Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
U bent van harte welkom om alvast een kijkje te nemen op ons kindcentrum. U kunt een rondleiding aanvragen via de mail ([email protected]) of telefoon (073-8507720).
Burgerschapseducatie
Burgerschapseducatie is niet nieuw. Sinds 2006 moeten alle scholen aandacht besteden aan dit thema. Sinds 1 augustus 2021 is de Wet Primair Onderwijs aangescherpt ten aanzien van burgerschap. Deze aangescherpte wet op burgerschap introduceert de begrippen ‘doelgericht’ en ‘herkenbaar’. Scholen moeten een heldere visie op burgerschap ontwikkelen en inzichtelijk maken hoe deze samenhangt met het schoolbeleid. De visie maakt helder wat de school onder burgerschap verstaat en wil bereiken. Burgerschapsonderwijs wordt van betekenis als het is afgestemd op het eigen schoolbeleid, de pedagogische visie en de leefwereld van de kinderen.
ATO en burgerschapseducatie
Bij ATO-Scholenkring willen we dat kinderen kunnen opgroeien als veerkrachtige, gelukkige wereldburgers die vol zelfvertrouwen en met oog voor de ander in de maatschappij staan. We hebben aandacht voor de ontwikkeling van basisvaardigheden en kwaliteiten, maar ook voor ieders rol in de samenleving. Daarom dagen we kinderen uit om nieuwsgierig te zijn en zich respectvol te gedragen naar zichzelf en de ander. We leren hun te (blijven) leren, te reflecteren op zichzelf en om te gaan met veranderingen. Op deze wijze wil ATO-Scholenkring ieder kind uit ’s-Hertogenbosch en omgeving gelijke kansen en goed onderwijs bieden. De visie van ATO-Scholenkring op burgerschapseducatie is gebaseerd op de theorie van Biesta "Burgerschapsonderwijs is een integraal onderdeel van onderwijs dat haar pedagogische opdracht serieus neemt.”
Ieder kindcentrum binnen ATO-Scholenkring richt zicht op het verwerven van kennis, competenties en vaardigheden die je nodig hebt om te leven. Daarbij houden we rekening met de verschillende karakters, talenten, behoeften en leervragen van kinderen en sluit de begeleiding aan bij het individuele kind. Deel uitmaken van een groter geheel en ingewijd worden in waarden en normen (socialisatie) Wij bieden kinderen mogelijkheden om zich breed te ontwikkelen. Zij verwerven naast kennis over de basiswaarden allerlei andere competenties en vaardigheden, zoals sociale, morele, emotionele, motorische, communicatieve en creatieve competenties. Door naar het kindcentrum te gaan, leren kinderen deel te worden van tradities en gemeenschappen (socialisatie). De kinderen leren zicht te verhouden tot die tradities en mogen daar ook nieuwsgierig en kritisch over zijn. Omdat we kinderen willen opleiden tot actieve burgers, besteden we expliciet aandacht aan (wereld)burgerschapscompetenties en internationalisering.
Ontwikkelen van een eigen identiteit en uniciteit (subjectivatie)
De dagelijkse praktijk heeft invloed op het kind zelf, op het individu. Daarom besteden wij veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling, aan het ontdekken van: Wie ben ik? Hoe gedraag ik mij ten opzichte van anderen, naar dieren, naar de omgeving en naar de wereld? We leren kinderen een zelfkritische houding aan te nemen en we leren ze te reflecteren. Eigenheid, jezelf durven zijn, vinden wij bij ATO-Scholenkring heel belangrijk. Daarbij geven we kinderen de vrijheid om ook eigen keuzes te maken. Kortom binnen ATO-Scholenkring wordt burgerschap niet als een apart vak gezien, maar geïntegreerd aangeboden binnen andere vakgebieden. Alles wat we doen raakt namelijk de rol van ons als burger, dat geldt uiteraard ook voor kinderen. De schoolse omgeving wordt daarom gezien als oefenplaats waarbij kinderen én volwassenen respectvol (leren) omgaan met de anderen. Dat betreft vaardigheden als communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvormingsprocessen. We laten ze dan ook kennis maken met de democratische rechtstaat en bereiden ze voor op hun rol in de maatschappij.
Op KC de Hobbit bieden de bouwstenen van Burgerschapsonderwijs geïntegreerd aan binnen al ons onderwijs zoals o.a. met onze methode Kwink, de Wish-trainingen en het hebben van een democratisch gekozen Kinderraad.
Verkeer
Wij werken aan verkeersveiligheid met Veilig in het Verkeer (VVN) en via de Bosche Verkeersveiligheids Label.