Basisschool De Rank - school met de Bijbel

Floralaan 3 9301 KE Roden

  • Schoolfoto van Basisschool De Rank - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool De Rank - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool De Rank - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool De Rank - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool De Rank - school met de Bijbel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Rank maakt elke leerling de Route 8-Eindtoets, sinds een aantal jaren. Route8 biedt een adaptieve, digitale eindtoets die sinds 2014 erkend is door het ministerie als eindtoets. We zijn blij met de resultaten van de laatste jaren en blijven streven naar verbetering. In het onderstaande overzicht staan de resultaten van de afgelopen jaren. Ook in 2023 was de score voldoende en boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Rank gebruiken wij de DIA toetsen voor de vakken Rekenen, Leesbegrip, Technisch Lezen en Taalverzorging. Voor de groepen 1 en 2 volgen wij de leerlijnen in ParnasSys. De tussenresultaten worden besproken met het hele team en per groep. Dit gebeurt in een analysegesprek tussen de leerkracht, intern begeleider en directeur. Dit doen wij twee keer per jaar. Daarnaast zijn er meerdere keren in het jaar groepsbesprekingen waarbij gekeken wordt naar de vorderingen tussentijds. 

Op basis van de resultaten kijken we waar verbeteringen nodig zijn. Die verbeteringen kunnen op leerlingniveau nodig zijn, op groepsniveau, maar ook op schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We werken nauw samen met de voortgezet onderwijs-scholen in de omgeving. De contacten zijn goed en warm, om de overgang voor leerlingen van de basisschool naar het VO soepel te laten verlopen.

Om tot een (voorlopig) schooladvies te komen in groep 7 maken we gebruik van de Plaatsingswijzer. Daarnaast houden we rekening met werkhouding, de vaardigheid van het samenwerken, zelfstandigheid, motivatie, concentratie, het plannen & organiseren en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling.

In groep 8 geven we het definitieve advies. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijken we hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Van de VO-scholen krijgen we ook gedurende drie jaar nog een terugkoppeling waar de leerlingen dan zitten en hoe het gaat. We bekijken dit om te kunnen evalueren of onze schooladviezen juist te hoog of te laag waren. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling vinden we belangrijk op onze school. Voor een goede cognitieve en persoonlijke ontwikkeling moeten kinderen zich veilig voelen. Ieder kind mag zich veilig, geborgen en gewaardeerd voelen.

Vanuit ons geloof weten we dat God ons Zijn liefde geeft. Zo hebben wij de opdracht gekregen voor elkaar te zorgen en elkaar lief te hebben.

Wij hebben ervoor gekozen om met de Kanjertraining te werken. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wederzijds respect
  • Vertrouwen
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De resultaten van De Rank zijn op orde. En ook uit intern en extern toezicht blijkt dat het lesgeven op orde is. Hier zijn we dankbaar voor en werken we dagelijks hard aan. 

Terug naar boven