Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Gymlessen: Voor de gymlessen van de groepen 3 t/m 8 wordt onze vakleerkracht ingezet.
Plusgroep: Op vrijdagochtend heeft de school een plusgroep. In de plusgroep komen leerlingen samen die meer uitdaging nodig hebben. Zij krijgen een speciaal aanbod dat aansluit bij hun behoefte.
Schakelklas: Er zijn leerlingen die door een taalachterstand nog niet toe zijn aan groep 3, terwijl ze dat op grond van hun leeftijd wel zijn. Voor deze leerlingen heeft de school een schakelklas. In deze klas krijgen kinderen een speciaal aanbod, dat onder andere gericht is op het terugdringen van de taalachterstand.
Verder komen in de schakelklas ook leerlingen waar een ander passend onderwijsaanbod voor nodig is.Ondersteuning: Soms hebben leerlingen extra hulp nodig. Dit kan het gevolg zijn van ziekte, dan is de ondersteuningsbehoefte vaak maar een korte periode nodig, maar het kan ook zijn dat een leerling een bepaald vak erg moeilijk vindt en dan is de behoefte aan hulp vaak structureler van aard. Als de hulp structureel van aard is vindt er altijd overleg met de ouder(s) plaats. Zie ook de info over het schoolondersteuningsprofiel.
Onze school is een reguliere basisschool die een brede basisondersteuning tracht te realiseren.
Hiervoor heeft onze school een goede zorgstructuur opgezet, zodat zo maximaal mogelijk tegemoet kan worden gekomen aan de zorgbehoefte van leerlingen. Hierbij wordt tegelijkertijd de zorgbehoefte van de gehele groep meegenomen, zodat ook duidelijk wordt wat de grenzen zijn van hetgeen de school kan bieden.
Belangrijk hierbij vinden we de afstemming met ouders.
Bij een leerling met een specifieke ondersteuningsbehoefte is het gangbaar om eens per 6 weken met elkaar in dialoog te gaan over de voortgang en om te bekijken of zaken bijgesteld moeten worden. Van dat gesprek (doorgaans 30 tot max. 60 min.) zal een verslag worden gemaakt. In de tussenliggende tijd heeft de leerkracht de gelegenheid om aan de afgesproken doelen te werken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school zal op basis van de daadwerkelijke ondersteuningsbehoefte het aanbod proberen af te stemmen.
Onze school is, mede door ruimtegebrek, géén Integraal Kind Centrum (IKC). Binnen een IKC zijn meerdere partners actief, waaronder vaak ook een peuterspeelzaal. Binnen een IKC is er meestal sprake van een extra (taal-)aanbod voor het jonge kind, dat gestart wordt op de peuterspeelzaal en vervolgens doorgezet wordt binnen het eerste gedeelte van de basisschool.
Dit extra taalaanbod realiseren wij binnen het reguliere aanbod.