Basisschool Neel

Dominicushof 5 6042 NG Roermond

  • Schoolfoto van Basisschool Neel
  • Schoolfoto van Basisschool Neel
  • Schoolfoto van Basisschool Neel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school maakt voor de eindtoets gebruik van ROUTE 8.

Dit is een zogenaamde digitale adaptieve toets. Dit betekent dat de moeilijkheid van elke vraag wordt aangepast aan de vaardigheid van de leerlingen.

Vanaf het schooljaar 2023-2024 is er sprake van een doorstroomtoets (i.p.v. de eindtoets). Deze doorstroomtoets zal worden afgenomen in de eerste 2 weken van februari.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af.

Dit gebeurt allereerst met de methodegebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij het lesmateriaal.

Daarnaast zijn er ook toetsen die los staan van het lesmateriaal en die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

Voor het meten van de tussenopbrengsten gebruiken we het CITO-Leerlingvolgsysteem.

We gebruiken deze toetsen met de volgende doelstellingen:

  1. Analyse van de opbrengsten
  2. Benoemen van zorgsignalen
  3. Achterhalen van mogelijke oorzaken
  4. Bepalen van aanpak én ondersteuningsbehoefte

Dit doen we zowel op kind-, groep- en schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In januari krijgen de leerlingen van groep 8 een zogenaamd voorlopig schooladvies. Dit advies wordt opgesteld door (in elk geval) de leerkrachten van groep 7 en 8, de IB-ers en de directeur. Dit advies is gebaseerd op de ontwikkeling die de leerling gedurende de basisschooltijd heeft doorgemaakt. Hierbij spelen onder andere de resultaten, inzicht, doorzettingsvermogen, concentratie enzovoorts een rol. Het advies is dan ook niet alleen gebaseerd op de resultaten.

Nadat de rapportage van de doorstroomtoets gereed is zal de school de definitieve schooladviezen opstellen. De leerlingen en hun ouders ontvangen dit definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onderwijs speelt zich op bs Neel af in een veilige omgeving. Veiligheid dient als voorwaarde om tot zelfontplooiing te komen. Veiligheid wordt geboden door verschillen te accepteren en door een respectvolle samenwerking te stimuleren. Durven zeggen wat je denkt en voelt is tevens sterk verbonden met respect. Door vanuit school duidelijk te zijn over normen en waarden, elkaar helpen, verantwoordelijkheid dragen voor elkaar, omgangsvormen en respect voor de eigen en andermans spullen, creëren we de basis voor veiligheid en respect.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Betrokkenheid
  • Samen vanuit eigenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven