KPO Basisschool Jeroen Bosch
Kloosterstraat 13 4701 KH Roosendaal
- Basisonderwijs
- Rooms-katholiek
- 336 leerlingen
Resultaten eindtoets
Toelichting van de school
Op onze school hechten wij belang aan goede resultaten. Maar het is niet alleen het resultaat dat telt: wij streven naar een schooltijd waarin uw kind plezier heeft in het leren. Daarnaast zijn bijvoorbeeld zelfvertrouwen, concentratie, zelfstandigheid, vermogen tot samenwerken en sociale vaardigheden van belang. Die vaardigheden laten zich moeilijk vertalen in meetbare resultaten. Meetbare resultaten vindt u terug in de gegevens op het rapport, de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem en van de Cito Eindtoets in groep 8.
In groep 8 wordt jaarlijks de Cito-Eindtoets afgenomen. Als school laten wij alle leerlingen meedoen aan deze toets, ook leerlingen met specifieke zorg. U ziet in de grafiek dat wij binnen de scores van de Inspectie vallen. Wij blijven uiteraard werken aan en streven naar verbetering.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Fundamenteel niveau
Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het basisniveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het fundamentele niveau of 1F genoemd. Iedere leerling zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten behalen. Voor alle basisscholen in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het fundamentele niveau 85%. Dus: op alle scholen moet 85% van de leerlingen het basisniveau halen, anders is dat een signaal voor de inspectie.
Streefniveau
Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het hogere niveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het streefniveau of 2F (taal) en 1S (rekenen) genoemd. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau aan het einde van de basisschool behalen. Voor elke basisschool in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het streefniveau apart bepaald. Hoeveel procent van de leerlingen het hogere niveau moet behalen, verschilt dus per school. De inspectie kijkt eerst goed naar kenmerken van de leerlingen (en van hun ouders) om de verwachting te bepalen. Heeft een school meer leerlingen die meer aandacht nodig hebben, dan ligt de signaleringswaarde van de inspectie lager.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Toelichting van de school
De KPO basisschool Jeroen Bosch heeft een hoog uitstroompercentage richting hogere vormen van Voortgezet Onderwijs, gelet op de vergelijking met het landelijk gemiddelde. Zoals u ziet in de grafiek, is het uitstroompercentage naar VMBO T, VMBO T/HAVO en HAVO/VWO hoger dan het landelijk percentage. En daar zijn we trots op!
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Wat zegt de inspectie over de school?
Toelichting van de school
Het inspectierapport is voor ons een belangrijk kwaliteitsinstrument. Het geeft ons inzicht in onze sterke kanten en onze verbeterpunten. We werken hard aan onze verbeterpunten en zetten ons in om het goede te behouden en te versterken. De Inspectie heeft vertrouwen in onze school: we kregen de beoordeling 'basisarrangement' toegekend.
De inspectie is tevreden over het onderwijs op KPO basisschool Jeroen Bosch en de daarmee samenhangende leerresultaten. Om onze kwaliteit te kunnen bepalen, gebruiken we als school het kwaliteitsprogramma ‘Werken met kwaliteitskaarten (WMK)’. In dit programma zijn ook de eisen meegenomen die de inspectie stelt aan goed onderwijs. Onze eigen bevindingen ten aanzien van de opbrengsten en de kwaliteit van onderwijs worden bevestigd door de Inspectie van het Onderwijs.