Yvonne Claerhoudt
Directeur
Kloosterstraat 13 4701 KH Roosendaal
Uit de onderstaande grafieken is af te lezen dat de gemiddelde leeftijd van het onderwijskundig team van de Jeroen Bosch iets onder het landelijk gemiddelde ligt. De hoeveelheid mannen en vrouwen is niet gelijk verdeeld; dit is het geval op veel scholen. Wij zitten wat deze verhouding betreft onder het landelijk gemiddelde. Om de verdeling in leeftijdsopbouw en geslacht verder te optimaliseren, blijven we de komende jaren de voorkeur geven aan de instroom van jongere leerkrachten.
Als team zijn we voortdurend in ontwikkeling. We leren een leven lang; net als voor de kinderen waarvoor we ons inzetten! Dat doen we door teamscholing, collegiale consultatie, het bijhouden van vakliteratuur en scholing in persoonlijke interesses en competenties. De directie, intern begeleider en conciërge zijn ondersteunend. Zij zorgen ervoor dat leerkrachten hun aandacht richten op het uitoefenen van hun vak en het geven van goed onderwijs.
Er worden vervangers aangevraagd en ingezet door Leswerk.
Directeur
Onze school telt 15 groepen. Het gemiddeld aantal leerlingen per groep is ongeveer 26. We kennen de volgende groepsindeling:
Onderbouw, groep 1 en 2: In groep 1 maken de kinderen voor het eerst kennis met de basisschool. Dit gebeurt voornamelijk spelenderwijs, vanaf groep 2 wordt spelen geleidelijk leren (4 groepen).
Middenbouw, groep 3, 4 en 5: In groep 3 leren de kinderen lezen, schrijven en rekenen. In groep 4 en 5 worden deze vaardigheden steeds verder uitgebreid (6 groepen).
Bovenbouw, groep 6, 7 en 8: In deze groepen moeten de leerlingen de verschillende vaardigheden steeds zelfstandiger kunnen toepassen. Tekorten aan kennis worden aangevuld (5 groepen).
Aan alle leerlingen in een groep wordt volgens het directe instructie model (DIM) lesgegeven. Elke les verloopt volgens een vast stramien. Al onze leerkrachten zijn daarop getraind.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.