Basisschool Neel

Dominicushof 5 6042 NG Roermond

  • Schoolfoto van Basisschool Neel
  • Schoolfoto van Basisschool Neel
  • Schoolfoto van Basisschool Neel

In het kort

Toelichting van de school

Deze schoolpagina geeft u inzicht in de resultaten van bs Neel. De gegevens zijn afkomstig van DUO, de Inspectie van het Onderwijs en van ons zelf. Waar nodig geven we een toelichting op de cijfers en feiten. Zo bieden we u betrouwbare en genuanceerde informatie over de schoolprestaties.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Doelgericht leren
  • Vertrouwen
  • Betrokkenheid
  • Samen vanuit eigenheid

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De school is de afgelopen jaren hard gegroeid, mede als gevolg van de nieuwe wijk Neeldervelt.

Er is onvoldoende plaats in het schoolgebouw voor een verdere doorgroei van de school.

Daarom heeft de school haar aannamebeleid aangepast (https://www.bs-neel.nl/wp-content/uploads/2021/12/Aannamebeleid.pdf).

Er is op school sprake van een heel diverse leerlingpopulatie (m.b.t. geloof, etnische achtergrond, sociale achtergrond, opleidingsniveau ouders en financiële mogelijkheden). Deze spreiding maakt ook dat er sprake is van grote verschillen in elke groep.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
297
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Op onze school geldt een vijf gelijke dagen model (vijf identieke schooldagen zonder vrije middag).



Invulling pauzetijd

De kinderen lunchen samen met de leerkracht in de klas en eten hun meegebrachte lunchpakket.

Na 10 minuten rustig eten organiseert de leerkracht een korte onderwijsactiviteit. We vinden het heel belangrijk dat iedereen de rust heeft om de lunch rustig op te kunnen eten. Dus de kinderen die dan nog niet klaar zijn kunnen rustig verder eten. Bij de korte onderwijsactiviteit valt te denken aan het bespreken van gedrag en de wijze van eten, omgaan met elkaar, voorlezen, een filmpje kijken ter verwerking van de lesstof of concentratie- en ontspanningsoefeningen.

Deze activiteiten hebben als doel het bevorderen van een rustig pedagogisch klimaat, werken ontspannend en verhogen zo de concentratie voor het middagdeel van de lesdag. 

De onderwijsactiviteiten die tijdens het beoogde deel van de lunchtijd plaatsvinden zijn specifiek in de dag- en weekplanning van de leraren opgenomen op een wijze die overeenkomt met de wijze waarop de onderwijsactiviteiten op andere momenten zijn beschreven.



Na de activiteit gaan alle kinderen buiten spelen. In deze tijd heeft de groepsleerkracht pauze.

De pauzetijden worden verdeeld over de clusters van groepen, omdat we niet met alle groepen tegelijkertijd buiten kunnen spelen. Dus voor ieder cluster is de verdeling anders. Het toezicht tijdens het buiten spelen zal georganiseerd worden door leerkrachten, aangevuld met vrijwilligers.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.

Terug naar boven