Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We werken gepersonaliseerd en in workshops, hierbij komen alle vakken aan de orde. Daarnaast werken we met thema's die op de scholieren worden afgestemd. We behandelen 6 grote thema's per jaar.
De leerlingen gaan 25 uur en 40 minuten per week naar school.
Maandag, dinsdag en donderdag is de schooltijd van 8.25u tot 15.00u, op woensdag en vrijdag van 8.25u tot 12.30u.
Iedere dag wordt er een uur rekenen/wiskunde en taal/lezen gegeven.
Spelling staat 4 á 5 keer 30 minuten op het programma.
Het rooster is opvraagbaar op school.
Door de samenwerking met het SBO in de Synergieschool zijn de ondersteuningsmogelijkheden op dit moment meer dan voldoende binnen de organisatie. Er zijn op dit moment geen ambities om die mogelijkheden uit te breiden.
Beschrijving van de schakeltijd:
De Synergieschool St.Alfonsus ontvangt kinderen uit de omliggende wijken en peuterspeelzalen. Bij instromers uit achterstandssituaties en van allochtone afkomst signaleren wij grote verschillen in taligheid. In de groepen met jongere kinderen in unit 1 merken we op dat de taalontwikkeling van een aantal leerlingen niet conform die van de leeftijdsgenoten verloopt. Een o.a. zeer beperkte woordenschat, waardoor de taalontwikkeling ernstig stagneert, is een van de oorzaken, met een negatief gevolg voor de hele schoolloopbaan. Bij de overgang naar het leesproces, als ze 6,7 jaar oud zijn blijkt, ondanks de extra inspanningen, een aantal kinderen onvoldoende uitgerust te zijn wat betreft hun taalvaardigheden. Er zal nog intensiever hulp bij de taalontwikkeling van deze kinderen geboden moeten worden, om op termijn een te lage uitstroom te voorkomen. We gaan in de schakelklas/schakeltijd uit van een minimum van 8 leerlingen tot een maximum van 16 leerlingen met een taalachterstand van 1 jaar of meer. Binnen deze schakelklas/ schakeltijd volgen de kinderen een groot deel van de dag onderwijs gericht op taalonderwijs en de aanpak om de taalachterstanden te minimaliseren. Door middel van een intensief taalaanbod, parallel lopend met het leerstofaanbod m.b.t. de gekozen projecten van de reguliere groepen brengen wij de taalontwikkeling in dit schooljaar op een hoger peil. Woordenschat zal iedere dag aangeboden worden volgens de beproefde viertakt didactiek van Marianne Verhallen beschreven in haar boek: ‘Met Woorden In De Weer’. De teamleden hebben hiervoor scholing gehad zodat dit op een effectieve wijze ingezet kan worden. Kinderen bereiden zo hun woordenschat uit zowel kwantitatief als kwalitatief door de verdieping en verbreding hierin. De bibliotheek (in de school) wordt veelvuldig gebruikt en ook ouders met hun kinderen worden gestimuleerd om boeken te lenen, samen te lezen, te vertellen en voor te lezen. Hier wordt de basis gelegd voor het begrijpend lezen. Ook zal er intensief aan rekenen gewerkt worden. Rekenen is immers ook heel talig. Op deze manier krijgen de kinderen een betere kans om uiteindelijk het onderwijs te kunnen gaan volgen dat past bij hun eigen cognitief niveau. Een schakelklas/schakeltijd is noodzakelijk om de kinderen, goed begeleid in dit toegevoegde jaar, deze kansen te bieden. Het geeft de kinderen een verstevigde basis zodat ze met de start van het leesproces voldoen aan de lees - reken voorwaarden die nodig zijn. Het betreft hier zowel leerlingen die 5 jaar zijn als leerlingen die 6 jaar zijn. Leerkrachtprofiel voor de schakelklas/schakeltijd: -Een formatieplaats 1Fte. -Ruime ervaring met het werken in de onderbouw. -Scheppen van een veilig pedagogisch klimaat. -Kennis van de ontwikkelingslijnen van kinderen, motorisch, psychisch, sociaal. -Deskundigheid in taal/woordenschatonderwijs en leerlijnen. -Vaardigheden op het gebied van didactiek. Adaptief, in de zone van de naaste ontwikkeling, differentiatiemogelijkheden kunnen benutten. -Ontwikkelings- en resultaatgericht werken. -Netwerken met diverse geledingen, zoals andere scholen, gemeente. -Goede contacten kunnen opbouwen en onderhouden met ouders.