Basisschool Neel

Dominicushof 5 6042 NG Roermond

  • Schoolfoto van Basisschool Neel
  • Schoolfoto van Basisschool Neel
  • Schoolfoto van Basisschool Neel

Het team

Toelichting van de school

Op bs Neel werken 26 leerkrachten, 1 vakleerkracht, 2 onderwijsassistenten en 1 administratieve kracht, 1 conciërge, 2 Intern Begeleiders (IB) en 1 directeur. De gemiddelde leeftijd is 44,0 jaar.

In par. 3.1 kunt u zien welke gediplomeerde specialisten op school werken.

Naast de lesgevende taken nemen de medewerkers deel aan diverse onderwijsinhoudelijke of organisatorische werkgroepen. De indeling van deze werkgroepen gebeurt op basis van persoonlijke voorkeur en kwaliteit.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is of verlof heeft, krijgt uw kind in principe te maken met een vervanger. Dit is doorgaans één van de collega-leerkrachten van de school, die op dat moment geen groepstaak heeft.

Het kan gebeuren dat dit niet mogelijk is. In dat geval zullen we voor de eerste opvangdag de leerlingen van de betreffende groep verdelen over andere groepen.

Als er echter geen oplossing gevonden kan worden kan het zijn dat de kinderen die dag geen school hebben.

Ook als de afwezigheid langer duurt kan de school zich genoodzaakt voelen om groepen kinderen naar huis te sturen (evt. geldt dit voor meerdere groepen op toerbeurt). Hierover wordt u natuurlijk zo tijdig mogelijk geïnformeerd.

Als gevolg van het lerarentekort sluiten we niet uit dat er af en toe geen leerkracht beschikbaar zal zijn ter vervanging van een afwezige collega.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Gymlessen: Voor de gymlessen van de groepen 1 t/m 8 wordt onze vakleerkracht ingezet.



 



Plusgroep: Onze school heeft een plusgroep. In de plusgroep komen leerlingen samen die meer uitdaging nodig hebben. Zij krijgen enkele uren een speciaal aanbod dat aansluit bij hun behoefte. Hier wordt vooral gewerkt aan vaardigheden die de leerlingen nodig hebben om verder te komen in hun leerproces. 



 



Schakelklas: Er zijn leerlingen die door een taalachterstand nog niet toe zijn aan groep 3, terwijl ze dat op grond van hun leeftijd wel zijn. Voor deze leerlingen heeft de school een schakelklas. In deze klas krijgen kinderen een speciaal aanbod, dat onder andere gericht is op het terugdringen van de taalachterstand.

Verder komen in de schakelklas ook leerlingen waar een ander passend onderwijsaanbod voor nodig is.



 



Ondersteuning: Soms hebben leerlingen extra hulp nodig. Dit kan het gevolg zijn van ziekte, dan is de ondersteuningsbehoefte vaak maar een korte periode nodig, maar het kan ook zijn dat een leerling een bepaald vak erg moeilijk vindt en dan is de behoefte aan hulp vaak structureler van aard. Als de hulp structureel van aard is vindt er altijd overleg met de ouder(s) plaats. Zie ook de info over het schoolondersteuningsprofiel.



 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Naast de lessen tijdens schooltijd gaan we in schooljaar 2024-2025 aan de slag met onderwijstijdverlenging. Er zullen naschoolse activiteiten georganiseerd worden waarmee we verrijking aanbieden op het gebied van o.a. creativiteit, sportiviteit, burgerschap, de kijk op de wereld om je heen en zeker ook op het gebied van sociaal-emotionele en de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen. Vaak raken meerdere van deze onderdelen elkaar in deze activiteiten.  

Hiervoor kunnen de leerlingen van groep 3 t/m 8 zich op vrijwillige basis inschrijven.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school is een reguliere basisschool die een brede basisondersteuning tracht te realiseren.

Hiervoor heeft onze school een goede zorgstructuur opgezet, zodat zo maximaal mogelijk tegemoet kan worden gekomen aan de zorgbehoefte van leerlingen. Hierbij wordt tegelijkertijd de zorgbehoefte van de gehele groep meegenomen, zodat ook duidelijk wordt wat de grenzen zijn van hetgeen de school kan bieden.

Belangrijk hierbij vinden we de afstemming met ouders.

Bij een leerling met een specifieke ondersteuningsbehoefte is het gangbaar om eens per 6 weken met elkaar in dialoog te gaan over de voortgang en om te bekijken of zaken bijgesteld moeten worden. Van dat gesprek (doorgaans 30 tot max. 60 min.)  zal een verslag worden gemaakt. In de tussenliggende tijd heeft de leerkracht de gelegenheid om aan de afgesproken doelen te werken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school zal op basis van de daadwerkelijke ondersteuningsbehoefte het aanbod proberen af te stemmen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is, mede door ruimtegebrek, géén Integraal Kind Centrum (IKC). Binnen een IKC zijn meerdere partners actief, waaronder vaak ook een peuterspeelzaal. Binnen een IKC is er meestal sprake van een extra (taal-)aanbod voor het jonge kind, dat gestart wordt op de peuterspeelzaal en vervolgens doorgezet wordt binnen het eerste gedeelte van de basisschool.



Dit extra taalaanbod realiseren wij binnen het reguliere aanbod.



Jonge kinderen (4 t/m 6 jaar) hebben andere behoeften en uitdagingen dan oudere kinderen. Om hier goed op in te springen hebben we een speciaal aanbod opgesteld en maken we als school daarom geen gebruik van extra aanbod voor het jonge kind van externe partners. Hierbij adviseert onze interne jonge kind specialist.


Terug naar boven