Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
We zien dat we, mede door het passend onderwijs, kinderen met een meer dan gemiddelde onderwijsbehoefte op onze school houden en mee laten doen aan de eindtoets. Daar zijn we trots op. Het is fijn dat kinderen in de eigen omgeving op school kunnen zijn.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Door het hele schooljaar testen we via methode gebonden toetsen of de leerling de aangeboden lesstof voldoende beheerst. Daarnaast nemen we tweemaal per jaar methode-onafhankelijke toetsen af (Cito). Deze geven een goed overzicht van de ontwikkeling van de leerling gemeten aan de hand van landelijke eisen. De resultaten van deze toetsen worden door de groepsleerkrachten bijgehouden in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys.
Om de kwaliteit te borgen zijn op verschillende momenten per jaar bijeenkomsten met de leerkrachten en interne begeleider om de resultaten op leerling-, groeps- en schoolniveau te bespreken en te analyseren. Naar aanleiding van onze analyse en bespreking beoordelen we of en welke acties we moeten uitvoeren om de kwaliteit te borgen of te verbeteren.
Als uw kind onze school verlaat na groep 8 en doorstroomt naar een school voor voortgezet onderwijs, hoeft u uw kind niet af te melden. Wij stellen een onderwijskundig rapport op dat wij naar de nieuwe school sturen. Wij bespreken het rapport altijd eerst met u, voordat we het naar de nieuwe school sturen. In een onderwijskundig rapport worden gegevens over de ontwikkeling van uw kind samengevat. Met de gegevens uit het onderwijskundig rapport kan er op de nieuwe school beter rekening worden gehouden met de behoeften van uw kind. Wij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van dit rapport. U heeft te allen tijde inzagerecht in het onderwijskundig rapport en u mag desgewenst het rapport kopiëren.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Voor De Dobbe zijn RESPECT, GELIJKWAARDIGHEID en VERBONDENHEID waarden die de basis vormen voor goed onderwijs.De Dobbe werkt vanuit deze waarden en geeft kind en ouder hierbij een belangrijke rol. Ouders worden gezien als partners waar de school mee optrekt ten behoeve van de ontwikkeling van het kind. School en ouders hebben elkaar nodig.
Om voor uw kind een veilig, goed en stabiel leer-en leefklimaat en een prettige omgeving te realiseren hebben we een aantal gedragsregels opgesteld. Dat zijn 4 algemene regels en uw kind zal leren om deze algemene regels te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Door uw kind op deze manier een aantal algemene uitgangspunten aan te reiken die hij of zij zelf moet leren toepassen in specifieke situaties, leert hij of zij inhoud te geven aan samenwerking, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Wij hebben de afspraak met alle leerkrachten dat iedereen van onze school onze leerlingen aanspreekt op ongewenst gedrag. Wij spreken elkaar onderling ook aan op het naleven van deze eigen onderlinge afspraak. Aan het begin van ieder schooljaar bespreken we de kapstokregels met onze leerlingen zodat ze bij iedereen bekend zijn en duidelijk zijn. Natuurlijk vinden kinderen het soms moeilijk om zich aan de regels te houden. Als uw kind zich niet aan de regels houdt spreken we hem of haar daarop aan op een vriendelijke en niet-bestraffende manier. Als uw kind moeite houdt met het naleven van de regels dan zullen we daar met hem of haar individueel extra aandacht aan geven. Als uw kind moeite blijft houden met het naleven van de regels dan nemen we contact met u op en bespreken we dat met u. In de klassen werken we met de gedragsthermometer. Alle leerlingen hebben een wasknijper met hun naam op een geplastificeerd verkeerslicht dat in de klas hangt. Iedere dag starten alle leerlingen op een groen verkeerslicht.
Gedurende het schooljaar krijgt u informatie over de gedragsthermometer.
Onze gedragsregels zijn:
Twee regels voor het omgaan met elkaar:
- Ik behandel een ander zoals ik zelf behandeld wil worden
- Als ik zeg stop, dan hou je op
Een regel voor het omgaan met materialen:
- Ik ben zuinig op mijn eigen spullen en die van een ander
Een regel voor bewegen in en rond school:
- Ik loop door de school en praat zacht met een ander
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.