvaardigheden en kwaliteiten, maar ook voor ieders rol in de samenleving. Daarom dagen we kinderen uit om nieuwsgierig te zijn en zich respectvol te gedragen naar zichzelf en de ander. We leren hun te (blijven) leren, te reflecteren op zichzelf en om te gaan met veranderingen. Op deze wijze wil ATO-Scholenkring ieder kind uit ’s-Hertogenbosch en omgeving gelijke kansen en goed onderwijs bieden.
De visie van ATO-Scholenkring op burgerschapseducatie is gebaseerd op de theorie van Biesta."Burgerschapsonderwijs is een integraal onderdeel van onderwijs dat haar pedagogische opdracht serieus neemt.” Verwerven van kennis, vaardigheden en competenties om te kunnen participeren (kwalificatie). Ieder kindcentrum binnen ATO-Scholenkring richt zicht op het verwerven van kennis, competenties en vaardigheden die je nodig hebt om te leven. Daarbij houden we rekening met de verschillende karakters, talenten, behoeften en leervragen van kinderen en sluit de begeleiding aan bij het individuele kind. Deel uitmaken van een groter geheel en ingewijd worden in waarden en normen (socialisatie) Wij bieden kinderen mogelijkheden om zich breed te ontwikkelen. Zij verwerven naast kennis over de basiswaarden allerlei andere competenties en vaardigheden, zoals sociale, morele, emotionele, motorische, communicatieve en creatieve competenties. Door naar het kindcentrum te gaan, leren kinderen deel te worden van tradities en gemeenschappen (socialisatie). De kinderen leren zich te verhouden tot die tradities en mogen daar ook nieuwsgierig en kritisch over zijn. Omdat we kinderen willen opleiden tot actieve burgers, besteden we expliciet aandacht aan (wereld)burgerschapscompetenties en internationalisering. Ontwikkelen van een eigen identiteit en uniciteit (subjectivatie) De dagelijkse praktijk heeft invloed op het kind zelf, op het individu. Daarom besteden wij veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling, aan het ontdekken van: Wie ben ik? Hoe gedraag ik mij ten opzichte van anderen, naar dieren, naar de omgeving en naar de wereld? We leren kinderen een zelfkritische houding aan te nemen en we leren ze te reflecteren. Eigenheid, jezelf durven zijn, vinden wij bij ATO-Scholenkring heel belangrijk. Daarbij geven we kinderen de vrijheid om ook eigen keuzes te maken. Kortom binnen ATO-Scholenkring wordt burgerschap niet als een apart vak gezien, maar geïntegreerd aangeboden binnen andere vakgebieden. Alles wat we doen raakt namelijk de rol van ons als burger, dat geldt uiteraard ook voor kinderen. De schoolse omgeving wordt daarom gezien als oefenplaats waarbij kinderen én volwassenen respectvol (leren) omgaan met de anderen. Dat betreft vaardigheden als communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvormingsprocessen. We laten ze dan ook kennis maken met de democratische rechtstaat en bereiden ze voor op hun rol in de maatschappij.
Kc de Sprong biedt thematisch onderwijs aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. De kinderen zitten in een groep waarin 2 leeftijdscategorieën bijeen zitten. De groepsgrootte ligt ergens tussen de 20 en 30 leerlingen. Er zijn 3 parallelgroepen (groepen met dezelfde leeftijdscategorie) waardoor uitwisseling mogelijk is met de andere 2 groepen. Deze 3 groepen samen noemen wij een unit.
De intern begeleider en de gedragsspecialist hebben de taak om de leerkrachten te ondersteunen bij de zorg in hun groep. De zorg kan verleend worden door een teamlid, maar kan ook worden ingehuurd indien het om specialistische zorg gaat die wij zelf niet kunnen bieden.
De Sprong is gericht op bewegen in de vorm van sport, dans en bewegend leren. Ook is er een specialist Engels en wordt er spelenderwijs Engels aangeboden vanaf groep 1. We richten ons vooral op luister- en spreekvaardigheid.
Ons kindcentrum maakt deel uit van een regionaal samenwerkingsverband (De Meijerij) waarin scholen samenwerken om ervoor te zorgen dat ieder kind met extra ondersteuningsbehoeften de beste plek krijgt binnen onze stad. De extra zorg die het kind nodig heeft, wordt door dit samenwerkingsverband bekostigd. Wij steven daarbij naar thuis nabij onderwijs voor ieder kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De gedragsspecialist volgt de opleiding beeldcoaching om nog meer tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoefte van leerkracht en leerling.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóór schoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met het kinderdagverblijf in ons gebouw. Binnen het kindcentrum werken onderwijs en opvang intensief samen om aan te sluiten bij de ontwikkeling van de kinderen en deze zo goed mogelijk te volgen. Een warme overdracht van opvang naar onderwijs is heel erg belangrijk. Dat doen we niet alleen als kinderen van de opvang naar groep 1 gaan, maar ook dagelijks bij de wisseling tussen buitenschoolse opvangen en de groep.
Op ons kindcentrum ontmoeten de jonge kinderen elkaar op het plein bij het spelen omdat de peuters en kleuters gebruik maken van hetzelfe speelterrein. Zo zijn de pedagogisch medewerkers en de kleuterleerkrachten voor de kinderen bekende gezichten en kunnen ze nog contact houden met hun oude juffen van de opvang. Ook is overleg tussen de medewerkers van het kindcentrum buiten op het plein heel laagdrempelig en praktisch. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld samen kinderen observeren.