CBS Willem de Zwijger

Minister Beversstraat 7 6042 BL Roermond

  • Binnen ons gebouw werken we samen met een peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, voor-, tussen- en naschoolse opvang.
  • Iedere groep heeft de zorg voor een vierkante meter tuin. Hier zorgen de kinderen met groene vingers voor groente- en fruitplantjes
  • In de schoolbieb kun je lekker lezen.
  • Een ruime buitenspeelplaats zorgt ervoor dat onze kinderen lekker kunnen bewegen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de Cito Eindtoets (groep 8) vervangen door een doorstroomtoets.
Deze toets meet op alle leerstofgebieden het prestatieniveau van de kinderen. Dit om vast te stellen of we de kinderen een passend schooladvies hebben gegeven.
In een vroeg stadium, vanaf groep 6, wordt al intern naar een preadvies gekeken. Dit gebeurt door leerkracht(en) en IB'er.
Vanaf groep 7 denkt de adviescommissie mee over het preadvies en het uiteindelijke advies in groep 8.
De adviescommissie bestaat uit leerkrachten vangroep 7 en 8, intern begeleider(s) en directie.
Mocht een kind op de doorstroomtoets hoger scoren dan het schooladvies, dan vindt er een heroverweging plaats.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Handelingsgericht werken (HGW) is de aanpak die wij op Basisschool Willem de Zwijger hanteren wat betreft de aanpak om verbeteringen succesvol te laten verlopen. Wanneer blijkt dat een leerling, leerkracht of een groep specifieke behoeften heeft wordt stapsgewijs wordt stapsgewijs bekeken welke ondersteuning er nodig is. Naar aanleiding van groepsbesprekingen en toetsanalyses wordt door de intern begeleiders en directie data bekeken en geduid. Vervolgens wordt er bekeken of er acties nodig zijn. Deze acties worden planmatig uitgewerkt alvorens ze gerealiseerd gaan worden. De analyses en uitkomsten worden genoteerd in een schoolrapportage.Naar aanleiding van de schoolrapportage worden doelen (per vakgebied) waar nodig bijgesteld of toegevoegd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onderzoek laat zien dat verwijzingen die wij als school in het verleden hebben gedaan, over het algemeen goed zijn. Het merendeel van de leerlingen maakt de school af waar ze naar verwezen zijn. We onderhouden een goed contact met VO scholen om de leerlingen goed te blijven volgen. 

De PO-school baseert het advies op de leerprestaties van de afgelopen drie schooljaren, de aanleg en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling gedurende de basisschoolperiode (denk daarbij bijvoorbeeld aan motivatie, inzet, concentratie, huiswerkplanning en al dan niet ondersteunende thuissituatie).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.  

Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten?
"Niet apart, maar samen". We willen de nadruk leggen op het verbinden van verschillende achtergronden en culturen door elkaar te ontmoeten, te leren kennen en te begrijpen en samen met elkaar op een waardevolle, vreedzame, manier te leren leven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie heeft op 14 april 2023 op basisschool Willem de Zwijger een onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs uitgevoerd. In de jaarlijkse prestatie- en risicoanalyse hebben wij geconstateerd dat er sprake is van mogelijke tekortkomingen. Wij zagen risico's in de resultaten van de school, in een hoog ziekteverzuim en in een daling van het leerlingenaantal. Wij hebben deze risico's met het bestuur besproken en besloten een kwaliteitsonderzoek uit te voeren op de school. We constateren dat de kwaliteit van het onderwijs Zeer zwak is. Op de school is al jaren sprake van veel wisselingen in schoolleiding en team

Wat gaat goed?
Positief is dat er nu een zelfevaluatie ligt waarmee de school haar eigen tekortkomingen in beeld heeft. Er is een verbeterplan opgesteld waarmee de school dit schooljaar en het komende aan de slag gaat. Ook is het veiligheidsbeleid van de school op orde. 

Wat moet beter?
De school moet zich verbeteren op de standaarden die wij als Onvoldoende hebben beoordeeld:
• Zicht op ontwikkeling en begeleiding: De school heeft te weinig zicht op de ontwikkeling van de leerlingen. Zij vergelijkt de beschikbare informatie niet met de verwachte ontwikkeling van de individuele leerlingen. Dit betekent dat de leraren het onderwijs niet (kunnen) afstemmen op de onderwijsbehoeften en de ontwikkeling van de leerlingen.
• Pedagogisch-didactisch handelen: Het handelen van de leraren heeft te weinig kwaliteit en is te weinig afgestemd op de ontwikkeling van de leerlingen. Daardoor kunnen de leerlingen onvoldoende een ononderbroken ontwikkelingsproces doorlopen.
• Uitvoering en kwaliteitscultuur: Onder meer door de vele wisselingen in het team is er onvoldoende sprake van teamvorming en van een professionele cultuur op de school.

Terug naar boven