Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school is verdeeld in leerstofklassen. In schooljaar 2024-2025 hebben we drie groepen 1-2, 1 groep 3 en 4 t/m 8 hebben een parallelgroep.
Homogene/heterogene groepen: Bij groep 1-2 kiezen wij bewust voor heterogene groepen. De ontwikkeling van het jonge kind verloopt sprongsgewijs en op deze manier kunnen wij hier goed op inspelen. Vanaf groep 3 hebben wij homogene groepen. We gaan hierbij uit van 1 groep in 1 lokaal met maximaal 2 gezichten (leerkrachten) voor de groep.
Combinatiegroepen (vanaf groep 3) worden alleen ingezet wanneer het leerlingenaantal per leeftijdsgroep te groot/te klein is voor 1 groep. Wij hebben in het schooljaar 2024-2025 geen combinatiegroep en slechts één groep 3.
Groepsdoorbrekende niveaugroepen: Bij de creatieve vakken wordt regelmatig gewerkt met een samenvoeging van de parallelgroepen. Leerlingen met een voorsprong of achterstand, hebben de mogelijkheid om de instructie te volgen in een leerjaar hoger of lager.
Onder levensbeschouwing vallen ook de lessen sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO)
Schoolondersteuningsprofiel
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (ook wel SOP genoemd). Daarin staat wat we doen om kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen. Zo weet u wat u als ouder kunt verwachten. In het schoolondersteuningsprofiel staat bijvoorbeeld:
- Welke basiskwaliteit en basisondersteuning we bieden
- Welke extra ondersteuning we kunnen bieden
- Wie wat doet als een kind meer ondersteuning nodig heeft (de zorgstructuur)
- Wat de grenzen zijn van wat we kunnen bieden
- Welke doelen en ambities we hebben
U kunt het schoolondersteuningsprofiel (SOP) vinden op onze website.
Basisondersteuning
De basisondersteuning op de Hobbit is goed op orde. Op de Hobbit wordt er op positieve wijze en schoolbreed gewerkt met PBS, Kwink, Taakspel en EDI (Expliciete Directe Instructiemodel). De expertise binnen het team breidt zich uit. We zien dat er gezien onze populatie behoefte is aan gestructureerd en geïntegreerd aanbod voor meer- en hoogbegaafden. We willen elk kind alle kansen bieden op een optimale ontwikkeling van zijn of haar talenten. Daarom werken we in alle groepen op minimaal drie niveaus. De kinderen die de stof snel kunnen toepassen, mogen eerder aan het werk. De kinderen die daar behoefte aan hebben krijgen extra instructie. We hebben veel aandacht voor kinderen die moeite hebben met bepaalde leerstof en het hoog-en meerbegaafheidsonderwijs hebben we hoog op de agenda staan. Dit jaar zijn we gestart met het Breinplein waar kinderen van groep 5 t/m 8 die op de tweede leerlijn zitten, worden begeleid door de Breinpleincoach.
Onze gebouwen en de omgeving geven ons voldoende ruimte om te komen tot kwalitatief goed onderwijs. We werken met de diverse ketenpartners regelmatig en intensief samen en hebben structureel en goed contact met het sociaal wijkteam.
We zijn als team volop in ontwikkeling en kunnen de basisondersteuning goed vorm geven. De structuur van zorg en ondersteuning is stevig verankerd. Het cyclisch, opbrengstgericht werken zorgt voor een duidelijk kader waarbinnen wij passend onderwijs verzorgen. Ook zijn er duidelijke didactische kaders en principes die als een rode draad door ons dagelijks onderwijs heenlopen. Vanzelfsprekend kan het altijd beter en werken wij continu aan het verbeteren van de kwaliteit.
Extra ondersteuning
Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag, hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen graag leren. Wij stimuleren daarom de kinderen en dagen ze uit om eigenaar te worden van hun eigen ontwikkeling. Wanneer deze ontwikkeling minder voorspoedig verloopt, bieden wij hulp. De school onderzoekt samen met de ouders wat het beste is voor een zo optimaal mogelijke ontwikkeling van hun kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Deze ambitie blijft onverminderd hoog. De Hobbit kenmerkt zich door een hoog percentage zij-instromers (kinderen die van andere scholen naar onze school komen) Deze kinderen hebben in vele gevallen extra ondersteuning nodig. De Hobbit heeft deze ondersteuning altijd geboden en zal dit in de toekomst blijven doen. Blijft onverlet dat kinderen die al vanaf 4 jaar instromen en extra ondersteuning nodig hebben dit natuurlijk ook altijd zullen krijgen.
Binnen het kindcentrum werken onderwijs en opvang intensief samen om aan te sluiten bij de ontwikkeling van de kinderen en deze zo goed mogelijk te volgen. Een warme overdracht van opvang naar onderwijs is heel erg belangrijk. Dat doen we niet alleen als kinderen van de opvang naar groep 1 gaan, maar ook dagelijks bij de wisseling met de tussenschoolse opvang (overblijf) en tussen buitenschoolse opvangen en de groep.