Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Indien u geïnteresseerd bent in de achtergronden van de opbrengsten kunt u contact opnemen met de directeur.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op school wordt uw kind regelmatig getoetst. Om te kijken of hij de lesstof goed onder de knie heeft, hoe uw kind ten opzichte van andere kinderen presteert en wat 'erin zit' maar er misschien niet uitkomt. Daarnaast zijn er een aantal verplichte toetsen in het onderwijs, zoals de eindtoets in groep 8.
De meeste toetsresultaten maken deel uit van het leerlingvolgsysteem. We gebruiken lesmethodes om de lesstof bij leerlingen aan te leren. Bij deze lesmethodes horen toetsen die bekijken of uw kind de aangeboden lesstof beheerst. Hoe meer vragen goed, hoe beter hij de lesstof beheerst. Voor methodetoetsen wordt altijd geoefend. Uw kind zou dus alle vragen goed moeten kunnen beantwoorden. Het cijfer geeft aan hoe goed uw kind de lesstof beheerst. Zijn de resultaten op een bepaald onderdeel onder de maat? Dan is het belangrijk dat de leerkracht extra aandacht besteedt aan extra uitleg of oefening.
Leerlingvolgsysteem:
Op de basisschool worden twee keer per jaar leerlingvolgsysteem cito-toetsen afgenomen. Deze vormen de basis voor het leerlingvolgsysteem. Bij cito-toetsen wordt gekeken hoe uw kind presteert ten opzichte van andere leerlingen. Daarom bevatten de cito-toetsen niet alleen opgaven van lesstof die is behandeld, maar ook oude en zelfs toekomstige lesstof. Door opgaven van oude lesstof op te nemen, kan nagegaan worden of uw kind de oude stof nog wel kent. En door ook moeilijkere opgaven in de toets op te nemen, kan uw kind laten zien wat hij nog méér kent. Uw kind hoeft dus niet alle opgaven goed te kunnen maken. Het is daarom ook niet nodig om voor deze toetsen te oefenen. Wel is het verstandig een keer te oefenen met de werkwijze, zodat uw kind weet hoe de vragen en antwoordopties eruit zien. De toets is bedoeld om de ontwikkeling te volgen. Alleen een afwijkende score geeft reden tot extra onderzoek. Het resultaat geeft een indicatie van het opleidingsniveau van uw kind. Daarom worden deze toetsen vaak meegenomen in het bepalen van het schooladvies in groep 8.
Het schooladvies wordt geformuleerd aan de hand van een aantal zaken:
- De persoonlijke eigenschappen van de leerling.
- De werkhouding en taakgerichtheid van de leerling
- De resultaten die de leerlingen gedurende de school carrière heeft behaald. Hierbij wordt niet alleen naar de laatste resultaten gekeken, maar juist naar de ontwikkeling over de verschillende jaren.
- De resultaten van de ADIT (intelligentietest)
De combinatie van het bovenstaande zorgt dat wij tot een advies komen. Dit doet de leerkracht in samenspraak met de betrokken IB'er. Na het schooladvies maken de leerlingen een doorstroomtoets (Route 8), welke wij voornamelijk gebruiken ter controle van ons advies. Naar aanleiding van de doorstroomtoets kan het advies worden aangepast in overleg met ouders (enkel naar boven).
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Vreedzame School
Oefenplaats voor democratisch burgerschap en sociale competentie.Sinds september 2017 werken we op de Synergieschool volgens de aanpak van de Vreedzame School.
De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap.
Het beschouwt de groep/unit en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen,een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen.
De kinderen leren tijdens de lessen dezelfde taal te spreken en leren op dezelfde manieren conflicten oplossen. Een conflict mag en als je goed met een conflict omgaat, hoeft het immers geen ruzie te worden.
In een Vreedzame School voelen de kinderen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap. Zij staan open voor de verschillen tussen mensen.
De VreedzameSchool wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap.
Daartoe beschouwen wij de groep/unit en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de groep/unit en de school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.
Het hart van De Vreedzame School wordt gevormd door een theoretisch onderbouwde en bewezen lessenserie.
De Vreedzame School gaat echter verder en werkt door in alle lagen van de school. Daarmee is De Vreedzame School onderdeel van de identiteit van de Synergieschool.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.