Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Op onze school geldt een vijf gelijke dagen model (vijf identieke schooldagen zonder vrije middag).
Invulling pauzetijd
De kinderen lunchen samen met de leerkracht in de klas en eten hun meegebrachte lunchpakket.
Na 10 minuten rustig eten organiseert de leerkracht een korte onderwijsactiviteit. We vinden het heel belangrijk dat iedereen de rust heeft om de lunch rustig op te kunnen eten. Dus de kinderen die dan nog niet klaar zijn kunnen rustig verder eten. Bij de korte onderwijsactiviteit valt te denken aan het bespreken van gedrag en de wijze van eten, omgaan met elkaar, voorlezen, een filmpje kijken ter verwerking van de lesstof of concentratie- en ontspanningsoefeningen.
Deze activiteiten hebben als doel het bevorderen van een rustig pedagogisch klimaat, werken ontspannend en verhogen zo de concentratie voor het middagdeel van de lesdag.
De onderwijsactiviteiten die tijdens het beoogde deel van de lunchtijd plaatsvinden zijn specifiek in de dag- en weekplanning van de leraren opgenomen op een wijze die overeenkomt met de wijze waarop de onderwijsactiviteiten op andere momenten zijn beschreven.
Na de activiteit gaan alle kinderen buiten spelen. In deze tijd heeft de groepsleerkracht pauze.
De pauzetijden worden verdeeld over de clusters van groepen, omdat we niet met alle groepen tegelijkertijd buiten kunnen spelen. Dus voor ieder cluster is de verdeling anders. Het toezicht tijdens het buiten spelen zal georganiseerd worden door leerkrachten, aangevuld met vrijwilligers.
Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.