Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Sturen op onderwijskwaliteit en ontwikkeling van kinderen
We zorgen ervoor dat we op verschillende manieren zicht hebben op de integrale ontwikkeling van de kinderen, zowel cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch. Ontwikkelen zij zich naar verwachting, zijn er voor- of achterstanden? Heeft een kind extra aandacht en/of zorg nodig? Hoe we dit doen staat aangegeven in ons sociaal ondersteuningsprofiel (zie onze site). We willen kinderen uitdagen het beste uit zichzelf te halen.
In de kleutergroepen volgen de leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen met behulp van ParnasSys-Leerlijnen. Daarnaast gebruikt de school het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld om de ontwikkeling van alle kinderen op alle gebieden systematisch te volgen. Voor de cognitieve ontwikkeling van de kinderen gebruiken we de resultaten uit de methodetoetsen en de Leerling in Beeld toetsen. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we ook gebruik van Leerling in Beeld. We gebruiken voor groep 8 de doorstroomtoets. In ParnassSys registeren we afwezigheid, opvallendheden en gespreksverslagen met ouders en derden.
Ouders hebben het recht om het dossier van hun kind in te zien. U kunt daarvoor een afspraak maken met één van de intern begeleiders.
Alle kinderen in beeld
Twee keer per jaar bespreken de leerkrachten met de intern begeleiders de ontwikkeling van alle kinderen. We doen dit aan de hand van een analyse van de resultaten van de kinderen, op individueel, groeps- en schoolniveau. We doen dit o.a. aan de hand van de Leerling in Beeld toetsen. We vergelijken de scores van het kindcentrum met onze eigen schoolambities, onze schooleigennorm, de landelijke norm en de landelijke groei. Waar nodig passen we ons onderwijsaanbod op een planmatige wijze aan en ondernemen we actie op leerling, groep of schoolniveau. Daar waar leerkrachten en/of de intern begeleiders signaleren dat een kind extra aandacht nodig heeft op cognitief, sociaal-emotioneel of motorisch vlak, dan bespreken we dit onderling en met ouders. Naar aanleiding hiervan worden er vervolgstappen gezet. Dit gebeurt in overleg met ouders. Meer informatie hierover vindt u ook in ons Schoolondersteuningsprofiel (zie onze site). Bij de afname van de Leerling in Beeld toetsen wordt gekeken naar het niveau van de leerling als individu. De toets van de leerling wordt aangepast aan het beheersingsniveau. Op deze manier zal een leerling niet boven of onder zijn kunnen worden getoetst. Op basis van de resultaten vanuit het toetssysteem rapporteren wij tweemaal per jaar aan het bestuursbureau over gerealiseerde leerwinst. In het kader van het strategisch beleidsplan werken alle Signum kindcentra aan het versterken van de wijze waarop zij de ontwikkeling van kinderen in beeld brengen én hoe zij leerwinst optimaliseren.
Rapporten en ouder-kind gesprekken
Kinderen en ouders ontvangen in de groepen 3 tot en met 7 drie keer per jaar een rapport. De kinderen in groep 8 ontvangen één rapport, naast hun eindadvies. De kinderen in groep 1-2 ontvangen in twee jaar in totaal 4x een rapport. Ook zijn er ouder-kind gesprekken met de leerkracht. Daar waar nodig is het uiteraard mogelijk dat ouders met de leerkracht en/of de intern begeleiders/ kwaliteitscoördinatoren vaker in gesprek zijn.
Kinderdagverblijf en peuterarrangement
De pedagogisch medewerkers van het kinderdagverblijf en het peuterarrangement observeren dagelijks de kinderen en de groep. Bij het structureel observeren van de individuele ontwikkeling en welbevinden van de kinderen maken we gebruik van de methode “Zo doe ik, Zo praat ik, Zo beweeg ik”. Elk kind krijgt zijn eigen 3 observatieboekjes. Geregeld wordt er per kind gericht geobserveerd en een vragenlijst ingevuld door de pedagogisch medewerkers.
BSO
Bij de kinderopvang heeft ieder kind van 0-13 jaar een mentor. Dat is een pedagogisch medewerker van de groep van uw kind. Bij de start van de kinderopvang krijgt u te horen wie de mentor is van uw kind. Deze mentor is uw aanspreekpunt als het gaat om de ontwikkeling en welbevinden van uw kind. De mentor volgt en registreert de ontwikkeling van uw kind en voert de oudergesprekken.
Sinds schooljaar 2023-2024 is de eindtoets veranderd naar de doorstroomtoets. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets.
De overstap naar de doorstroomtoets gaat gepaard met een aantal wettelijke bepalingen, waardoor wij in onze agenda een aantal aanpassingen hebben gedaan voor de groepen 8. In de groepen 7 ontvangen de ouders en hun kinderen aan het einde van het schooljaar een voorlopig schooladvies.
Planning 2024-2025 groepen 8:
- Facultatieve ouder-kindgesprekken: deze gesprekken plaats in de week van 28 t/m 1 november 2024. Als u de behoefte heeft om deze gesprekken voor de herfstvakantie te voeren, dan krijgt u daar de gelegenheid voor. Tijdens het startgesprek zal hierover met u gesproken worden.
- Afname eerste Leerling in Beeld toetsen: we starten hiermee op 6 november 2024.
- Eerste rapport groep 8: vrijdag 29 november 2024.
- Ouder-kind gesprekken: 9 t/m 13 december 2024.
- Adviesgesprekken met ouder-kind: 21 januari 2025.
Het adviesteam heeft daarvoor de adviezen opgesteld. In dit team zijn vertegenwoordigd: de leerkrachten van groep 8, de leerkrachten van de vorige groep 7, de interne begeleider/kwaliteitscoördinator en teamleider bovenbouw.- De doorstroomtoets vindt plaats op 13-14 februari 2025.
- Uiterlijk 15 maart 2025 ontvangen we de uitslag van de doorstroomtoets. Ouders en kinderen worden kort daarna geïnformeerd.
- Als het resultaat van de doorstroomtoets niet overeenkomt met het vastgestelde advies vindt een heroverweging plaats. Ouders informeren we over een aangepast advies per mail / telefoon op 18 maart 2024
- Tussen 25 maart en 31 maart 2025 geven alle leerlingen zich tegelijk op bij de middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij zijn een Kindcentrum met een grote diversiteit aan kinderen. Deze diversiteit omarmen we, als afspiegeling van onze wijk. We bieden betekenisvol onderwijs in een stimulerende omgeving. In zowel onze visie als in ons onderwijsaanbod sturen wij op de integrale ontwikkeling van kinderen, zowel op cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch vlak. Als we signaleren dat het kind op een van deze onderdelen aandacht nodig heeft, dan bespreken we in overleg met de ouders of er iets nodig is en zo ja, wat. Wij zijn ambitieus en erop gericht dat kinderen het beste uit zichzelf weten te halen (zone van naastgelegen ontwikkeling). We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. Kinderen leren bij ons om zelf verantwoordelijk te zijn en op onderzoek uit te gaan. Met aandacht voor leren hoe te leren, van en met elkaar.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.